• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95090201299
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد؛

ماجرای تعطیلی پر سروصدای یک کارخانه

ماجرای تعطیلی پر سروصدای یک کارخانه

ایسنا/خراسان رضوی مدت‌هاست که اخباری مبنی بر تعطیلی کارخانه آساک دوچرخ قوچان منتشر می‌شود اما شاید کسی به درستی به علت آن و اینکه چرا این مجموعه به تعطیلی کشیده شده، سخنی نمی‌گوید.

ابراهیم ناصری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان در سال 1377 با ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه دوچرخه‌ در سال در زمینی به وسعت 20 هکتار و زیر بنای 4 هکتار و اشتغال 192 نفر و سرمایه‌گذاری ارزی حدود 5.5 میلیون دلار با مشارکت قالب بانک صنعت و معدن به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: اوج تولید این واحد صنعتی با اشتغال 143 نفر در سال 83 به میزان 43 هزار و 500 دستگاه بوده است که در همان سال مجمع دوچرخه‌سازی در راستای خصوصی‌سازی به به بخش خصوصی واگذار گردید که از آن به بعد ظرفیت و اشتغال آن کاهش داشته است.

ناصری خاطرنشان کرد: این کارخانه در سال‌های 92، 93، 94 و 95 تقریبا تولیدی نداشته و 40 تا 50 نفر در آن اشتغال دارند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه این کارخانه از سال 84 تاکنون با ظرفیت‌های بسیار پایین و غیراقتصادی در حال کار بوده، گفت: همچنین شرکت در سال 85 با توجه به مناسبات موجود دولت نهم با کشور ونزوئلا تفاهم‌نامه راه‌اندازی کارخانه مونتاژ دوچرخه‌ در آن کشور فی‌مابین شرکت دوچرخه‌سازی قوچان و شرکت صنایع متوسط ونزوئلا امضا شد که شرکت دوچرخه‌سازی اقدام به سرمایه‌گذاری 1.5 میلیون دلاری در کشور ونزوئلا نمود.

وی اضافه کرد: به علت عدم بازگشت سرمایه کارخانه دچار ضرر و زیان قابل توجهی شد و عدم وصول مطالبات باعث افت تولید و از دست دادن بازار فروش محصولات و در داخل کشور کمبود نقدینگی و معوق شدن اقساط سیستم بانکی شد.

ناصری با بیان اینکه از سال 93 تاکنون کارخانه با وجود آمادگی ماشین‌آلات، خط تولید و حضور پرسنل و کارگران در خط تولید به علت نداشتن مواد اولیه وارداتی موفق به تولید نگردیده، عنوان کرد: برای راه‌اندازی این مجموعه تاکنون چندین بار تسهیلاتی توسط سیستم بانکی در اختیار این مجموعه قرار گرفته که به علت حجم زیاد بدهی انباشته، پیمانکاران و کارگران و دستگاه‌های اجرایی مانند تامین اجتماعی و دارایی بخش عمده آن صرف پرداخت بدهی شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: لذا بی‌برنامه‌گی، هدرروی سرمایه و سرمایه‌گذاری بی‌نتیجه در ونزوئلا و مباحث و مشکلات و ناتوانی تامین سرمایه از سوی مالک اصلی کارخانه را با مشکل جدی روبه‌رو نموده و لازم است در این خصوص تصمیمات مناسب اخذ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha