• شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95090603749
  • خبرنگار : 71012

در قالب یک مستند پخش می‌شود

ماجرای عکسی که ۳۵ سال قبل گرفته شد

ماجرای عکسی که ۳۵ سال قبل گرفته شد

مستند «تو از یاد نرفته‌ای» با پخش از مجموعه «سینما حقیقت» ماجرای بازسازی قاب عکسی است که ۲۳ نفر از تکاوران نیروی دریایی در خلال دفاع از خرمشهر ۳۵ سال پیش دور هم گرفته بودند.

مجتبی عباسی - کارگردان «تو از یاد نرفته‌ای» - در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی این مستند توضیح داد: سال ۸۷ بود که مستندی درباره نقش تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر می‌ساختم. آن سال با عکسی روبه‌رو شدم که یکی از فرماندهان تکاور به من داد و گفت ما در دفاع از خرمشهر تنها نبودیم بلکه افراد حاضر در این عکس هم در کنار من بودند. از آن زمان جرقه ساخت این مستند در ذهنم زده شد.

وی افزود: تا سال ۹۳ همیشه این موضوع دغدغه ذهن من بود و دوست داشتم این افراد را پیدا کنم، در حالی که یک نفرشان را بیشتر نمی‌شناختم. از همین رو سراغ مرکز گسترش سینمای مستند رفتم و از آنجا برای یافتن باقی افراد عکس کمک گرفتم. نیروی دریایی ارتش هم مرا کمک کرد.

این مستندساز یادآور شد: وقتی شروع به جستجو کردم برخلاف انتظار یک سال طول کشید تا توانستم همه آدم‌های توی عکس را پیدا کنم. بعضی از آنها شهید شده بودند، برخی فوت کرده بودند و برخی ایران نبودند تا سرانجام موفق شدم از مجموع ۲۳ نفر ۱۷ نفر را پیدا کنم.

عباسی ادامه داد: روش کارم به این صورت بود که اولین نفر را که پیدا کردم نشانی و تلفن نفر بعدی را از او گرفتم. این مستند تحقیقی بود و من هر کدام از افراد را پیدا می‌کردم با آنها گپ می‌زدم و در پایان گفت‌وگویمان عکس را به او نشان می‌دادم. غالبا چون این عکس را نداشتند تعجب می‌کردند و هیجان داشتند.

این مستندساز تأکید کرد: وقتی دیگر از پیدا کردن بقیه افراد ناامید شدم، تصمیم گرفتم همه را دور هم جمع کنم. ۲۴ آبان ۵۹ آن عکس گرفته شده بود و ما توانستیم آدم‌های توی عکس را آبان ۹۴ دور هم جمع کنیم. مواجهه این دوستان با هم از جمله بخش‌های جالب مستند است. عده‌ای از آنها داخل تهران قبل از پرواز در فرودگاه مهرآباد همدیگر را ملاقات کردند و باقی هم در فرودگاه آبادان که این صحنه با ۵ دوربین ضبط شد.

عباسی در پایان گفت: این عکس در روبه‌روی باشگاه گلستان متعلق به شرکت نفت گرفته شده بود و ما آن مکان را پیدا کردیم و پایان‌بندی مستند به این شکل است که آن آدم‌ها سر جای قبلی خودشان قرار می‌گیرند و دوباره عکس را تکرار می‌کنیم.

«تو از یاد نرفته‌ای» شنبه، ۶ آذر ساعت ۲۱:۳۰ در قالب مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و یکشنبه ۷ آذر ساعت ۱۵ و جمعه ۱۲ آذر ساعت ۱۹ بازپخش می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha