• چهارشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95082618225
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

باززنده سازی بیش از 30 حجره میدان نقش جهان

باززنده سازی بیش از 30 حجره میدان نقش جهان

ایسنا/اصفهان استاد مرمت دانشگاه هنر اصفهان گفت: حجرات میدان نقش جهان پتانسیل بسیار بالایی را برای بهره‌برداری فرهنگی و اقتصادی دارا است.

به گزارش ایسنا، رضا ابوئی  در جلسه طرح و معرفی پروژه باز زنده‌سازی حجرات طبقه فوقانی میدان نقش جهان و اجرای اکوموزیوم به طرح مرحوم شیرازی در این رابطه اشاره کرد و افزود: مرحوم شیرازی با توجه به فضای این طبقه، در نظر داشت موزه نمایشگاهی در این حجرات برپا شود که عرضه کننده هویت و تاریخ این شهر و مردم آن باشد. به شکلی که به عنوان مثال در هر بخش از آن مراحل تولید یک اثر هنری از ابتدا تا انتها را مرحله به مرحله برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد.

وی در خصوص مصالح به کار رفته در بازسازی اظهار کرد: در بازسازی‌ها برای مرکز و هسته کار از مصالح مدرن بهره برده شده است و بدنه آن با مابقی بافت اصلی همخوانی دارد. برای یکسان سازی بار وارد شده بر روی کل بنا از طرح استاد سعیدی بهره برده و به نوعی کلاف بندی آهنی انجام شده است. بین هر دو حجره فضای مناسب برای تاسسیات نیز تعبیه شده است.

این استاد مرمت دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: باتوجه به طرحی که در نظر گرفته شده بود دیواره میانی حجرات برداشته شد تا به یکدیگر راه عبور داشته باشند. که البته تصرف چندانی در ساخت اصلی بنا نداشته است. این حجره‌ها از طریق درهای ورودی، راهرو وسط و پنجره‌هایی که رو به میدان است به یکدیگر و محیط بیرون راه دارند. طرح درها و پنجره‌ها از مدول عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله الهام گرفته‌اند. پشت بام این طبقه نیز با قیر و گونی و در انتها با نوعی گلِ کم کاه برای همخوانی با بافت اصلی پوشیده شده است.

ابوئی با اشاره به برخی آثار به جا مانده از دوره صفوی که در حین عملیات بازسازی کشف ‌شده است، گفت: تمامی این آثار نیز در جای خود محفوظ مانده و برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده است. این حجرات که در قسمتی حتی به 30 حجره متصل به هم می‌رسد، پتانسیل بسیار بالایی را برای بهره‌برداری فرهنگی و اقتصادی داراست. که امید داریم به بهترین شکل و با همکاری سازمان‌ها و مسئولان مربوطه این پروژه به بهره‌برداری برسد.

همچنین رییس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل در حاشیه این جلسه به خبرنگار ایسنا گفت: ایده‌آل ما برای بهره‌برداری از حجرات میدان نقش جهان، ایجاد موزه نمایشگاه است اما به نظرم با توجه به فشار و باری که بر بدنه وارد می‌شود آسیب‌هایی به دنبال خواهد داشت.

حمید فرهمند خاطر نشان کرد: با توجه به وجود یک ورودی و فضای طولانی تحمل چنین باری ممکن است مقدور نباشد که این موضوع کار کارشناسی و تفکر جمعی از متخصصان را می‌طلبد. باید موزه‌ای با ویژگی‌های خاص و شکل بهره‌برداری ویژه انجام شود. 

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم از مدیران و مسئولان مربوطه بخواهید در چنین جلساتی شرکت داشته باشند تا بهترین نتیجه گیری صورت بگیرد.

همچنین ابراهیم آذری از اعضای انجمن حمایت از میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی اصفهان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایسنا گفت: آثار و بناهای تاریخی چون عمارت هشت بهشت و بسیاری دیگر در حال تخریب است و هیچ رسیدگی‌ای صورت نمی‌گیرد. در صورتی که ما چندین مرتبه به طریق مختلفِ مکاتبه‌ای یا رسانه‌ای کردن موضوع خواستار رسیدگی شده‌ایم، اما یا کاری انجام نمی شود یا روند بسیار کندی دارد.

آذری افزود: شما اگر سری به دیوارهای پشتی مسجد امام بزنید، می‌بینید بسیاری از دیوارها رطوبت زده و در حال تخریب است. چنین مسایلی بیش از حمایت‌های مالی نیازمند جدی حمایت‌های معنوی است!

به گزارش ایسنا در ابتدای این جلسه، ابوئی با نمایش تصاویر مربوط به فعالیت‌های سید میرباقر شیرازی در دهه‌های پیشین تا اواخر دهه هفتاد، روند احیا و بازسازی طبقه فوقانی این میدان را توضیح داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha