• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95091710185
  • منبع : نمایندگی زنجان

رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان:

نگرانی‌ها در مورد شروع موج سوم ایدز در کشور زیاد است

نگرانی‌ها در مورد شروع موج سوم ایدز در کشور زیاد است

ایسنا/زنجان رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان اظهار کرد: موج سوم بیماری HIV در کشور شروع شده است.

به گزارش ایسنا، محمود حریری در همایش آشنایی با بیماری HIV و ایدز با اشاره به اینکه بحث در مورد HIV بحث تازه‌ای نیست، خاطرنشان کرد: بحث در این زمینه از دو دهه گذشته شروع و وارد دهه سوم شده است و هر ساله با ورود به آذرماه فرصتی فراهم می‌آید تا در این زمینه و ابعاد مختلف این بیماری وارد بحث شویم.

وی ادامه داد: با گذشت دو دهه از این بیماری می‌توان گفت که این بیماری به عنوان یک معضل توانسته است در جایگاه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مشکل ایجاد کند و خود را در سیطره این مواضع بیشتر نشان داده است.

حریری با اشاره به اینکه در خصوص کنترل این بیماری ابزار خوبی در اختیار نداریم، گفت: در واقع این بیماری، بیماری رفتاری است و به نحوی در خصوصی‌ترین مسایل زندگی و سایر مسایل دیگر مطرح است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان همچنین با اشاره به اینکه سه موج این بیماری را تجربه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در سال 65 موج اول این بیماری در ایران با ورود خون‌های آلوده شروع و باعث شد تا مسئولان از آن پس به فکر پالایش خون و اقدامات پیشگیرانه باشند و پس از آن توانستیم موج اول را تحت کنترل خود درآوریم و نسبت به سلامت خون‌های ورودی کشور دقت کنیم.

وی افزود: موج اول مقدمه‌ای برای مشکلات بعدی در این زمینه شد و در دهه 70 در زندانیان شاهد افزایش آمار مربوط به این بیماری بودیم که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این بیماری در بین زندانیان معتاد به موادمخدر و آن‌هایی که اعتیاد تزریقی دارند، بیشتر است.

حریری خاطرنشان کرد: شاید نزدیک به یک دهه طول کشید تا توانستیم برنامه‌های آشکار در خصوص پیشگیری از این بیماری را در زندان‌ها برگزار کنیم که در این زمینه توجیه مسئولان کار سختی بود که نهایتا با صحبت‌های متوالی توانستیم به این مهم دست یابیم و در دهه 80 این گروه را تحت کنترل درآوریم و سرعت ابتلا را با سایر نقاط جهان در این گروه برابر کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه اما مشکل به اینجا ختم نشد و نگرانی‌ها در این زمینه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: موج سوم بیماری HIV در کشور شروع شده و این موج مربوط به قشری است که رفتارهای پرخطر اجتماعی و جنسی دارند. از 6 تا 7 سال پیش زمزمه‌هایی در خصوص موج سوم بوده است و به واسطه‌ شرایط اجتماعی و مذهبی کشورمان اهتمام رفتارهای جنسی پر خطر محدود است.

وی افزود: کمتر از شش ماه گذشته ابتلا به این بیماری از طریق جنسی از 16 درصد به 32 درصد رسیده است و به سمتی می‌رود که تعداد افراد مبتلایان به HIV از طریق معتادان و بیماران جنسی برابر شود که موج سوم این بیماری در کشور از طریق ارتباط جنسی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نگرانی‌ها همچنان در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل افزایش این رفتارهای جنسی پرخطر، ورود موادمخدر صنعتی است که باعث می‌شود تا فرد در زمینه‌ روابط جنسی خود بی‌محابا برخورد کند و رفتارهای پر خطرش را افزایش دهد.

این مسئول ادامه داد: جالب توجه است که مصرف این موادمخدر در بین خانم‌ها افزایش یافته و متعاقب آن رفتارهای پرخطر و ابتلا به این بیماری افزایش یافته است و طبق آمار می‌توان گفت که ‌در گذشته میزان ابتلایان به این بیماری در مردان 76 درصد و در زنان 16 درصد بوده است و هم‌اکنون این روند در خانم‌ها افزایش می‌یابد و به سمتی حرکت می‌کند که آمار زنان و مردان مبتلا به این بیماری مساوی باشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان با اشاره به اینکه در بحث پیشروی این بیماری در زمینه جنسی هنوز به درک درستی از مشکل نرسیده‌ایم و هنوز مشکل را باور نکرده‌ایم، افزود: ترکیب سنی این بیماری عوض شده و رده سنی پایین‌تر را وارد این معرکه کرده است و معتقدیم که کنترل این مشکل بسیار سخت خواهد بود و پس از گذران این موج ما شاهد شروع موج چهارم این بیماری خواهیم بود که در حال حاضر زمزمه‌هایی در این خصوص شنیده می‌شود که انتقال بیماری از گروه سوم یعنی افرادی که رفتارهای پرخطر داشته‌اند به گروه دوم یعنی معتادان تزریقی است که باعث ایجاد یک همزیستی مسالمت‌آمیز در این دو گروه می‌شود و آمار مبتلایان را به شدت افزایش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش مصرف مواد، میزان رفتارهای جنسی پرخطر افزایش و حاملگی‌های ناخواسته نیز بالا می‌رود. همچنین جنین‌های آلوده و راه انتقال از مادر به جنین نیز بالا می‌رود و این خود هشداری است برای اقداماتی که باید صورت بگیرد.

این مسئول افزود: رفتارهای پرخطر جنسی در نوجوانان و جوانان افزایش یافته که باز هم محدودیت در اطلاع‌رسانی وجود دارد که چگونه به مردم آموزش دهیم و در این زمینه باید پرده‌پوشی‌ها را کنار بگذاریم و مشکلات در زمینه اطلاع‌رسانی حل شود.

در ادامه این برنامه یک متخصص عفونی با اشاره به اینکه بیماری HIV در دنیا به عنوان یک بیماری جنسی شناخته می‌شود، گفت: در ایران به لحاظ شرایط فرهنگی موجود ابتلا به این بیماری بیشتر در قشر معتادان تزریقی و بحث سرنگ مشترک ایجاد شد. احمد مبین افزود: این بیماری به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و رفته‌رفته با گذر زمان آن را از بین می‌برد. همچنین ویروس این بیماری برای تولید مثل نیازمند یک سلول است و باید یک سلول در اختیار داشته باشد تا تکثیر و رشد یابد.

وی خاطرنشان کرد: ویروس HIV دو نوع مختلف دارد و بر اثر نوعی که فرد به آن مبتلا می‌شود فرق‌هایی دارد و نوع انتقال متفاوت است. همچنین باید اذعان داشت که این بیماری مثل کوه یخ است و به خاطر دوره کمونی که وجود دارد مبتلایان آن تنها تعدادی کم‌شان شناسایی و مشخص می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha