• شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95080100445
  • خبرنگار : 71496

در نهمین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی؛

عراق کشورهای همجوار را به برگزاری نشستی درباره اوضاع منطقه فراخواند

عراق کشورهای همجوار را به برگزاری نشستی درباره اوضاع منطقه فراخواند

رئیس ائتلاف ملی عراق در پیامی رهبران کشورهای اسلامی را به گفت‌وگو با یکدیگر و بررسی منافع مردمشان دعوت کرد. رئیس پارلمان عراق نیز کشورهای همسایه را به برگزاری نشستی برای بررسی چالش‌های منطقه دعوت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ماهواره‌ای سومریه نیوز عراق، عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق در سخنرانی که در نهمین کنفرانس شورای عالی بیداری اسلامی در بغداد داشت، خطاب به رهبران کشورهای اسلامی آنان را به گفت‌وگو با یکدیگر و بررسی منافع مردمشان دعوت کرده و گفت: متاسفم که صداهای ترویج کینه، دشمنی، اختلافات طایفه‌ای و نژادپرستی بلند تر از صدای راستگویان و نجات دهندگانی است که اسلام قلب‌هایشان را از محبت و زیبایی پر کرده است.

حکیم در ادامه اعتلای اسلام اصیل محمدی را در میان خود مسلمانان و معرفی ماهیت اسلام و ارزش‌های آن و اصول هم‌زیستی مسالمت آمیز در این دین آسمانی را خواستار شد و گفت: اسلام مدرنیته، ادراک و انسانیت را با خود آورد و امروز ما به شدت به گفت‌وگو با یکدیگر نیاز داریم تا اسلام را با افکار، رفتار و روش‌های خود زندگی کنیم.

رئیس ائتلاف ملی عراق در ادامه خطاب به رهبران کشورهای اسلامی گفت: زمان، زمان تعیین محدوده‌ها و تقسیم منافع و حوزه فعالیت است. هرچه قدر هم که جنگ و درگیری‌ها میان کشورهای اسلامی ادامه یابد، در نهایت پشت میز مذاکرات خواهند نشست. گفت‌وگو میان افراد شجاعی که به فکر منافع مردم‌شان و صد سال آینده خود هستند، نه فقط برای این دور از مذاکرات سودآور است بلکه گفت‌وگوی دو انسان مسلمان با یکدیگر، صبح جدیدی را آغاز می‌کند که امید می‌رود این تاریکی را از یاد ببرد.

امروز (شنبه) کنفرانس شورای عالی بیداری اسلامی با حضور مسئولان عراقی و نمایندگان ۲۲ کشور اسلامی از جمله علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در بغداد آغاز شد.

سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق نیز در سخنرانی که در این کنفرانس داشت، کشورهای همسایه عراق را به برگزاری نشستی با حضور ترکیه ایران، عربستان و دیگر کشورهای همسایه دعوت کرد و گفت: ما در کنار اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی آماده پیشرفت جامعه در حل مشکلات و تحول در روابط با کشورهای همسایه خود هستیم.

جبوری افزود: همه این کشورها به حوادث جاری در منطقه توجه دارند و من از این کشورها می‌خواهم این فراخوان را به عنوان طرحی برای تحقق صلح بپذیرند و در این نشست به بررسی پیامدهای تحولات منطقه بپردازند.

 نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون نیز در این کنفرانس تصریح کرد: جنگ طایفه‌ای که کشورها در خاک عراق به پا کرده‌اند تاثیر منفی بر کشور و منطقه گذاشته است.

مالکی تصریح کرد: از زمان سقوط نظام سابق وارد جنگ طایفه‌ای شده‌ایم که کشورها آتش آن را بیشتر کرده‌اند و موجب کشته شدن هزاران تن از جوانان ما شده‌اند که بر امنیت کشور و منطقه تاثیر گذاشته است.

وی افزود: داعش عبارت از عملیات کشتار منظم علیه تمامی عراقی‌های آزاده مقابل چشم‌های جهان. اما ما با قدرت ایمان بر تررویست‌ها پیروزی‌هایی را رقم زدیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha