• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95083020427

مناقشات دریایی، محور دیدار شی جینپینگ با رهبران ویتنام و فیلیپین

مناقشات دریایی، محور دیدار شی جینپینگ با رهبران ویتنام و فیلیپین

رئیس جمهور چین در دیدارهایی جداگانه با رهبران فیلیپین و ویتنام تاکید کرد، مناقشات بر سر دریای چین جنوبی باید به صورت چند جانبه میان کشورهای منطقه حل و فصل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز این اظهارات موضع پکن درباره مداخله سایر کشورها یا سازمان‌های بین المللی را در مناقشه منطقه‌ای دریای چین جنوبی نشان می‌دهد؛ دریایی که علاوه بر چین، فیلیپین و ویتنام؛ مالزی، برونئی و تایوان نیز از دیگر مدعیان آن هستند. کارشناسان می‌گویند چین ترجیح می‌دهد که از تاکتیک ایجاد انشقاق در میان شرکای خود در دریای چین جنوبی استفاده کند و اجازه ندهد تا رقبایش متهد شوند.

پکن همچنین مکررا آمریکا را به دامن زدن به مناقشات در دریای چین جنوبی متهم می‌کند و علاوه بر آن با حکم دادگاه بین المللی در ماه ژوئیه مبنی بر رد ادعای چین برای داشتن حق استفاده اقتصادی از سراسر این آبهای ارزشمند، مخالفت می‌کند.

شی جیپینگ، رئیس جمهور چین در دیدار با روریگو دوترته در پرو خاطرنشان کرد که طرفین باید به صورت فعالانه به همکاری‌های آبی در دریای چین جنوبی بپردازند و ارتباطات مثبتی را در این آبها ترویج کنند چرا که این مسئله "فرصتی را برای همکاری‌های دوستانه دو جانبه" ایجاد خواهد کرد. چنین بیانیه‌ای نیز از سوی دوترته تکرار شد.

رئیس جمهور فیلیپین از زمان روی کار آمدنش در ما ژوئن در تغییری پیش بینی ناپذیر به سرعت روابط تیره و تار پیشین میان مانیل و پکن را بهبود بخشید.

دوترته در این دیدار گفته‌ است که فیلیپین تمایل دارد تا این اختلاف دریایی را از طریق گفت‌وگوهای دو جانبه و رایزنی حل و فصل کند.

رئیس جمهور چین علاوه بر این همزمان با حضور خود در نشست سران آسیا پاسفیک در پرو درباره مناقشه دریای چین جنوبی با ترن دای کوانگ، رئیس جمهور ویتنام دیدار و گفت‌وگو کرد.

شی جیپینگ در این دیدار تاکید کرد که دو کشور باید مناقشه خود را از طریق رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دو جانبه حل کنند و به راهی برای کنار گذاشتن اختلافات و مشارکت در توسعه مشترک گام بردارند.

طی روزهای گذشته یک اندیشکده آمریکایی گزارش داده است که ویتنام در مقابل فعالیت‌های چین برای ساخت تاسیسات نظامی در جزایر مصنوعی در آبهای چین جنوبی، در حال ساخت یک باند فرودگاه در جزیره مورد ادعای خود در این آبهاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha