• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95090905245
  • خبرنگار : 71567

توضیحات علوم‌پزشکی تهران درباره برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران؛

اعتبار گواهی اعطایی به پرستاران آموزش ضمن خدمت، محدود است

اعتبار گواهی اعطایی به پرستاران آموزش ضمن خدمت، محدود است

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه شرکت در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت پرستاران این دانشگاه داوطلبانه است، گفت: این آموزش‌ها به منظور ارتقای کیفیت خدمات صورت می‌گیرد و به افراد پس از کسب موفقیت در پایان دوره گواهینامه معادل داده خواهد شد که قابل‌استفاده برای سایر مقاطع تحصیلی در سایر سیستم‌های آموزش عالی نیست.

خورشید وسکویی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب در خصوص برنامه اخیر دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد و اظهار کرد: این دانشگاه خدمات تخصصی و فوق تخصصی را در بالاترین سطح و با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی به بیماران ارائه می‌دهد. قطعاً خدمات یادشده نیازمند به‌کارگیری نیروی انسانی کارآمد در همه رده‌های پزشکی، پرستاری و سایر حرف است. خوشبختانه حضور پرستاران علاقه‌مند و توانمند که همواره در تمام زمینه‌های خدمت‌رسانی یاری‌گر دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده‌اند، از نقاط قوت دانشگاه به شمار می‌رود.

وی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل حجم بالای کار و کمبود شدید نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها، این افراد فرصت برابر جهت ادامه تحصیل با افراد جوان و تازه فارغ‌التحصیل را ندارند. این همکاران در سالیان متمادی از سیاست‌گذاران دانشگاه خواهان ایجاد بستری مناسب جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، به‌منظور پاسخگویی به نیاز خدمت‌رسانی باکیفیت برتر بودند. این درخواست طی دو مصوبه هیات‌امنای دانشگاه موردتوجه قرار گرفت که اولین مصوبه به بیست‌وهفتمین نشست هیات‌امنا و مصوبه دوم نیز به سی‌وچهارمین نشست هیات‌امنای این دانشگاه مربوط می‌شود.

به گفته مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مصوبه دوم به دانشگاه علوم پزشکی تهران اجازه داده می‌شود پس از ابلاغ برنامه 5 ساله پنجم نسبت به ایجاد مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور اقدام کند. البته مصوبه دیگری نیز مربوط به آیین‌نامه اداری، استخدامی و تشکیلاتی کارمندان غیر هیات‌علمی است (ماده 48 به توانمندسازی نیروی انسانی اشاره کرده است) که به تصویب وزارت متبوع هم رسیده است.

وسکویی در ادامه یادآور شد: برای اجرای مصوبات فوق، مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت در بهمن‌ماه سال 94 با ابلاغ رییس دانشگاه، کار خود را آغاز کرد که نتیجه آن بسترسازی آموزش‌ها در یک محیط علمی و برگرفته از نیازهای مجموعه سازمان و کارکنان بود. ازجمله اهداف این مجموعه ارائه آموزش‌هایی بود که به ارتقای کیفیت خدمت کمک کرده و مهارت‌های مورد نیاز را بر اساس اصول علمی و در محیط آموزشی ارائه کند.

وی افزود: ایجاد انگیزه، شادابی، بالندگی و توانمندی در کارکنان، پویایی بیشتر در محیط کار و ارتقای تعلق سازمانی ازجمله موارد مدنظر در تشکیل مرکز فوق بود. دراین ‌بین، تقویت بنیه علمی و عملی افراد، هدف اصلی هر دو گروه شاغل و سازمان است. دوره‌های یادشده نیز با برنامه‌ریزی بر مبنای کوریکولوم‌های مصوب دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ایجاد تغییرات در خصوص مهارت‌های موردنیاز به‌ویژه اخلاق حرفه‌ای، ارتباطات، ایمنی بیمار، اعتباربخشی و ... که نیاز واقعی سازمان است، تدوین شد.

وسکویی اضافه کرد: دوره‌های فوق با هماهنگی مرکز آموزش ضمن خدمت با همکاری دانشکده قابل‌اجرا خواهد بود و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز وظیفه نیازسنجی و اعلام اسامی افراد را برعهده خواهد داشت.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه شرکت در دوره‌های آموزشی برای پرستاران الزامی نیست، گفت: حضور افراد در این دوره‌ها داوطلبانه است. بدیهی است این مرکز فقط به افرادی که توانمندی ارائه خدمت و توانایی گذراندن دوره را داشته باشند، آموزش ارائه می‌کند. آموزش تئوری و عملی در مرکز یادشده بر اساس آیین‌نامه اداری، استخدامی و تشکیلاتی کارمندان غیر هیات‌علمی است.

وسکویی خاطرنشان کرد: به افراد پس از کسب موفقیت در پایان دوره گواهینامه معادل داده خواهد شد که این گواهی در دانشگاه اعتبار دارد و قابل‌استفاده برای سایر مقاطع تحصیلی در سایر سیستم‌های آموزش عالی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این افراد با شرکت در آزمون‌های رسمی کشوری وارد مقاطع تحصیلی بالاتر نمی‌شوند، افزود: ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی با شرکت در آزمون، سپس اخذ موافقت محل خدمت و مسؤولان ارشد دانشگاه برای مأموریت تحصیلی (جدا شدن از محل کار) یا مرخصی بدون حقوق میسر است که این روش برای اغلب کارکنان عملی نیست. در واقع مدل توانمندسازی ضمن خدمت باهدف تسهیل ارتقای فردی درعین امکان استفاده از مزایای آموزشی در داخل دانشگاه، به‌عنوان امتیازی برای کارکنان ازجمله قشر پرستار در نظر گرفته شده و برای بسیاری از همکاران تنها راه رشد فردی خواهد بود و استقبال همکاران در همین مدت نشان از اهمیت آن برای ایشان است. طبیعی است که مسیر عادی ادامه تحصیل همچنان طبق ضوابط آموزش رسمی برقرار است.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری در خصوص اجرای دوره‌های مذکور برخاسته از بطن جامعه پرستاری دانشگاه و در جهت حمایت کامل از منافع گروه پرستاری شاغل است. نادیده گرفتن این نیاز می‌تواند موجب کاهش انگیزه و نارضایتی پرستاران شود و این در شرایطی است که دانشگاه بسترهای لازم برای جامه عمل پوشاندن به این نیاز را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha