• یکشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95080905847
  • خبرنگار : 71496

مسکو: وجود گروه‌های تروریستی در لیست آتش‌بس آمریکا اعتبار این کشور را زیر سوال می‌برد

مسکو: وجود گروه‌های تروریستی در لیست آتش‌بس آمریکا اعتبار این کشور را زیر سوال می‌برد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ضمن تاکید مجدد بر لزوم مبارزه با داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی مشابه گفت: وجود برخی گروه‌های تروریستی در لیست آمریکا به اعتبار این کشور لطمه می‌زند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری سیریا نیوز، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در گزارشی به وزارت امور خارجه این کشور، اظهار داشت: هدف از ایجاد جنگ علیه روسیه در فضای مجازی و متهم کردن روسیه به ارتکاب تمامی جرائم انجام شده در سوریه پنهان کردن هویت مسئولان واقعی نقض آتش‌بس در سوریه و سانسور دلایلی است که مانع از اجرای توافقنامه‌های اخیر روسیه – آمریکا درباره سوریه شد.

روسیه از سوی برخی کشورها به ادامه حملات هوایی علیه شهر حلب متهم است اتهامی که از سوی مسکو رد شد.

همزمان کشورهای اروپایی و آمریکا روسیه را به اعمال تحریم بیشتر تهدید می‌کنند.

چورکین تاکید کرد: مسکو تحلیل کاملی از آنچه در سوریه انجام داده و لیستی از تعهداتی که آمریکا در چارچوب حل مسالمت آمیز بحران سوریه در این کشور رعایت نکرد را ارائه کرده است.

نماینده دائم روسیه افزود: چگونه مسکو می‌تواند پایبندی سوریه به آتش‌بس را ضمانت کند در حالی که واشنگتن نمی‌تواند ضامن پایبندی گروه‌های مسلح به آتش‌بس باشد، موضوعی که باعث کشته شدن ۳۵۰۰ نظامی و ۱۲۸۰۰ غیرنظامی در سوریه در فاصله ماه‌های فوریه تا سپتامبر گذشته به دلیل ۲۰۳۱ مورد نقض آتش‌بس از سوی گروه‌های شبه نظامی در سوریه شد.

همچنین چورکین یادآور شد: با وجود آمادگی روسیه از مارس آمادگی خود را برای ارائه طرح‌های خود به واشنگتن و مشخص کردن مناطق تحت کنترل تروریست‌ها، واشنگتن به تعهداتی که در فوریه گذشته درباره تفکیک جبهه النصره از مخالفان "میانه‌رو" داده بود عمل نکرد.

طبق توافق مسکو و واشنگتن در سپتامبر گذشته، آمریکا متعهد شد گروه‌های مخالف سوری را برای جدایی از گروه‌های تروریستی تحت فشار بگذارد اما این کار انجام نشد و مسکو واشنگتن را به تلاش برای فرار از اجرای توافقنامه متهم کرد.

چورکین افزود: واشنگتن به جای اجرای تعهدات خود، در لیست گروه‌های شامل آتش‌بس دو گروه وابسته به داعش و هشت گروه وابسته به النصره و نیز گروه‌های تروریستی "احرارالشام" و "نورالدین الزنکی" را وارد کرد که این امر به اعتراض به لیست آتش‌بس ارائه شده از سوی آمریکا انجامید.

این مسئول روس درباره اقدامات کشورش در راستای بهبود شرایط انسانی در حلب و توقف مشکلات غیرنظامیان در بخش شرقی این شهر گفت: روسیه در روزهای ۱۵ و ۱۶ سپتامبر گذشته دو بار ضامن عقب نشینی نیروهای سوری از اطراف جاده "کاستیلو" شد و نیروهای روسی با همکاری هلال احمر سوریه ایست بازرسی برای بررسی کامیون‌ها و خودروهای آن منطقه ایجاد کردند.

وی ادامه داد: با توجه به این اتفاقات روسیه تصمیم گرفت گزارشی همه جانبه از روند اجرای توافقنامه‌های مشترک دو کشور درباره سوریه ارائه کرده و آن را برای تمامی سازمان‌ها و هیات‌های بین‌المللی و حقوقی مربوطه ارسال کند تا افکار عمومی در جریان محتوای طرح روسیه و دستاوردهای این کشور در اجرای آتش‌بس و بهبود شرایط انسانی جهت حل سیاسی بحران سوریه قرار گیرند.

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو در راستای حل بحران سوریه از همکاری با شرکای خود از جمله واشنگتن استقبال می‌کند.

این وزارت خانه تاکید کرد: تنها براساس برابری و رعایت تعهدات همکاری‌ها حامیان مسکو و واشنگتن درباره سوریه ممکن است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است، هدف از جنجال رسانه‌ای علیه روسیه سرپوش نهادن بر دلایل اصلی عدم اجرای توافقنامه‌های روسیه – آمریکا درباره سوریه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha