• شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95090603361
  • خبرنگار : 71516

دی‌میستورا: شکست داعش مستلزم راه حل سیاسی است/نمی‌خواهم سوریه تقسیم شود

دی‌میستورا: شکست داعش مستلزم راه حل سیاسی است/نمی‌خواهم سوریه تقسیم شود

فرستاده سازمان ملل به سوریه با رد خبر تصمیمش برای کناره‌گیری اعلام کرد که اتحادیه اروپا و بانک جهانی آماده کمک به بازسازی سوریه هستند.

به گزارش ایسنا، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة گفت که وی قصد استعفا از پستش را ندارد و اخبار منتشر شده در این باره درست نیست.

وی پیش‌بینی کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تا زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب در ژانویه به تلاش‌ها و همکاری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای کاهش خشونت در سوریه و افزایش کمک‌های انسانی ادامه دهد.

وی گفت: مبارزه با داعش چه با همکاری روسیه و چه طرف دیگر کاری درست است چرا که همگان قربانی احتمالی داعش هستند اما در حقیقت شکست داعش تنها یک ائتلاف نظامی نمی‌طلبد بلکه راهکار فراگیر سیاسی را می‌طلبد. داعش از ناخرسندی و به حاشیه رانده شدن برخی گروه‌ها از جمله سنی‌هایی که احساس می‌کنند در عراق و حتی بیشتر در سوریه به حاشیه رانده می‌شوند، بهره‌برداری می‌کند.

دی‌میستورا گفت: در صورتی که روند سیاسی درستی در سوریه آغاز شود که به مشارکت سیاسی و تشکیل دولتی گسترده بینجامد، اتحادیه اروپا و بانک جهانی آماده کمک به بازسازی سوریه هستند.

وی خاطرنشان کرد،‌ تصور نمی‌کند سوریه تقسیم شود و نه خودش و نه سازمان ملل این را نمی‌خواهند چون حاکمیت این کشور باید حفظ شود دوم اینکه این اتفاق خطرناکی است که نباید رخ دهد. سوریه هرگز نمی‌میرد و سوری‌ها کشورشان را دوست دارند و به آن افتخار می‌کنند و هرگز اجازه نخواهند داد که کشورشان بمیرد آنچه رخ می‌دهد نابودی زیرساخت‌های این کشور است. بسیاری می‌میرند و بسیار هرگز فراموش نخواهند کرد. باید روند سیاسی معتبری آغاز شود. او در بروکسل است و طرحی برای بازسازی سوریه در میان است.

فرستاده سازمان ملل به سوریه در جواب این سؤال که آیا تضمینی وجود دارد که در صورت خروج جبهه النصره بمباران شرق حلب متوقف شود، گفت: من به نتایج نشست لوزان که نمایندگان آمریکا، روسیه، عربستان، قطر و ترکیه در آن شرکت دارند توجه دارم. این نشست در ادامه مذاکرات نقش داشته چرا که این نمایندگان ضامن خواهند بود.

وی درباره گرسنگی ساکنان شرق حلب گفت: 250 هزار تن از جمله 80 تا 100 کودک در حلب هستند که از ژوئیه به هیچ کمکی دست نیافته‌اند و بمباران شرق حلب همچنان ادامه دارد. اگر گرسنگی کامل رخ بدهد نباید کسی غافلگیر شود.

دی‌میستورا در جواب این سؤال که چه کسی مسئول محاصره حلب است، گفت:  من به عنوان نماینده سازمان ملل باید صریح و شفاف باشم. 18 منطقه وجود دارد که بعد از محاصره شرق حلب به 19 محله رسیده است. مناطق الفوعه و کفریا از سوی مخالفان محاصره شده است. 220 هزار تن در دیر الزور از سوی داعش محاصره شده‌اند و بقیه مناطق از سوی دولت محاصره شده است. اینکه یک گروه تروریستی یا مخالفان مناطقی را محاصره کنند یک مسئله جداست اما زمانی که دولت مناطق را محاصره می کند سطح فاجعه بالاتر می‌رود.

دی‌میستورا در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی نیز گفت که اظهارات مسکو درباره بمباران نکردن شرق حلب را باور می‌کند اما مسکو مانع هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و اهداف دیگر از سوی ارتش سوریه نمی‌شود.

وی گفت: مسکو جدی است و نمی‌خواهد مسئول بمباران شرق حلب باشد. من نگران این هستم که در صورت ادامه بمباران این مناطق با فرا رسیدن سال جدید میلادی شاهد نابودی شرق حلب باشیم؛ مسئله‌ای که هزاران تن را به فرار از سوریه و رفتن به ترکیه وادار می‌کند و احتمالا به جنگ چریکی طولانی مدت در مناطق حومه و انفجار خودروها در شهرها منجر خواهد شد.

وی نقش آمریکا در سوریه را ستود و گفت: من از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا را اردک لنگ توصیف می‌کنم از شأن و منزلت وی نمی‌کاهم. باراک اوباما و جان کری، وزیر خارجه آمریکا بسیار مشتاق پایان دادن به بدترین تراژدی انسانی قرن هستند؛ تراژدی که در زمان حضور آن‌ها در پست‌هایشان آغاز شد.

دی‌میستورا گفت: نشست‌هایی که اخیرا در دمشق برگزار شد نشان داد که نظام سوریه اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره پایان دادن به حمایت از مخالفان را تشویق کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha