• شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 95092011898
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

غرفه گز و نقل و ترشی در نمایشگاه هفته پژوهش!

غرفه گز و نقل و ترشی در نمایشگاه هفته پژوهش!

ایسنا/آذربایجان غربی هفته پژوهش و فناوری فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا زمینه تعامل و همفکری پژوهشگران و عموم مردم به وجود آید.

انتخاب و معرفی برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری و تجلیل از آنها و هم‌چنین ایجاد فرصت تعامل بین فعالان این حوزه به شیوه‌های مختلف نظیر برگزاری نمایشگاه، با سایر موسسات پژوهشی و تحقیقاتی و صاحبان صنایع را در استان‌ها فراهم می‌کند تا علاوه بر این‌که زمینه‌ای برای نمایش توانمندی‌های پژوهشی استان فراهم نماید، نقشی در توسعه و رشد بخش‌های مختلف به وجود آورد و ضمن ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فناوری بسترسازی محکمی را برای ادامه راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری که ضامن پیشرفت واقعی کشور است فراهم نماید.

به گزارش ایسنا، به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، نمایشگاه دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری در آذربایجان غربی نیز برگزار شد این نمایشگاه‌ها همه ساله به مناسبت تکریم فناوران و پژوهشگران و مخترعان و ایجاد بستر مناسب و کشف استعدادهای برتر صورت می‌گیرد اما مراجعه کنندگان و صاحبان غرفه‌ها نظر دیگری در این خصوص داشتند و مجموع نظرات آنها حکایت از کیفیت پایین برگزاری این نمایشگاه دارد به طوری که بیشتر از این‌که نمود پژوهشی و فناوری بر نمایشگاه حاکم باشد، بیشتر جنبه نمایشگاه‌های صنایع دستی یا صنایع غذایی دارد.

زرین از غرفه‌داران در بخش رشته مکاترونیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ابراز عقیده کرد: نمایشگاه امسال در سطح کیفی پایین و صرفا جهت رفع تکلیف برگزار می‌شود و مسئولانی که برای بازدید می‌آیند جهت تهیه عکس و گزارش از عملکرد خود است.

وی در ادامه با اشاره به آنچه وجود غرفه‌های نامربوط به حوزه پژوهش و فناوری در نمایشگاه خواند، گفت: وجود این غرفه‌ها ناشی از نبود یک ناظر کیفی مناسب  و شاید هم به دلیل پر کردن غرفه‌های خالی در این نمایشگاه بود.

جواد نعمتی یکی دیگر از مسئولان غرفه‌های این نمایشگاه نیز با اشاره به دستاوردهای عرضه شده خود با عنوان دستگاه سورت میوه و دستگاه خشک کن میوه از عملکرد مسئولان برگزاری این نمایشگاه انتقاد کرد و گفت: آمار بازدیدکنندگان بسیار اندک است که این عامل ناشی از عدم اطلاع رسانی مناسب توسط برگزار کنندگان است.

محسن نورمحمدی یکی از غرفه‌داران دستاوردهای مرکز تحقیقات جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان این‌که سالیانه به طور متوسط 200 طرح تحقیقاتی که اغلب زراعی و باغی هستند در این مرکز انجام می‌گیرد و طی 30 سال اخیر 400 طرح تحقیقاتی در این مرکز صورت گرفته و مهم‌ترین طرح این مرکز جمع‌آوری گیاهان استان و تشکیل موزه در این زمینه بوده است، گفت: نمایشگاه با نبود امکانات مناسب و عدم اطلاع رسانی مواجه بود و دستاوردهای پژوهشگران با وجود این گونه نمایشگاه‌ها زیر سوال می‌رود.

دکتر مهدی تاجبخش، عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه ارومیه نیز به ایسنا گفت: علت برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش با این کیفیت، نبود حمایت مراکز علمی مرتبط بوده و به تبع آن کیفیت پایین نیز منجر به تعداد کم بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه شده که مسئولان برگزاری این نمایشگاهها باید با برنامه‌ریزی جدی وارد عمل شوند تا اعتبار علمی و پژوهشی استان زیر سوال نرود.

مجتبی‌زاده یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه که در مقطع ارشد مشغول به تحصیل است به خبرنگار ایسنا گفت: قبل از آمدن به نمایشگاه تصور می‌کردم که با بازدید از نمایشگاه شاهد دستاوردهای علمی و پژوهشی جدید پژوهشگران آذربایجان غربی خواهم بود، اما بعد از وارد شدن به نمایشگاه با غرفه‌هایی مواجه شدم که تعجب من را برانگیخت که غرفه صنایع دستی، طالع بینی ماه‌ها، ترشی، نقل و گز و ... چه ربطی به پژوهش دارند و واقعا از این امر متاسف شدم.

سطح کیفی این نمایشگاه به اندازه‌ای بود که صفرزاده، معاون استاندار آذربایجان غربی نیز در اختتامیه این نمایشگاه از وضعیت برگزاری آن انتقاد کرد و افزود: با وجود این تعداد پژوهشگر و اساتید و اعضای هیات علمی چرا باید الان سالن نمایشگاه به عنوان این محفل علمی خالی باشد و باید از ظرفیت‌های انسانی و دستگاهی منطقه به درستی استفاده کرد.

وی افزود: پارک فناوری موجود استان و شهرک فناوری حتی از دو درصد ظرفیت‌شان استفاده نمی‌کنند و البته این مهم به عنوان مصداق در فرودگاه و راه آهن استان و سایر مصادیق منطقه قابل تعمیم است، چرا باید این ظرفیت‌ها برخلاف سایر استان‌ها مورد غفلت علمی واقع شوند.

صفرزاده با انتقاد از این‌که مکانیزم و ساختار انتخاب پژوهشگران استان در این آیین مشخص نیست، بر اصلاح این رویه و روند تاکید کرد وافزود: در جلسه دیگری که با حضور استاندار برگزار خواهد شد فرصت جدید به پژوهشگران مغفول واقع شده برای انتخاب پژوهشگر نمونه داده می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به این‌که پژوهش رکن اصلی پیشرفت برای هر منطقه است و مقام معظم رهبری، رییس جمهور و مسئولان ارشد کشوری بر جدی گرفتن امر پژوهش جهت توسعه منطقه تاکیددارند آذربایجان غربی با این همه سبقه علمی و ظرفیت‌های منحصر به فرد کشوری متاسفانه هنوز نتوانسته است با ابزارهای علم و دانش و فارغ التحصیلان نخبه یک نقشه درست برای توسعه استان به عنوان یک سند علمی کاربردی بومی داشته باشد.

گزارش از فرهاد موسی‌الرضایی خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha