• چهارشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 95090301760
  • منبع : نمایندگی قزوین

کنکاشی برای یافتن پاشنه آشیل طراحی لباس در ایران

کنکاشی برای یافتن پاشنه آشیل طراحی لباس در ایران

ایسنا/قزوین ‌طراحان و کارشناسان لباس برای رونق لباس ایرانی-اسلامی بر لزوم حمایت جدی مسئولان، ارتباط مستمر جامعه طراحان با صنعت و بروز شدن آموزش‌ها در راستای ورود طرح‌های متناسب با هویت ملی و دینی به بازار و تولید انبوه آن تأکید دارند.

‌به گزارش ‌ایسنا‌، پوشش و لباس در هر جامعه‌ای نشان‌دهنده فرهنگ آن جامعه است و ویژگی‌های دینی، تاریخی، محیطی، فرهنگی و اجتماعی آن کشور و منطقه را در معرض دید قرار می‌دهد.

ازاین‌رو در هر یک از جوامع متناسب بافرهنگ و آداب‌ورسوم لباس و پوشش خاص آن منطقه وجود دارد و این تنوع سبب شناخته شدن و نزدیکی هر چه بیشتر مردم آن دیار به هم می‌شود.

در سال‌های اخیر به‌واسطه تلاش قدرت‌های بزرگ و استکباری برای غلبه فرهنگ خود در کشورهای مختلف، فرهنگ جوامع و به‌واسطه آن لباس و پوشش مردم تحت تأثیر و در معرض آسیب و تغییر قرارگرفته است. 

بااین‌حال مسئولان در جوامع مختلف تلاش می‌کنند تا با حفظ ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی خود پوششی متناسب با آن را در جامعه داشته باشند و از تهاجم فرهنگ غربی و غیرخودی در جامعه بکاهند.
 

لباس و پوشاک همواره از کالاهای استراتژیکی هر جامعه است

مریم السادات خرمدره از اساتید و کارشناسان طراحی لباس، با تأکید بر اینکه لباس و پوشاک همواره از کالاهای استراتژیکی هر جامعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: اگر نگاهی به تاریخ کشور داشته باشیم، درخواهیم یافت که درگذشته صنعت نساجی به دلیل حمایت قاطع حکومت‌ها از این صنعت وضعیت مطلوبی داشت.

مریم الهیاری کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر و از کارشناسان و مدرسان طراحی لباس در دانشگاه، نیز می‌گوید: روزگاری ایرانیان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پارچه بوده‌اند و لباسی هماهنگ بافرهنگ و پیشینه‌ تاریخی خود بر تن می‌کردند، اما متأسفانه امروزه پارچه‌های وارداتی از کشورهای چین، ترکیه، مالزی و غیره است و لباس‌هایی مغایر بافرهنگ ما در بازار وجود دارد.

طراحی لباس باید متناسب با نیاز جامعه و بازار باشد

الهیاری احترام به نظر و سلیقه‌ی مخاطب با توجه به الگوهای ایرانی–اسلامی و برقراری ارتباط میان طراح و تولیدکنندگان را از راهکارهای بهبود نقش طراحی لباس در تولید برشمرد و ادامه داد: حمایت بیشتر دولت از طراحان و تولیدکنندگان، همراهی هرچه بیشتر گروه طراحی، تولید و توزیع از راهکارهای بهبود وضعیت طراحی لباس در کشور است. 

خرمدره نیز دراین‌باره بابیان اینکه طراحان لباس باید برای تمامی اقشار جامعه مطابق باسلیقه، سن و باورهای قشر هدف طراحی لازم را انجام دهند می‌گوید: ایران بازار فوق‌العاده‌ای برای پوشاک در اختیار دارد که اگر هدایت صحیح، سرمایه‌گذاری و حمایت لازم از طراحان لباس صورت بگیرد، بی‌شک پتانسیل خوبی برای ارتقاء اقتصادی در جامعه ایجاد خواهد شد. 

سمیه رجبی مسئول کانون طراحان لباس بانو در استان قزوین نیز می‌گوید: پوشیدگی در لباس‌ها، رعایت اعتدال و کاربردی کردن در هارمونی رنگ و طرح و منطبق بر فرهنگ و مذهب ازجمله مواردی است که باید طراحان در طراحی‌های خود به آن توجه داشته باشند تا مطابق چارچوب لباس ایرانی اسلامی پیش روند. 

اقدامات مثبت برای نهادینه کردن فرهنگ پوشش ایرانی-اسلامی در کشور ‌

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به ویژگی‌های بومی، تاریخی، فرهنگی و دینی همواره بر ضرورت طراحی پوشش متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی تأکید می‌شود.  

در این راستا کارگروه ساماندهی مد و لباس به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مرتبط با پوشش ایرانی اسلامی، در سال 1385 و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی-ایرانی در سال 91 به‌منظور تحقق اهداف کارگروه ساماندهی در این حوزه و حمایت از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک اسلامی ایرانی تأسیس شد.

الهیاری در این خصوص می‌گوید: شکل‌گیری ستاد ساماندهی مد و لباس، شکل‌گیری انجمن طراحان لباس و پارچه، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در این راستا ازجمله اقدامات مثبت و حرکت‌های نویدبخشی برای تولید لباس در کشور است. 

خرمدره نیز به  قانون استفاده از حداقل یک طراح لباس در واحدهای تولیدی اشاره می‌کند و می‌گوید: این قانون سبب شده تا صنایع تولیدی در حوزه پوشاک به سمت استفاده از طراحان و طرح‌های نو در کشور رفته و به جامعه طراحان لباس در کشور کمک شود. 

رجبی به تأسیس کانون طراحان لباس بانو در استان قزوین اشاره می‌کند و آن را در راستای نیاز استان مبنی بر لزوم ارتباط بین طراحان لباس و جامعه و بخش تولید، شناسایی طراحان لباس در استان، ایجاد هم‌اندیشی در راستای رسیدن به طرح‌های ایرانی-اسلامی، فرهنگ‌سازی در حوزه پوشاک، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته، ایجاد بازار کار ذیل سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی عنوان می‌کند. 

پاشنه آشیل عدم رونق لباس و طرح‌های ملی کجاست؟ 

باوجود تلاش‌های صورت گرفته برای ساماندهی وضعیت نابسامان مد و لباس اسلامی-ایرانی، شاهد هستیم که برگزاری انواع جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های استانی و ملی متعدد، در عمل نتیجه رضایت بخشی نداشته، اکثر طرح‌ها در حد طرح باقی می‌مانند و خروجی آن در جامعه به‌صورت ملموس قابل‌مشاهده نیست. 

الهیاری با انتقاد از بی‌مهری به صنعت پوشاک در کشور گفت: درحالی‌که در بسیاری از کشورها صنعت پوشاک سهمی کلان در گردش اقتصاد دارد، این عرصه در کشور مورد بی‌مهری واقع‌شده است به‌گونه‌ای که سالانه حدود 2 میلیارد و 600 میلیون دلار پوشاک به‌سوی ایران هدایت می‌شود درحالی‌که تنها 20 هزار واحد صنفی دوزندگی در ایران فعالیت دارند و این واحدها برای 300 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

حلقه مفقوده‌ای به نام عدم ارتباط دانشگاه و صنعت!

خرمدره بابیان اینکه در حال حاضر سرفصل‌های خوب و به‌روزی در دانشگاه علمی کاربردی ایجادشده گفت: متأسفانه در عملیاتی کردن این سرفصل‌ها دچار مشکل هستیم.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه در حال حاضر آموزش‌های داده‌شده در دانشگاه‌ها متناسب با صنعت لباس نیست خاطرنشان کرد: باید دانشجویان ضمن شناخت صنعت و کارگاه‌های مختلف تولید پوشاک، از نزدیک آن را دیده و با آن ارتباط داشته باشند، چراکه در این صورت می‌توانند متناسب با نیاز جامعه و بازار طرح‌های خود را ارائه کنند. 

الهیاری نیز بر لزوم ارتباط مستمر میان دانشگاه و صنعت تأکید می‌کند و با انتقاد از اینکه روند ورود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به بازار تولید ایجاد نشده گفت: طراحان نتوانسته‌اند خود را با فضای بازار و نیاز جامعه تطبیق دهند. 

مسئول کانون طراحان لباس بانو در استان قزوین می‌گوید: گام‌های خوبی در راستای ایجاد ارتباط بیشتر بین طراحان لباس با تولیدکنندگان در کشور برداشته‌شده که  بی‌شک با ورود فارغ‌التحصیلان این رشته به بازار و پذیرفته شدن آن‌ها در بخش تولید شاهد اتفاقات بهتری نیز در این حوزه خواهیم بود. 

چه باید کرد؟ 

الهیاری دورنمای طراحی لباس و صنعت پوشاک در آینده را به توجه بیشتر دولت به این عرصه وابسته دانست و گفت: بی‌شک به‌واسطه این اتفاق همچنین نگاهی نو و خلاقانه طراحان لباس و شناسایی نیاز و گام برداشتن برای برطرف کردن این نیازها می‌توان شاهد اتفاقات خوشایندی در آینده بود.

خرمدره نیز بابیان اینکه برای تکرار پیشینه روشن تولید لباس ملی نیازمند حرکت جهادی هستیم بر لزوم آغاز حرکت از سوی خودمان تأکید کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کمک برای تهیه مواد اولیه مانند پارچه و اختصاص بودجه مناسب ازجمله کمک‌هایی است که دولت می‌تواند در مسیر حمایت از تولیدکنندگان و طراحان لباس در داخل انجام دهد. 

مسئول کانون طراحان لباس بانو در استان قزوین نیز بر لزوم ساماندهی و حمایت کلیه آثار طراحان لباس تأکید و خاطرنشان کرد: بی‌شک با این اتفاق مثبت، انگیزه طراحان بیشتر شده و به روند طراحی لباس متناسب بافرهنگ و تاریخ و مذهب در کشور سرعت خواهد بخشید.

سخن آخر

آنچه در این گزارش نیز به آن تأکید شد لزوم حمایت جدی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تولید پوشاک ایرانی-اسلامی در کشور از سوی دولت و مسئولان است. 

همچنین برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های طراحان و اثربخشی و استقبال مخاطبان از طرح‌های متناسب با باور، فرهنگ، دین و عرف جامعه نیازمند طراحان زبده و آشنا با بازار و صنعت هستیم، لذا باید طراحان با ارتباط‌‌گیری با صنعت و واحدهای تولیدی از نیاز روز جامعه آشنا شده و در این مسیر گام بردارند. 

امید است به‌زودی در این عرصه گام‌های بلندی برداشته و بار دیگر صنعت پوشاک کشور رونق یافته و در عرصه بین‌الملل بتواند بازار بزرگی به نام ایران اسلامی در اختیار بگیرد. 

گزارش از: رقیه ملاحسنی، خبرنگار ایسنا، منطقه قزوین


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha