• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95081107957

شناسایی ۶۵ محوطه باستانی در مینودشت

شناسایی ۶۵ محوطه باستانی در مینودشت

بررسی و مطالعات باستان‌شناسی حوزه رودخانه چهل چای- مینودشت به شناسایی ۶۵ محوطه باستانی در دو بخش دشت و مناطق کوهستانی این منطقه منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، الهام وثوق بابایی - سرپرست میدانی هیات بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی حوزه رودخانه چهل چای- مینودشت در استان گلستان با اعلام خبر «شناسایی ۶۵ محوطه باستانی در مینودشت» گفت: هیات باستان‌شناسی از دوم مهرماه در مینودشت آغاز به کار کرد و موفق شد پس از گذشت ۱۵ روز، حدود ۶۵ محوطه باستانی را شناسایی کند.

این باستان‌شناس با بیان اینکه «به‌ دلیل شرایط سخت مناطق کوهستانی، شناسایی محوطه‌ها در این مناطق به کندی پیش می‌رود» افزود: در عملیات شناسایی، همچنین بررسی‌های پیشین بازنگری شد و محوطه‌های بیشتری در تنگه نرم آب شناسایی و ثبت شد.

او ادامه داد: محدوده مورد مطالعه در این پژوهش، حوزه "رودخانه چهل چای" در شهرستان مینودشت را در برمی‌گیرد؛ این شهرستان با مرکزیت شهر مینودشت در شرق استان است و از شمال به گالیکش، از غرب به گنبدکاووس، از جنوب به آزاد شهر و از شرق به شاهرود (استان سمنان) محدود می‌شود.

http://www.richt.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=a0abb12c-cae4-425d-9d60-eb1dc88ef93e

بنا به گفته‌ او، یکی از مهم‌ترین رودهای استان گلستان، رودخانه چهل چای است که با طول ۶۵ کیلومتر از کوه خواجه قنبر (یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های بخش شرقی البرز) سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از تنگه چهل چای و عبور از جنوب شهر مینودشت با رودخانه دیگری به نام نرم آب ترکیب شده و به سمت غرب و گنبد کاووس سرازیر می‌شود و در قسمت جنوبی شهر گنبد به گرگان رود می‌پیوندد.

وی در ادامه به معرفی برخی از محوطه‌های شناسایی شده در این بررسی‌ها از جمله مین‌تپه، تپه املاک عباس‌آباد، قلعه چه روستای باقر آباد، تپه امامزاده قلعه قافه و محوطه سنگ کلان پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین روستاهای مینودشت که در بخش دشت قرار گرفته است، «روستای قلمی» است.

http://www.richt.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=f635c64d-79d9-4168-8a8d-d78631c6dae1

این باستان‌شناس، روستای قلمی را با داشتن هفت محوطه باستانی یکی از مهم‌ترین روستاهای این شهرستان خواند و افزود: در میان محوطه‌های ثبت شده، مین تپه با ۲۰ متر ارتفاع، یکی از بلندترین محوطه‌های دشت است.

وثوق بابایی افزود: این محوطه، از یک تپه اصلی با فرم نامنظم، با حدود ۴۲۰ متر طول، ۲۰۰ متر عرض، با شیبی تند و چندین تپه اقماری با ارتفاع کمتر تشکیل شده است که با توجه به ارتفاع و اشراف مین تپه بر تپه‌های اقماری می‌توان آن را یک استقرار مرکزی در دوره تاریخی محسوب کرد.

او همچنین اظهار کرد: مواد فرهنگی جمع‌آوری شده از سطح تپه، سفالینه‌های خاکستری در فرم ظروف سه پایه و سفال‌های قرمز در فرم خمره و سفال‌های ظریف با لبه برگشته را شامل می‌شود.

http://www.richt.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=fbcd2358-9301-405e-8d1c-7a49ec644d4d

وثوق بابایی افزود: با توجه به مطالعه داده‌های فرهنگی گزارش‌های پیشین، قدمت محوطه را هزاره اول و دوره تاریخی می‌دانند، اما با توجه به پیدا شدن سفال‌های منقوش و همچنین ابزار سنگی از محوطه، قدمت این محوطه به دوره پیش از تاریخ و حداقل هزاره پنجم قبل از میلاد میرسد.

سرپرست میدانی هیات بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی حوزه رودخانه چهل چای، تپه عباس‌آباد را یکی دیگر از محوطه‌های شاخص در دشت عنوان کرد که آسیب‌های زیادی به حریم آن وارد شده است.

او اضافه کرد: مواد فرهنگی و تاریخی بدست آمده در بررسی، بیشتر در قسمت شخم خورده بدست آمد که شامل سفال‌های قرمز دوره تاریخی و سفال‌های منقوش با نقش سیاه بر زمینه قرمز متعلق به دوره پیش از تاریخ بوده که این محوطه را جزو مهم‌ترین تپه‌های پیش از تاریخ منطقه بدل کرده است.

به گفته‌ی وثوق بابایی، بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی شهرستان مینودشت در سال ۱۳۸۴ توسط محمدمهدی برهانی انجام گرفت که در آن زمان گالیکش بخشی از شهرستان مینودشت به حساب می‌آمد.

این باستان‌شناس افزود: درقالب این پروژه در مجموع ۸۶ محوطه تاریخی شناسایی شد که از این تعداد ۴۳ محوطه باستانی در شهرستان مینودشت و دهستان چهل چای قرار داشت.

او با اشاره به مسکوت ماندن مناطق کوهستانی شهرستان مینودشت در این بررسی، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۸ به دلیل ساخت سد بر روی رودخانه نرم آب، شناسایی محوطه‌های باستانی که در مسیر رودخانه نرم آب قرار داشتند، صورت گرفت.

به گفته وثوق بابایی، در این بررسی‌ها حدود ۳۲ محوطه باستانی دیگر توسط حصار نوی در دره رودخانه نرم آب و برخی محوطه‌های دیگر در مینودشت که در گزارش پیشین به آنها اشاره نشده بود، مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت.

بنابر این گزارش، بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی حوزه چهل چای - مینودشت، گلستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۱ ۱۷:۵۰

سلام، من مینودشتی هستم و خوشحالم که شهر ما انقدر قدیمی و باستانی و به خودم افتخار میکنم

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۱ ۱۹:۰۱

دست مریزاد خانم وثوق

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۱ ۲۲:۴۵

خانم دکتر سبب افتخار این مرزوبوم هستید درود

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۲ ۱۳:۵۹

افرین خیلی خوب بود

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۲۱ ۱۹:۲۸

سپاس از تلاشتون باشد که مسولان توجه بیشتری به شهرهای دیگر استان کنند وتمرگز در مرگز نباشد

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۲۱ ۱۹:۳۳

سلام کاش رامیان هم کار بشه خیلی اثار داره اما اصلا توجه نمیکنند