• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 95080403127
  • منبع : نمایندگی قم

یک متخصص گیاهان دارویی:

از گنجینه گیاهان دارویی غافل هستیم

از گنجینه گیاهان دارویی غافل هستیم

ایسنا/قم یکی از متخصصان گیاهان دارویی کشور گفت: متاسفانه با وجود دارا بودن پشتوانه های علمی و جایگاه مهم در رابطه با گیاهان دارویی و تاکیداتی که در دین مبین اسلام وجود دارد از این گنجینه با ارزش غافل هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سیر ابوالفضل طاهری در همایش علمی همایش طب سنتی و کاربرد گیاهان دارویی که با هدف تبیین جایگاه این نوع گونه های گیاهی در درمان بیماری ها در سالن آمفی تئاتر شهید بهشتی دانشگاه قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه علم روز جهان نیز به تاثیر گیاهان دارویی پی برده است، عنوان کرد: گیاهان دارویی در ایران قبل و بعد از اسلام جایگاه مهمی در درمان بیماری ها داشته است و اندیشمندان و دانشمندانی چون رازی و بوعلی سینا در این باره به دستاوردهای مهمی دست یافته بودند.

وی افزود: با توجه به منابع ارزشمند علمی در آثار این اندیشمندان بزرگ ایران، بسیاری از آثار تالیفی و تحقیقات علمی آنها در دانشگاه های بزرگ جهان، تدریس و این آثار علمی در تولید داروهای گران قیمت و استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: فرآورده های طبیعی گیاهان دارویی تاثیرات شگرفی بر درمان بیماری ها دارد و حتی می تواند در عرصه اقتصادی نیز به منبعی با ارزش مبدل گردد.

طاهری ادامه داد: باید در سبک زندگی امروز، گیاهان دارویی مورد استفاده باشد اما با توجه به خواص این گیاهان و بعضا اثرات منفی که بر روی برخی از مزاج ها دارد باید قبل از استفاده با پزشکان و متخصصان به مشاوره پرداخت، ضمن اینکه این داروهای گیاهای برای زنان استفاده زنان باردار و شیرده نیز محدودیت هایی در پی دارد که باید زیر نظر پزشک تجویز گردد.

وی، یکی از کاربردهای مهم گیاهان دارویی را در درمان چربی کبد دانست و عنوان کرد: حدود 70 تا 80 درصد جامعه درگیر کبد چرب هستند که گاهی منتهی به سرطان می شود در این راستا رژیم غذایی و تحرک بدنی و گیاهان دارویی مناسب می تواند کبد چرب را درمان کند.

این متخصص گیاهان دارویی در مورد حجامت نیز بیان کرد: متاسفانه گاهی علم امروز حجامت زیر سوال می رود در حالی که در دین اسلام مورد تاکید است و خون آلوده را از بدن خارج می کند.

طاهری گفت: اسانس و عصاره گیاهان که هر یک با روش خاصی گرفته میشود می‌تواند بسیاری از امراض را درمان نماید همچنین در رابطه با گیاهان دارویی علم رایحه درمانی نیز وجود دارد. به وسیله رایحه برخی از گیاهان همچون گل نرگس می توان دردهای میگرنی را درمان کرد.

وی بیان کرد: کاهش قندخون، کنترل بیماری های قلبی و عروقی، جلوگیری از پیشرفت بیماری های کلیوی، درمان سنگ کلیه و همه این ها به راحتی قابل درمان است در صورتی که بتوان با استفاده از علم کاربرد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به درمان بپردازیم و در زندگی روزمره، متناسب با نیاز بدن در جهت درمان امراض از دمنوش و اسانس ها و عصاره ها استفاده کنیم.

طاهری به تشریح انواع مختلف مزاج ها نیز پرداخت و برخی از روش های مهم در رابطه با تغییر مزاج در جهت کسب سلامتی را مورد تاکید قرار داد.

در پایان این جلسه که با مشارکت جهاددانشگاهی واحد استان قم و کانون سلامت برگزار شد، به برخی از سوالات در مورد کاربرد گیاهان دارویی بر درمان بیماری های قلبی، کلیوی، عروقی و تنفسی پاسخ داده شد. در همایش، موضوعات و محورهای مهمی مانند طب سنتی و کابرد گیاهان دارویی در پیشگیری و درمان بیماری ها، انواع گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی، نحوه استفاده و تاثیرات داروهای گیاهی و تفاوت میان گیاهان دارویی و داروهای گیاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha