• جمعه / ۲۱ آبان ۱۳۹۵ / ۰۲:۱۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95081914071

نگاهی نو به «سرطان» در آثار یک عکاس

نگاهی نو به «سرطان» در آثار یک عکاس

یک هنرمند مشاهده‌های شخصی خود از سرطان را در مجموعه‌ای از عکس‌ و چیدمان به‌نمایش می‌گذارد.

صالح تسبیحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی برپایی نمایشگاه تازه‌ی آثار خود با عنوان «کارسینوما» اظهار کرد: «کارسینوما» به‌عنوان تازه‌ترین مجموعه‌ام تلاشی است برای عمومی کردن تجربه‌ای شخصی. از سویی مانند بسیاری از مردم، به یک بیمار سرطانی نزدیک بوده‌ام و شاهد دردها، درمان‌ها، بیم‌ها و امیدهایش بوده‌ام و از سوی دیگر، زبانی که بلدم به کار گیرم تا این مشاهده را بازگو کنم، زبان هنر است.

او ادامه داد: معتقدم هیچ‌چیز به اندازه‌ی هنر نمی‌تواند همدردی آدم‌ها را برانگیزد، آن هم در دنیایی که به واسطه‌ی هجوم تصویر و اطلاعات، همگی دچار کرختی و بی‌حوصلگی شده‌ایم. هنر تنها ابزاری است که می‌تواند وجدان و تخیل آدم‌ها را تکان دهد و متوجه مواهب بشری کند.

این عکاس همچنین بیان کرد: به همین دلیل، برخلاف مجموعه‌های قبلی خود، سراغ موضوعی آشنا برای اغلب مردم رفتم. زمینه و اصل کار من در این مجموعه عکاسی است. پیش‌تر هم بسیار دیده‌ایم که عکاس‌ها از اطرافیان بیمارشان عکاسی کرده باشند، اما برای ارائه به‌عنوان اثر هنری، عکس ساده را کافی ندانستم. هم در موضوع، هم در تکنیک به ترکیب ساختن رو آوردم و سعی کردم در کنار عکس‌های فیگوراتیو سوژه، از تصویر دورنماهای طبیعت (لند اسکیپ) هم استفاده کنم و از چیدمان، جعبه و نور و نوشتار هم بهره برده‌ام تا مجموعه‌ی «کارسینوما» از یک گزارش مستند فراتر برود و به زوایای پنهان انسانی وارد شود.

تسبیحی ادامه داد: در نتیجه، برای این مجموعه بیشتر از آن‌که امیدوار به دیده شدن، فروش، اعتبار و علایق معمول هنرمندانه داشته باشم، دوست دارم همدردی و تفکر برانگیزم و کمک به درک بیشتر موقعیت بیماران سرطانی و هم‌پاهای‌شان برایم مهم‌تر بوده است.

نمایشگاه «کارسینوما» پنجمین نمایشگاه انفرادی صالح تسبیحی است که ۲۱ آبان‌ماه در گالری «طراحان آزاد» افتتاح می‌شود و تا سوم آذر ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، شماره ۵ مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha