• چهارشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۵ / ۰۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95082618153
  • خبرنگار : 71021

گفت‌وگوی ایسنا با سعید شیرکوند:

بلاتکلیفی خودروهای گردشگری 6 ماه پس از وعده آقای وزیر

بلاتکلیفی خودروهای گردشگری 6 ماه پس از وعده آقای وزیر

درحالی ساخت خودروهای گردشگری در داخل کشور آن‌چنان که وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده کرده بود، هنوز به سرانجام نرسیده که معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از باز شدن پرونده‌ی دیگری برای توسعه ناوگان ویژه‌ی حمل و نقل گردشگران خبر داده است.

به گزارش ایسنا، اردیبهشت ماه ۱۳۹۵، وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیأت دولت با طرح «تسهیل واردات خودروهای گردشگری» که اعمال تخفیف مالیاتی برای ورادات ۲۰۰۰ دستگاه خودروی مورد نیاز صنعت گردشگری را درخواست کرده بود، صراحتا اعلام مخالفت کرد.

وزیر صنعت معتقد بود؛ خودروهای مورد نیاز بخش گردشگری را می‌توان در کارخانه‌های داخلی تولید کرد و به واردات اتومبیل‌های پیشنهادی نیازی نیست و با تکیه بر همین باور بود که نعمت‌زاده در هیأت دولت به سلطانی‌فر قول داد؛ در شش ماه اول سال، تولید این خودروها را آغاز کند.

پنج ماه بعد از آن جریان، مسعود سلطانی‌فر خبر داد که وزیر صنعت کاتالوگ دو نمونه خودروی مورد استفاده‌ی گردشگران را نشان داده و قرار است آن خودروها وارد خط تولید انبوه شوند.

حالا یک ماه از آخرین اظهارات رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گذشته و مهلت شش‌ماهه‌ای هم که آقای وزیر خواسته بود تا خط تولید خودروهای گردشگری را راه‌اندازد، تمام شده است.

اکنون سعید شیرکوند ـ معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ‌ درباره سرانجام این خودروها که سلطانی‌فر تصویرشان را دیده و قرار بود وارد خط تولید شوند، به ایسنا، می‌گوید: این خودروهای پیشنهادی زمانی وارد خط تولید می‌شود که پیشنهاد خرید داشته باشد که البته طرفین الان درحال مذاکره هستند.

شیرکوند از جمله مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود که طرح «تسهیل واردات خودروهای گردشگری» را در کمسیون‌های دولت پیگیری می‌کرد و باور داشت خودروهای مورد نیاز گردشگری به گونه‌ای است که باید وارد شود. حالا او درحالی‌که هنوز تکلیف ساخت خودروهای گردشگری مشخص نشده از آغاز مذاکراتی برای ساخت و وارد کردن واگن‌های قطار ویژه‌ی گردشگران خبر می‌دهد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار می‌کند: ما نه تنها راجع به خودروهای کوچک، اتوبوس، مینی‌بوس و یا ون، به عنوان وسیله‌ی حمل و نقل جاده‌ای گردشگران مذاکره می‌کنیم، بلکه گفت‌وگوهایی برای قطارهای ویژه گردشگری درحال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: شرکت‌هایی درحال برنامه‌ریزی برای ساخت واگن‌های ویژه‌ی حمل و نقل گردشگران در داخل و یا وارد کردن آن هستند تا ترانزیت توریستی با این قطارها انجام شود.

شیرکوند به نتیجه رسیدن مذاکرات در هر یک از این بخش‌ها را منوط به حضور فعال بخش خصوصی به عنوان متقاضی استفاده از این وسایل نقلیه می‌داند و می‌گوید: یک طرف این جریان بخش خصوصی است، دولت که نمی‌خواهد قطار بخرد و به عنوان تصدی‌گر شروع به کار کند. دولت فقط به بخش خصوصی کمک می‌کند که بتواند برای بستن قرارداد وسایل مورد نیاز خود با آن شرکت‌های سازنده خودرو به توافق برسند. جایگاه دولت تصدی‌گری نیست که مثلا ۵۰ اتوبوس و یا قطار بخرد و از آن استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۲۳:۰۱

وعده روجلدی کفایت بی عرضه ها است

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۲۷ ۰۰:۱۵

سلام ایسنا . با احترام به اقای وزیر و معاونان ایشان . نمیدانم و حتما همینطور است اما سوالی دارم . ایا در اساسنامه سازمان ویا وزارت خانه های جمهوری اسلامی ایران دستورالعملی برای فروش زوری ماشین گردشگری به خانواده های ایرانی داریم .؟ اگر این طور است چرا اتوبوس زوری نفروشیم ؟ چرا پاراگلایدر زوری برای توسعه گردشگری هوایی نفروشیم ؟ سفینه فرو سرخ لیزری که اخیرا توسط یکی از شرکت های ابردانش بنیان سامان تجهیز ما در حال ساخت خط تولید ان هستیم را برای توسعه صنعت و بومی سازی سفرهای بین کهکشانی زوری بفروشیم ؟ تصور کنید چندین هزار نفر را سر کار میگذاریم ؟ تازه دیگر نیازی به سازمان کار و امور اجتماعی هم نخواهد بود . ادغام سازمان صنایع بزرگ و کوچک و متوسط و کار و امور اجتماعی . چه شود . در تئیوری یکم بیشتر سعی کنیم چندین هزار پراید و پژو را هم این وسط ها میفرستیم برای ساکنین کهکشان الفا قنطورس که برای توسعه گردشگری ساکنین اونها اقدام عملی کرده باشیم .