• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95082416484
  • خبرنگار : 71477

آینده بلاتکلیف در انتظار بلغارستان است

پیروزی هم‌پیمان پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری بلغارستان

پیروزی هم‌پیمان پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری بلغارستان

به دنبال پیروزی رومن رادف، کاندیدای حزب اپوزیسیون سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان و کناره گیری بویکو بوریسوف از نخست وزیری، بلغارستان امروز (دوشنبه) با آینده بلاتکلیف و نامعلومی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، منتقدان می‌ترسند که این پیروزی غیرمنتظره بلغارستان را که مدت‌ها میان مسکو و بروکسل در تحرک بوده به سمت مدار روسیه خم کند؛ گرایشی که در بحبوحه افزایش اروپا هراسی در سراسر شرق و مرکز اروپا مشاهده می‌شود. این در حالی است که در مولداوی نیز رئیس جمهور حامی روسیه به پیروزی نزدیک شده است.

بویکو بورسوف، نخست وزیر بلغارستان گفت: این نتایج کاملا نشان می‌دهد که ائتلاف حاکم دیگر اکثریت را در اختیار ندارد. من از تمام کسانی که از ما حمایت کردند عذر می‌خواهم. من فکر می‌کردم که کار درست را انجام می‌دهم.

این اطلاعیه کمی پس از آن منتشر شد که نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان نشان داد، رومن رادف، رئیس سابق نیروی هوایی و تازه کار سیاسی نزدیک به ۶۰ درصد آراء را کسب کرده است. این در حالی است که تتسکا تاچیوا، رئیس سابق پارلمان و کاندیدای معرفی شده از سوی بوریسو تنها ۳۵ درصد آراء را به دست آورد که به گفته تحلیل‌گران یک شکست فاجعه‌بار است.

رادف، عصر یکشنبه در تلویزیون ملی گفت: این پیروزی برای تمام مردم بلغارستان است. دموکراسی نگرانی و ترس امروز را شکست داد.

پروان سیمونف، مدیر پایگاه نظرسنجی گالوپ گفت: نتایج این انتخابات بیانگر یک اعتراض کامل است.

علی رغم اصلاحات وعده داده شده فساد و فقر همچنان در بلغارستان موج می‌زند در حالی که خشم عمومی نیز نسبت به هزاران مهاجری که وارد بلغارستان شده‌اند، افزایش یافته است.

نقش رئیس جمهور بلغارستان عمدتا تشریفاتی است اما رئیس جمهور چهره‌ای محترم و فرمانده کل نیروهای مسلح محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود رادف ۲۲ ژانویه سال آتی میلادی برای یک دوره پنج ساله سوگند یاد کند. نخستین اقدام وی احتمالا اعلام انتخابات زودهنگام در بهار سال آتی است چرا که بوریسوف اعلام کرده که یک دولت موقت تشکیل نخواهد داد.

اگرچه حزب راست میانه GERB همچنان نیروی سیاسی اصلی بلغارستان است اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این حزب دیگر قادر به کسب اکثریت قاطع نیست.

امنیت ملی و جلوگیری از سیل جدید مهاجران وعده‌های کلیدی کمپین انتخابات رادف بوده است.

حمایت شفاف وی از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر مساله اوکراین و بیانیه‌های دو پهلویش درباره اتحادیه اروپا و ناتو تحلیل‌گران را برآن داشت تا گمان کنند که وی به دنبال روابط نزدیک‌تر با مسکو است.

رادف در سخنرانی پیروزی خود بار دیگر حمایتش را از لغو این تحریم‌ها بازگو کرد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور تازه منتخب آمریکا را که به دنبال مذاکرات بیشتر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است، تحسین کرد.

وی گفت: این اقدام امید کاهش خطر رویارویی به ویژه در سوریه را می‌دهد.

پیروزی رادف، بیانگر یک تغییر مسیر است چرا که روزن پلونلیو، رئیس جمهور کنونی بلغارستان منتقد جدی مسکو است.

پلونلیو هشدار داد: روسیه با تامین مالی ناسیونالیست‌های افراطی ضد اتحادیه اروپا در کشورهای حوزه بالتیک از جمله بلغارستان به دنبال بی‌ثبات کردن اروپا است.

انتخاب رادف و وفاداری‌اش به روسیه ضربه‌ای به متحدان غرب اروپای بلغارستان است و در نفوذ رو به رشد مسکو در جنوب شرق اروپا تاکید دارد.

رادف گفت: من بلغارستان را در ناتو حفظ خواهم کرد اما حامی اروپا بودن به معنای ضد روسیه بودن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha