• شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95080100319
  • منبع : سازمان زندانها

بازدید مدیر انجمن سرزمین ابناء بشر (TDH) از کانون اصلاح و تربیت تهران

بازدید مدیر انجمن سرزمین ابناء بشر (TDH) از کانون اصلاح و تربیت تهران

با هماهنگی‌های انجام شده توسط مرجع ملی حقوق کودک ایران با اداره کل زندان‌های تهران جهت انجام بازدیدی توسط هیات سوئیسی از کانون اصلاح و تربیت تهران، بازدیدی توسط مدیر انجمن سرزمین ابناء بشر و مدیر برنامه ریزی خاورمیانه و شمال آفریقا از کانون اصلاح و تربیت تهران انجام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان زندان‌ها، یان کولیو مدیر انجمن سرزمین ابناء بشر (TDH) و فیلیپ پیر مدیر برنامه ریزی خاورمیانه و شمال آفریقا در بدو ورود به کانون مورد استقبال مدیرکل زندان های استان تهران و مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران قرار گرفتند.

مصطفی محبی مدیر کل زندان های استان تهران ضمن خوشامدگویی، در خصوص وضعیت کلی کانون و همچنین در رابطه با امکانات آموزشی و نحوه ارائه خدمات به مددجویان در مدت نگهداری آنان مطالبی را بیان کرد.

وی در ادامه به فصل دهم قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: رسیدگی به جرایم افرادی که سن ان‌ها در زمان ارتکاب جرم تعزیری بین 15 تا 18 سال است، صرفاً در دادسرا و دادگاه ویژه اطفال انجام می شود و سپس این اطفال و نوجوانان به کانون اصلاح و تربیت فرستاده می شوند.

مدیرکل زندان های استان تهران افزود: اطفالی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۵ سال سن دارند، علی‌رغم اینکه در کانون اصلاح و تربیت تهران فضایی کاملاً مناسب جهت نگهداری اینگونه اطفال پیش بینی شده، حسب تصمیم دادگاه، طفل معارض با قانون تحویل والدین یا سرپرست قانونی با اخذ تعهد به تأدیب و تربیت و مواظبت در حسن اخلاق طفل یا نوجوان می شود و یا تحویل اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگری که دادگاه به مصلحت طفل یا نوجوان بداند، می شود.

وی تاکید کرد: دادگاه می تواند با توجه به گزارش های رسیده از وضع طفل یا نوجوانان و رفتار او در کانون اصلاح و تربیت یک بار در رأی خود تجدید نظر کند.

مدیر کل زندان های استان تهران در توضیحاتی مربوط به فعالیت های کانون اصلاح و تربیت بیان کرد: این مرکز در زیر مجموعه اداره کل زندان های استان تهران قرار دارد و برنامه ریزی هایی جهت مددجویان این کانون وجود دارد و مددجویان از خدمات اصلاحی و تربیتی استفاده می کنند. ما اعتقاد داریم که باید زمینه های لازم را در کانون اصلاح و تربیت تهران فراهم آوریم تا نوجوانان معارض با قانون در مسیر اصلاح و تربیت قرار گیرند؛ لذا بنده و همکارانم تلاش می کنیم تا این اقدامات اصلاحی و تربیتی برای این قشر از جامعه میسر شود.

وی همچنین بیان کرد: کانون اصلاح و تربیت ویژگی های ممتازی دارد که می توان به یکی از آنها اشاره داشت که کانون، به عنوان یک مرکز آموزشی شناخته شده است و گروههای بین المللی مختلفی در بُعد آموزشی از کانون اصلاح و تربیت تهران بازدید می کنند.

رستمی مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران نیز ضمن خوش آمدگویی به هیأت سوئیسی با معرفی واحدهای کانون از جمله پذیرش و تشخیص، مجتمع آموزشی کانون ایران، کارگاههای مختلف فنی و حرفه ای و شرح وظایف هر کدام از این واحدها گفت: یکی از اساسی ترین مسایل در کانون اصلاح وتربیت تهران بحث آموزشی مددجویان است و در کانون، بستر آموزش در تمامی سطوح برای همه مددجویان فراهم است.

در ادامه یان کولیو مدیر انجمن سرزمین ابناء بشر (TDH) و فیلیپ پیر مدیر برنامه ریزی خاورمیانه و شمال آفریقا از نحوه عملکرد کانون اصلاح و تربیت تهران در خصوص نحوه اشتغال مددجویان در مدت نگهداری آنان و مراقبت پس از خروج و بحث اشتغال زایی مددجویان کانون پرسید که مدیر کانون در پاسخ به وی بیان کرد: بسیاری از این نوجوانان به دلیل بیکاری مرتکب بزهکاری شده و وارد کانون می شوند؛ لذا یکی از اقدامات اصلاحی و تربیتی در کانون اصلاح و تربیت تهران، بحث آموزش های فنی و حرفه ای است و مددجویان در مدت نگهداری در کانون تحت آموزش قرار می گیرند تا بعد از آزادی در جامعه بستر اشتغال آنها فراهم باشد.

وی افزود: مددجویان کانون با شرکت در کلاس‌های آموزشی کارگاه‌های فنی و حرفه ای در رشته های مختلف شامل رایانه، آموزش مکانیک و برق خودرو، برق ساختمان، نجاری، پیرایشگری، سفال گری، معرق کاری، تعمیرات موبایل و … با فراگیری آموزش های لازم، مهارت کسب می کنند. اکنون مددجویان کانون به‌صورت صد در صد در کلاس ها و کارگاه‌های آموزشی شاغل هستند. همچنین در بحث ادامه تحصیل مددجویان، آموزش و پرورش تهران در این کانون یک مجتمع مجزای آموزشی دارد که حدوداً پنجاه درصد از مددجویان در کلاس‌های آموزشی کلاسیک (مقطع ابتدایی و متوسطه) تحصیل می‌کنند.

در ادامه و در مسیر بازدید از قسمت‌های مختلف کانون، رستمی مدیر کانون تاکید کرد که کانون اصلاح و تریبت تهران به عنوان یک محیط آموزشی است و کودکان و نوجوانان معارض با قانون در آن، صرفاً جهت اصلاح و تربیت نگهداری می شوند.

در بازدید از قسمت خوابگاه‌های کانون که محل نگهداری مددجویان است، مدیرکل زندان های استان تهران ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه طبقه بندی و نگهداری مددجویان در این بخش از کانون گفت: طبقه بندی در قالب ۵ گروه و بر اساس ویژگی های شخصیتی و فیزیکی مددجویان انجام می شود.

در ادامه بازدید مدیر کانون اشاره به وجود شورای شهر مددجویان کرد و افزود: در کانون اصلاح و تربیت تهران به جهت تمرین مشارکت این نوجوانان در فعالیت های اجتماعی، از میان مددجویان و به انتخاب خودشان تعدادی به عنوان اعضای شورای شهر انتخاب می شوند که عمده فعالیت این شورا، ارتباط با مدیریت و دیگر واحدها است و کمک به اداره کانون می کنند تا ضمن مشارکت دادن این نوجوانان در امور مربوط به خود آنها، تمرین فعالیت هایی باشد که در آینده انجام خواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha