• شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95091306555
  • خبرنگار : 71496

شورای امنیت دوشنبه قطعنامه آتش‌بس حلب را به رای می‌گذارد

شورای امنیت دوشنبه قطعنامه آتش‌بس حلب را به رای می‌گذارد

شورای امنیت روز دوشنبه درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درخصوص برقراری آتش‌بس موقت و قابل تمدید در حلب رای‌گیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، شورای امنیت روز دوشنبه درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ مشترک نیوزیلند، اسپانیا و مصر درخصوص برقراری آتش‌بس یک هفته‌ای و قابل تمدید در حلب سوریه و اجازه ورود کمک‌های فوری و بشردوستانه به این شهر رای‌گیری می‌کند.

بنا به گزارش‌ها اصلاحات و تغییرات زیادی روی این قطعنامه انجام شده و قطعنامه مذکور شامل بندهایی درباره مبارزه با داعش، جبهه فتح‌الشام و دیگر گروه‌های مسلحی که شورای امنیت آن‌ها را "تروریستی" می‌داند نیست.

شورای امنیت همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهد به حقوق افراد محاصره شده‌ در حلب احترام بگذارند.

این شورا با تاکید بر اینکه جنایات علیه مردم سوریه هرگز بدون مجازات نخواهد بود از طرف‌های درگیر و برخی کشورها می‌خواهد مانع از ورود شبه نظامیان افراطی خارجی به سوریه شده و حمایت‌های مالی خود از داعش و القاعده و همکاری‌هایشان با آن دو را قطع کنند.

همچنین شورای امنیت از کشورهای حامی سوریه نیز می‌خواهد ضمن نظارت بر آتش‌بس مذاکرات جدی را برای پایان دادن به بحران در این کشور آغاز کنند.

سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی اعلام کردند: ۳۱۵۰۰ تن از منازلشان در شرق حلب از ۲۴ نوامبر گذشته تاکنون فرار کرده‌اند.

یکی از مسئولان صلیب سرخ در این باره گفت: در ۷۲ ساعت گذشته ۲۰ هزار تن از شرق حلب گریخته‌اند و اوضاع آوارگان در شرق حلب فاجعه بار است و احتمالا ظرف ساعات آتی تعداد این آوارگان افزایش یابد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز اعلام کرده که ۶۰ درصد از آوارگان یعنی حدود ۱۹ هزار تن کودک هستند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است نیز می‌گوید که از شنبه گذشته تاکنون ۵۰ هزار تن از خشونت‌های شرق حلب فرار کرده‌اند.

سخنگوی یونیسف در ژنو گفت: مسئله مهم این است که فورا کمک‌های انسانی را به دست کودکان و خانواده‌هایشان برسانیم. این یک مسابقه با زمان است. فصل زمستان فرا رسیده است.

کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل نیز اعلام کرد که اکنون باید بر ارائه کمک‌ها به غیرنظامیان در شرق حلب متمرکز شد.

شهر حلب؛ دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت اقتصادی این کشور از سال ۲۰۱۲ صحنه درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و مخالفان است. اخیرا ارتش سوریه به پیشروی خوبی در مناطق تحت سیطره مخالفان در شرق حلب دست یافت. جامعه جهانی و در رأس آن آمریکا ارتش سوریه را به محاصره غیرنظامیان و هدف قرار دادن آن‌ها در حلب متهم می‌کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha