• چهارشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95082618486
  • خبرنگار : 71496

بغداد: داعش خسارات بزرگی به شهر تاریخی نمرود زده است

بغداد: داعش خسارات بزرگی به شهر تاریخی نمرود زده است

دولت عراق از تخریب گسترده شهر باستانی نمرود توسط داعش در زمان کنترل تروریست‌ها بر این شهر سه هزار ساله خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اداره کل آثار باستانی و میراث وابسته به وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهر باستانی نمرود پس از سی ماه اشغال، انفجار و تخریب از دست داعش آزاد شد. این گروه تروریستی آسیب‌های شدیدی به شهر وارد کرده و جزئیات معماری‌های کاخ‌ها و معابد از بین رفته است.

این اداره تاکید کرد: اطمینان داریم که با کمک نهادهای بین‌المللی می‌توان خرابی‌ها را ترمیم کرد. تیم‌های میدانی برای ارزیابی میزان خسارات وارده به ابنیه تاریخی شهر تشکیل شده و به زودی گام‌های اولیه و طرح‌های بازسازی آغاز خواهند شد.

محمد سعد، از فرماندهان ارتش عراق گفت: داعش تقریبا شهر نمرود را به شکل کامل نابود کرده و آنچه باقی مانده تنها آثار شکسته و تخریب شده و مین‌های بسیاری است که کار خنثی سازی آنها در دست انجام است.

سعد افزود: نیروهای ارتش در شمال منطقه تاریخی نمرود که هنوز داعشی‌ها در آن حضور دارند، در حال پیشروی هستند.

از مهمترین مجسمه‌هایی که داعش در این شهر نابود کرد مجسمه گاوهای بالدار با صورت انسان هستند که به اسم "لاماسو" شناخته می‌شوند و در ورودی‌های کاخ آشوریان متعلق به قرن نهم قبل از میلاد و معبدی نزدیک به این کاخ قرار داشتند. تصاویر این اقدام وحشیانه داعش در زمان اشغال شهر جهان را شوکه کرد.

شهر تاریخی نمرود در ساحل رودخانه دجله و در فاصله 30 کیلومتری جنوب موصل قرار دارد.

یحیی صالح، کارشناس امور باستانی عراق در این زمینه گفت: شهر نمرود اهمیت تاریخی بسیاری دارد این شهر پایتخت آشوریان در دوره نوین بوده است و اگر نهادهای بین‌المللی مربوطه کار حفاظت و ترمیم این موقعیت تاریخی را با همکاری دولت عراق بر عهده نگیرند، جهان موقعیت تاریخی برجسته‌ای را از دست خواهد داد.

صالح افزود: میزان خسارات وارده بسیار جدی است و این امر نیازمند همکاری دقیق و تنگاتنگ جهت بازسازی شهر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha