• چهارشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95090301793
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سال روز تولد یک تمدن

سال روز تولد یک تمدن

ایسنا/اصفهان این روزها هرچند هوایش سرد و گلوسوز، بدون ذره‌ای باران و برف است، اما خاطرش آنقدر عزیز است که دوستدارانش زیر یک سقف جمع شوند تا روزی که به اسم اصفهان نام گذاری شده را پاس بدارند.

به گزارش ایسنا، آذر ماهی است، این را از نماد باروی دوران دیلمیان (۲۹۲–۳۶۶هجری قمری) می گویند. شهر، میراث دار تمدن و فرهنگی بی نظیر است، دلبری که هرچند در اردیبهشت زیباتر است، اما سوز سرمای آذر انگار ناز اصفهان را بیشتر می‌خرد، اصلاً خریداران ناز این شهر انگار در این ماه دست به جیب تر هستند.

اتاق بازرگانی اصفهان شامگاه گذشته دوم آذر سال 95 میزبان هفتمین همایش نکوداشت اصفهان بود، اگرچه در ابتدا موانعی برای برگزاری مراسم نکوداشت ایجاد شد اما دوستداران اصفهان لحظه‌ای حاضر نشدند سالن محل برگزاری را ترک کنند. صندلی‌های سالن اجتماعات مملو از دوستداران شهری بود که این روزها نفسش از آلاینده‌ها پر، دلش از نبود آب خون و جگرش از نبود باران تشنه است.

همه سال به اسم اصفهان باشد

سیروس شفقی، رییس انجمن دوستداران اصفهان با گفتن خیر مقدم به تمامی حاضران در خصوص روز اصفهان اظهار کرد: اصفهان به علت بزرگی نیازمند روزهای زیادی است و حتی 365 روز سال می‌تواند به نام این شهر باشد اگرچه نام گذاری هفته ای در اردیبهشت به نام اصفهان از سوی شهرداری ارزنده است اما این روز که دوستداران اصفهان آن را گرامی می‌دارند نیز روز نکوداشت اصفهان است.

نصف جهان شهر همزیستی همه سلایق است

مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان نیز در حالی در مراسم حضور داشت که شهرداری اصفهان هر ساله در اردیبهشت ماه هفته اصفهان را برگزار می کند، شاید به گفته برخی شهرداربه عادت همیشگی اش که به هیچ قشری نه نمی گوید در مراسم حضور یافته، اما امید است که این حضور مقدمه ای باشد بر هم افزایی سمن ها و مدیران برای جهانی شدن شهری که از جایگاهش فاصله گرفته است.

وی در این مراسم گفت: در کسب علم و دانش شعار نه شرقی نه غربی وجود ندارد بلکه دانش برای توسعه شهرها محور بسیار مهم و اساسی محسوب می‌شود. ما چاره‌ای جز حرکت به سمت دانش نداریم چراکه امروز باید دانش‌ها را به ثروت تبدیل کنیم. خط قرمز اصفهان توسعه سطحی است.

شهردار اصفهان ادامه داد: شهر اصفهان برای یک میلیون و 200 هزار نفر طراحی و جانمایی شده است از طرف دیگر شهر به شدت با محدودیت ارتفاعی روبرو بوده و از طرف دیگر هم توسعه پهنه‌ای و فیزیکی روبرو است اینجاست که برای به دست آوردن راه حل نیازمند دانش هستیم و اینجاست که معنای شهر دانش محور بهتر نمایان می‌شود.

به اعتقاد جمالی نژاد رویکرد و گفتمان در اصفهان تغییر کرده و همزمان با آن شهرداری‌ها از یک ارگان صرفا خدماتی در کلان شهرها به یک ارگان فرهنگی- اجتماعی خدماتی تبدیل شده اند و اصفهان با راه اندازی گفتمان‌ها به سمت رویکرد دانش محوری در حال حرکت است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه شاید روزگاری اصفهان به تعداد صنایع و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای افتخار می‌کرد اما امروز باید به شهر خلاق و دانش محور بودن افتخار کند، افزود: در شهر خلاق، مردم خلاق، نخبگان و آینده پژوه هان تصمیم گیری می‌کنند. با دانش محوری می‌توان در کنار خلاق بودن شهری یک پارادایم جدید ایجاد کرد.

شهردار اصفهان با طرح این سؤال که "چرا به اصفهان، نصف جهان می گویند؟" با اشاره به چگونگی رفتار در این شهرها گفت: نصف جهان شهر همزیستی همه سلایق و تحمل یکدیگر است، باید در این شهر تنوع را به کار ببریم. نصف جهان همان شهری که همواره در تنگناهای تاریخی گره‌های بزرگ کشور را باز کرده است. 

جمالی نژاد ادامه داد: اصفهان شهر ابتکار، حفظ فرهنگ و تاریخ است وقتی مسیر خط دو مترو به دلیل عبور نکردن از زیر میدان نقش جهان منحرف می‌شود یعنی ابتکار به خرج داده شد تا میراث فرهنگی حفظ شود این در حالی است که در گذشته عده‌ای ابتکار به خرج ندادند و مترو از زیر چهارباغ عبور کرد و همه مدیریت را به چالش کشاند.

متاسفم که می گویند اصفهانی‌ها در مسئله آب زرنگ بازی در می‌آورند! 

احمد خاتون آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز مسئله آب را مسئله‌ای ریشه‌ای دانست و گفت: ما باید در مسئله آب اصفهان به ریشه‌ها بپردازیم. توسعه پایدار سه مؤلفه اصلی یعنی اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی دارد البته ما عنصر چهارم یعنی فرهنگ را هم اضافه می‌کنیم.

وی اولویت غلط را ضد توسعه پایدار دانست و تاکید کرد: متاسفانه در نگاه به پدیده‌ها آنها را تمام و کمال نمی‌بینیم؛ بحران آب را می‌بینیم اما به جای راه حل همواره در حال بحث و جدل هستیم. باید ریشه بحران‌ها را حل و سیستماتیک به سمت حل آنها برویم.

این عضو جمعیت زیست محیطی پیام سبز اصفهان تصریح کرد: باید دغدغه‌های خود را در موضوع آب یکی کنیم و متاسفم وقتی در مورد موضوع آب صحبت می‌کنیم یک عده می گویند اصفهانی‌ها در مسئله آب زرنگ بازی در می‌آورند! ما اصفهانی‌ها مجمع ملی آب را پیشنهاد داده ایم.

خاتون آبادی با تاکید بر این موضوع که مسئله آب در کشور نیازمند خلاقیت است در حالی که متاسفانه سرمایه‌های اجتماعی به علت دعواهای بیخود بر سر آب در حال خطر هستند. کل مشکل آب ایران با یکپارچه شدن مدیریت آن رو به بهبود می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، در پایان این همایش از محمود فرشچیان، کیومرث پور احمد، محسن رنانی، سلیمان ساسون و نادرقلی نادری به عنوان چهره‌های اصفهان تجلیل شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha