• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95091407598
  • منبع : فضای مجازی

انتقاد یک کارشناس اقتصادی از صداوسیما؛

حتی مجری هواشناسی درباره برجام حرف می‌زند!

حتی مجری هواشناسی درباره برجام حرف می‌زند!

یک کارشناس مسایل اقتصادی با انتقاد از رویکرد سیاسی برخی رسانه‌های مخالف دولت و صداوسیما درمورد مسایل ملی، گفت: کار به جایی رسیده که مجری هواشناسی هم راجع به برجام صحبت می‌كند. در حالی كه تلویزیون ایران از بودجه عمومی دولت استفاده می‌كند، آنها به جای آرام کردن بازار، شرایط را تشدید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مهدی پازوکی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین»، درباره علل نوسان نرخ ارز اظهار کرد: بر اساس مبانی علم اقتصاد، قیمت ارز در بازار بوسیله عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ اما اشکال اقتصاد ایران این است که دولت‌ها همواره به دنبال حفظ ثبات ارزش اسمی ارز بوده‌اند، در حالی که قیمت دلار هم مثل سایر کالاها توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی افزود: به طور مثال قیمت ارز از 3650 تومان در مرداد 92 به زیر 3200 تومان در اوایل مهر ماه رسید؛ یعنی به طور متوسط نرخ تورم حدود 15 درصد شده است. در واقع قیمت ارز همگام با تورم تعدیل نشده و ارز ارزان بوده است.

این كارشناس اقتصادی با تاكید بر اینكه دولت‌ها باید قیمت واقعی ارز را تثبیت کنند، خاطرنشان كرد: از آنجا كه عرضه‌کننده ارز، دولت است و دولت به دلیل درآمدهای نفتی که دارد، هر زمان بخواهد ارز به بازار تزریق می‌کند، لذا دولت می‌تواند قیمت‌ها را متعادل کند.

وی افزود: اما اشکال این است که وقتی دولت به طور مصنوعی ارز را ثابت نگه می‌دارد، با هرگونه شوک خارجی مثل لغو تحریم‌ها یا تمدید تحریم‌ها، به لحاظ روانی انتظارات تورمی منفی در بازار ارز ایجاد می‌شود.

پازوكی با اشاره به كاهش نرخ ارز به 3200 در سال 93 تصریح كرد: در واقع دولت آقای روحانی کار خاصی انجام نداده بود، ولی همین که مردم احساس کردند دولت عاقله‌ای سرکار آمده و منافع ملی را مدنظر قرار می‌دهد و به دنبال آن تصمیم‌های علمی و کارشناسی در اقتصاد می‌گیرد، در نتیجه انتظارات تورمی به‌شدت کاهش یافت.

او با تاكید بر اینكه دولت باید همواره قیمت اسمی ارز را ثابت نگه دارد، یادآور شد: یكی از دلایلی كه عامل نوسان نرخ ارز عنوان كرده، مسافرت‌های خارجی است در حالی كه این رقم چندان زیاد نیست، شاید در مجموع 400 میلیون دلار باشد. آنچه بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد شوک‌های خارجی است.

پازوكی با بیان اینكه اگر اقتصاد براساس مبانی اقتصاد مقاومتی اداره شود، کمترین تاثیرپذیری از شوک‌های خارجی ایجاد می‌شود، عنوان كرد: بنابراین فکر می‌کنم بانک مرکزی که مدیران آن از عقلای اقتصادی هستند، باید سعی کنند نرخ واقعی ارز را ثبات ببخشند و بازار را براساس مدیریت شناور شده، اداره كند.

این كارشناس اقتصادی وظیفه دولت را ایجاد ثبات اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه یكی از مشكلاتی كه در كشور با آن مواجه هستیم، این است که رسانه‌های عمومی مثل صداوسیما که از بودجه دولت استفاده می‌کنند، بدون توجه به منافع ملی، بدشان نمی‌آید این نوسانات برای دولت مشکل ایجاد کند.

وی متذكر شد: رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که برخی رسانه‌ها حتی از اینكه بازار ارز ملتهب شده، استقبال كرده‌اند؛ در حالی كه هیچ كجای دنیا برای زیان به منافع ملی جشن نمی‌گیرند. حتی در آمریكا هم جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها درباره مسایل منافع ملی‌شان شوخی ندارند، حال آنكه در ایران اینگونه نیست و می‌بینیم كه رسانه‌های جناح مقابل دولت بر این انتظارات تورمی و افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند.

پازوكی توضیح اخیر ولی‌الله سیف - رئیس كل بانك مركزی - درباره علل نوسان در بازار ارز را خوب توصیف كرد و گفت: آقای سیف سعی کرد به مردم امنیت خاطر بدهد و این تاثیر خوبی داشت، زیرا اگر ما براساس اصول علمی و کارشناسی و مفاهیم اصلی اقتصاد، کشور را اداره کنیم قطعا می‌توان از بسیاری از بحران‌ها عبور كرد.

این اقتصاددان با بیان اینكه فعل و انفعالات سیاسی ناشی از تمدید تحریم‌ها برای اقتصاد خطرناک است، گفت: اتفاق خاصی نیفتاده، آنچه در بازار اتفاق افتاده انتظارات تورمی منفی است كه از جانب مخالفان دولت در داخل و سنگ‌اندازی‌های خارجی از جمله تمدید تحریم‌های ایران از سوی سنای آمریكا، شیطنت‌های اعراب حاشیه خلیج فارس و آمریکا صورت گرفته است.

او با انتقاد از رسانه ملی اظهار کرد: کار به جایی رسیده که مجری هواشناسی هم راجع به برجام صحبت می‌كند. در حالی كه تلویزیون ایران از بودجه عمومی دولت استفاده می‌كند، آنها به جای آرام کردن بازار، شرایط را تشدید می‌کنند.

پازوكی با اشاره به نقدینگی 1128 تریلیون تومانی افزود: این خطر وجود دارد كه اگر انتظارات تورمی دامن زده شود، حتی اگر 10 درصد در این حجم نقدینگی به بازار ارز هدایت شود، کشور دچار بحران شود. کما اینکه در شبکه‌های مجازی مخالفان داخلی و خارجی دولت فضای نامناسبی را برای این بازار بوجود آورده‌اند.

او با بیان اینكه هجوم به بازار ارزبه نفع مردم نیست، اظهار كرد: پیشنهاد می‌شود كه دولت باید نرخ واقعی ارز را ثابت نگه دارد، نرخ اسمی را همگام با تورم تعدیل کند و نهایتاً یکسان‌سازی نرخ ارز را در شرایط خوب انجام دهد تا فاصله ارز مبادله‌ای و بازار آزاد کم شده و رانت ارز بین برود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۲۰:۲۴

هر چی میکشیم از همین صدا و سیماست

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۲۳:۰۲

داداش خبر نداری از این پس برف وباران براساس برجام میبارد

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۰۷:۲۹

بوی سوختن میاد

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۱۳:۱۰

بسیاری از کسانی که از 300 تومان افزایش قیمت دلار نگرانند در 8 سال احمدی نژاد حتی در مقابل 350 درصد رشد دلار سکوت کردند.