• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 95081812849
  • خبرنگار : 71245

وجدان‌هایی که پیش از آن دختر، غرق شده بود!

وجدان‌هایی که پیش از آن دختر، غرق شده بود!

کل تصویری که ضبط شده ۱ دقیقه است. دختری جوان در آن سوی جریان خروشان آب ایستاده و می‌خواهد به سوی دیگر برود؛ جایی که پسری پژوسوار ایستاده است. او می‌پرد و جریان آب او را با خود می‌برد. پسر جوان هم سوار خودرویش می‌شود و احتمالا می‌رود پی زندگی‌اش؛ بی‌خیال اینکه «یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان».

رفتار تک‌تک اجزای این مستند یک دقیقه‌ای، خنده‌دار، گریه‌دار و منزجرکننده است. دختر جوان، مستاصل ایستاده و نمی‌داند چه کار کند. در آن آبگرفتگی شدید، لااقل در این فیلم هیچ اثری از یک نیروی امدادی یا خودرویی با چراغ گردان نیست. مسافران اتوبوس و بسیاری آدم‌های دیگر که در ترافیک مانده‌اند، شاهد این اتفاق هستند اما هیچکس چه پیش از حادثه و چه بعد از آن برای کمک اقدامی نمی‌کند. حتی یک نفر که می‌خواهد از اتوبوس پیاده شود، به ماندن توصیه می‌شود. جوانک پژوسوار جز اینکه چند ثانیه‌ای به جریان آب نگاه کند و بعد پشت فرمان خودرویش بنشیند، هیچ کاری نمی‌کند. تنها واکنش جدی به این حادثه، فحش و بوق است. کسی از داخل اتوبوس، «تف به روی» و «تف به شرف» آن جوان حواله می‌دهد و البته یک «کثافت» هم چاشنی این واکنش شدیداللحن می‌کند! بعد هم راننده اتوبوس با بوق‌های پی در پی سعی می‌کند این حادثه را محکوم کند. یک نفر هم که کلا در حال ثبت تصاویر این «کمدی وحشت» است.

این قلم در پی مقصر نیست. کاری به این ندارد که در یک شهر بزرگ مثل خرم‌آباد چرا باید یک بارندگی قابل پیش‌بینی، کشته و زخمی بر جای بگذارد! مگر جنگ است؟ حالا احتمالا با ورود دادستان به موضوع، راننده آن پژو یا مدیران و مسئولان شهری خرم‌آباد چند باری به دادسرا می‌روند و می‌آیند و آخرش هم با احراز قصور یا تقصیر، مجازاتی برایشان در نظر گرفته می‌شود اما این نه برای خانواده آن دختر، فرزند می‌شود و نه برای شاهدان این حادثه، آرامش وجدان.

بند ۱ ماده واحده قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومان و رفع مخاطرات جانی مصوب ۵ خرداد ۵۴ به‌صراحت می‌گوید که هر کس، شخص یا اشخاصی را در معرض خطر جانی مشاهده کند و با اقدام فوری خود یا کمک‌طلبیدن از دیگران یا اعلام فوری به ‌مراجع یا مقامات صلاحیت‌دار از وقوع خطر یا تشدید نتیجه آن بتواند جلوگیری کند، بدون اینکه با این اقدام خطری متوجه خود او یا دیگران شود و با ‌وجود استمداد یا دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت کمک از اقدام به این امر خودداری کند، به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. این یعنی اغلب آنان که دیدند جان آن دختر در معرض خطر است و کاری نکردند، مجرمند؛ اگرچه این قانون، صرفا روی کاغذ است و هیچکدام از آنان که کمک نکردند جز در محکمه وجدان، محاکمه نخواهند شد. اصلا فرض کنیم هیچ قانونی نداریم. کمک‌کردن به یک حیوان هم که جانش در خطر است، احتمالا همچنان جزو اصول اولیه اخلاقی و انسانی است؛ چه رسد به انسان.

آن دختر به‌سادگی مرد و تمام شد. خودش راحت شد و کار ما را سخت کرد. حالا مجبوریم موضوع را در فضای مجازی داغ ‌کنیم و هشتگ بزنیم. بتازیم به کسانی که مسؤولیتی داشته‌اند و احتمالا سهل‌انگاری کرده‌اند. بگردیم ببینیم کجای دنیا حادثه‌ای از این دست بوده و مسئولانش چه کرده‌اند و اگر هم پیدا نکردیم نمونه‌ای خیالی از کشوری در شرق دور بیابیم و توییت ‌کنیم. جوک بسازیم و ماجرا را تا آنجا که جا دارد به لجن بکشیم ... و اصلا کوچک‌ترین اشاره‌ای به خودمان و صدها نفر مثل خودمان که در محل حادثه بودند نکنیم. سعی کنیم نبینیم و نگوییم که این یک دقیقه لعنتی، آیینه تمام‌نمای رفتار بسیاری از ماست و نشان می‌دهد که خسته‌ایم و جز ابراز نگرانی، ابراز تاسف، هشتگ‌زنی، لایک‌زنی، کامنت‌گذاری، توییت، فحش و بوق، کاری از دستمان نمی‌آید. این یک دقیقه، بار دیگر بی‌حس بودن، زیست کوالایی، بی‌خیالی و ماست‌مالی ملی را به رخمان کشید.

حسام‌الدین قاموس مقدم - دبیر ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۴:۱۲

متاسفم برای همه چیز این ایرانی ست که کوس فریادهای آی من متمدنم ش داره گوش جهان که نه فقط گوش خودمون رو کر می کنه اینه انسانیت اینه مسلمانی حالا اگه سگی رو اذیت کرده بودند همه زده بودن بیرون من متاسفم برای اینکه انسانیت در جامعه به انحطاط رسیده متاسفم که دیگه مردی وجود نداره متاسفم که مردانگی مرده غیرت خشکیده عزت دیگه نفس نمی کشه فقط عربده می کشیم آی من ایرانیم و فلانم و قس علی هذا

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۵:۳۹

اقای شاهد شما چکار کردی؟

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۶:۰۴

همچین رفتاری در جامعه ای که همه چیز وارونه شده دور از انتظار نیست...وقتی ما دزدی رو که وارد حریم زندگیمون شده مورد ضرب و شتم قرار بدیم و بعد قوانین ما رو مجرم اعلام کنن....وقتی روزنامه نگاری که اسناد فساد و اختلاس فردی رو برملا میکنه قانونا مجرم شناخته میشه و بجای فرد فاسد راهی زندان میشه....وقتی مجروحی رو که تصادف کرده به بیمارستان میرسونی و بعد به عنوان ضارب همونجا دستگیر میشی....مطمئنا با این رفتارهای غیر معقول دیگه کسی بخاطر دوری از دردسر هم که شده به کمک کسی نمیره....مقصر جامعه نیست...مقصر نوع برخورد قوانین و قانونمدارها در شرایط اینچنینی هست.

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۷:۵۹

کاملا درست است وباید قوانین و نحوه اجرای آن اصلاح شود

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۷:۵۴

داداش شرمنده ها اونجا لرستانه شما بخوایی دست یه دختر رو بگیری یا نجاتش بدی همونجا رگ غیرتشون باد می کنه با مسلسل تیربارت می کنن من 3 ماه اونجا بودم بگن ماست سیاهه بگو سیاهه البته بروجردی ها بهترن ها وقتی یه دختر سوار تاکسی میشه هیچ مردی حق نداره سوار صندلی عقب بشه گرفتی چی میگم ؟

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۰۹:۵۹

دوست عزیز غیرت رو ناموس از خیلی چیزا واجب تره. بی غیرتی هنوز به مردم خرم آباد سرایت نکرده و نمیکنه. متاسفانه الان بی غیرتی طالب زیاد داره و به کسی که رو ناموسش تعصب داره میگن امل و عقب افتاده...... بی غیرتی نماد روشن فکری شده جای تاسف داره که مردم اینجور طرز فکری دارن. به لر (خرم آباد) بودنم افتخار میکنم.

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۸:۰۸

مردم ایران خیلی بی غیرت شده انداگربجای این اتفاق تلخ یک خانم تنهادرجای خلوت منتظرتاکسی بودایاچندنفرباماشین زهواردررفته یااخرین سیستمشان جلوی پای ان خانم ترمزمیزدندتابنوعی خودنمائی یابه خیال خامشان جهت سوءاستفاده ان خانم راسوارکنند. مرگ بربی شرف ومرگ بربی غیرت ومرگ برنامردی ومرگ بروجدانهای خفته

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۸:۲۴

متاسفم واسه مسولای شهر خرم اباد ....روز بروز شاهد اتفاقای مختلف تو سطح این شهر هستیم....هرروز کلی اتفاق تواین شهر میوفته اما خیلیا نمیبینن اتفاق دیروز نمونه ی یکی ازین اتفاقاس ک دیده شد ...من دانشجوی دانشگاه اونجابودم...حتی روزای عادی که همه چی مساعده حتی رفتن به پیاده رو باوجود این کانالا ب حدی سخته ک خدامیدونه....پسرا میتونن گلیم خودشونو از اب بکشن اما ما دخترا چی ...خیلیا مقصر بودن ک تو بی گناه جون دادی از شهردارو استاندار گرفته تا راننده پژو تا کسایی ک شاهد این ماجرا بودنو فیلم گرفتنو ادعای باغیرت بودنو ادا کردن به جون دادن تو ترجیح دادن.... فروزان جون من به نمایندگی احساس شرم میکنم مقابل روح پاک و معصومت ک شهر ما تو و معصومیتتو غرق خودش کرد.روسیاهیش برای ماموند....اروم بخواب عزیزم سالهام بگذره هیچوقت از زیر دین ارزوهات..پاکیتو نجابتت تا دم مرگ که غرق شدنو به دست دادن به یه مرد غریبه ترجیح دادیدر نمیایم.....شهر ما تاابد روسیاه موند.... روحت شاد فروزان عزیز .....

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۱۴:۲۱

متاسفم

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۸:۲۵

فکر میکردم شهرستانها اوضاع ملت بهتره اما انگار زشتی و پلیدی همه جا رو گرفته.فقط خدا به پدر و مادرش صبر بده.

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۹:۰۲

در این حادثه هولناک همه چیز وجود داره الا یه جو غیرت و مردانگی و شجاعت ببینید جامعه به کجا پیش میره که یکی جون میده بقیه فقط نظاره گرند.

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۱۹:۳۰

عاقبت فراموش کردن معلم و دانش اموز و....

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۲۰:۲۵

هیچکدام ازشهرهاوروستاهای ایران دارای سیستم دفع آب سطحی مناسب نیستندبااندک بارانی کل گودالها وچاله هاوفضاهی مستعدجمع شدن آب؛پرازگل ولایی میشوند، کانالها حفاظ ودرپوش ندارند،کلا"سیستمهای ایمنی وسلامت محیط زندگی درایران فوق العاده ضعیفه،مکانهای باریسک بالا بسیارند،مسؤلین مربوطه بیتفاوت وبیخیال نباشند،نظارت لازمه جریانهای آب تندراازشهرهامنحرف کننددل بسوزانند

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۸ ۲۲:۳۸

گل گفتی

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۰۱:۰۶

این فیلم مربوط به دختر اصفهانی است.مردم پایین تر از آب میگیرنش.ولی الان تو کماست.

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۰۳:۳۲

برای خواهر یکی از دوستانم جلوی چشم خودشان این اتفاق افتاد حادثه بقدری سریع اتفاق افتاد که هیچکس نتوانسته بود کار کند خصوصا با توجه به سرعت اب. البته خواهر دوستم خوشبختانه به پلی که روی جوی اب بوده گیر میکند ونجاتش میدهند اما در اینجا دخترک کلا غیب شد ضمن تسلیت به بازماندگان وی باید دید ایا میشد کاری کرد و مردم نکردند یا نه. قدری هم با انصاف باشیم. از بیرون قضاوت کردن کار ساده ای است چیزی که ما ایرانی ها متاسفانه در ان استادیم! چه بسا این کار به بهای جان کس دیگری تمام میشد. به نظر من مقصر شهرداری ها هستند. کانالهای سرباز باید کلا از سیستم فاضلاب ما حذف شوند و بطورکلی سیستمهای جمع اوری فاضلاب خیابانها باید مورد بررسی و طراحی مجدد قرار گیرد.

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۱۰:۵۶

با سلام منم واقعا از این حادثه دردناک به عنوان یه هم وطن ناراحت شدم واشک تو چشام حلقه زد فقط ای کاش کسی میتونست نجاتش بده وافسوس اون از این دنیا رفت خدا به خانوادش صبر بده .و به مسئولین یکم تفکر و وجدان و انسانیت که به فکر اینجور اتفاقات باشن و دوباره از این مسائل پیش نیاد .

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۰۹:۵۷

متاسفم برای کسایی که با یک دقیقه فیلم اینجور دیدهایی نسبت به انسانها پیدا میکنن. آقای حسام‌الدین قاموس مقدم شما اونجا بودید که میگید اون پسر کمک نکرده شما دیدید پشت ماشین چه اتفاقی افتاده؟ شاید دست اون خانوم رو گرفته ولی لیز خورده باشه. شمایی که الان اینجور حرفایی میزنید و دید مردم رو عوض میکنید اگه تو اون شرایط قرار بگیرید تنها کاری میکنید اینه که چندتا عکس بگیرید. ولی اینجا، تو این شرایط خیلیا کمک کردن و ادما رو نجات دادن .

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۱۰:۲۶

Az لطفا اول فکر کن بعد حرف بزن لرستان یکی ازبااصالت ترین استانهای کشور هستش به گواه تاریخ .بله مردم لرستان با بی بندوباری برخورد میکنند شاید بی بندوباری برا شما ایرادی نداشته باشه ولی برا مردم لرستان خیلی اهمیت داره و خود شما مطمئنا مشکل داشتی و باهات برخورد شده که اینجوری نظر میدی