• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95092313959
  • خبرنگار : 71402

گورباچف: جهان به همکاری آمریکا و روسیه نیاز دارد

گورباچف: جهان به همکاری آمریکا و روسیه نیاز دارد

در حالی که ۲۵ سال از فروپاشی اتحاد شوروی می‌گذرد، میخائیل گورباچف از آمریکا و متحدانش انتظار دارد که کمک‌های حیاتی ارائه کنند. این رئیس‌جمهوری سابق شوروی گمان می‌کند که ناکامی در ارائه چنین کمک‌هایی، فرصت ایجاد جهانی امن‌تر را از بین برد و دلیل آن "نگاه کوته‌بینانه" و از سر بغض و کینه آنها به افول یک رقیب جنگ سرد بود.

به گزارش ایسنا، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرد که روسیه و ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ عملکرد بهتری داشته باشند.

گورباچف ۸۵ ساله گفت: روابط میان ما "بسیار مهم" است و مایه نگرانی دیگران می‌شود. بنابراین باید منافع دیگران را هم در نظر داشته باشیم.

او گفت که از پیروزی ترامپ در انتخابات "شگفت‌زده" شد، اما از ارزیابی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا امتناع کرد. گورباچف تاکید کرد که باید دید دولت جدید آمریکا چه سیاست‌هایی را دنبال می‌کند.

او گفت: ترامپ تجربه سیاسی اندکی دارد اما شاید خوب باشد.

آخرین رهبر شوروی به شدت از ناکامی غرب در شروع دورانی تازه از همکاری انتقاد کرد و گفت که سرور و خوشحالی بیش از حد غرب از فروپاشی شوروی یکی از دلایل باقی ماندن تنش‌ها میان غرب و روسیه است.

گورباچف معتقد است که رهبران روسیه و آمریکا باید برای مذاکره گردهم بیایند و تا زمانی که به توافق نرسیدند، از میز مذاکره جدا نشوند.

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی تاکید کرد: جهان به همکاری روسیه و ایالات متحده آمریکا نیاز دارد. آنها با کمک یکدیگر می‌توانند جهان را در مسیری تازه‌ رهبری کنند.

گورباچف همچنین در گفتگو با شبکه خبری بی بی سی ازسرگیری اتحادیه‌ای برای جمهوری‌های سابق شوروی را ممکن دانست و گفت: ایجاد مجدد اتحاد جماهیر شوروی غیر ممکن است اما برقراری اتحادیه بین کشورهای منطقه امری ممکن می‌باشد.

وی افزود: من معتقدم که اتحادیه جدید می‌تواند در مرزهای سابق با همان ساختار و به صورت اختیاری و داوطلبانه مجددا به وجود آید.

در هشتم دسامبر ۱۹۹۱ میلادی رهبران روسیه، اوکراین و بلاروس در بلاروس با یکدیگر دیدار و پیمانی را امضا کردند که بر اساس آن کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به وجود آمدند. روسیه خود را به عنوان جانشین اتحاد جماهیر شوروی معرفی کرد و در بیست و پنجم دسامبر، میخائیل گورباچف از سمت خود کناره‌گیری کرد و اتحاد شوروی به طور رسمی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ از هم فروپاشید و یک روز پس از آن، پارلمان اتحاد جماهیر شوروی اعلامیهٔ انحلال این کشور را تصویب کرد.

با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در برنامه‌های جدید در تلاش است تا اتحادیه بین جمهوری‌های سابق شوروی را مجددا احیا نماید.

گورباچف در مورد استعفا از سمت ریاست جمهوری شوروی که به سقوط نظام کمونیستی و تجزیه شوروی منجر شد، گفت که "می‌خواستم از جنگ داخلی جلوگیری کنم" و افزود که در آن زمان شوروی در چنین مسیری قرار داشت. وی گفت: "ایا می‌توانید بروز شکاف و جنگ قدرت در کشوری تا دندان مسلح و دارای تسلیحات اتمی را تصور کنید؟"

میخائیل گورباچف، که ٨٥ سال دارد، از سال ١٩٨٥ تا فروپاشی اتحاد شوروی در سال ١٩٩١، دبیرکل حزب کمونیست و از سال ١٩٨٨ تا ١٩٩١ با عناوین متفاوت، رئیس جمهوری آن کشور بود. برنامه‌های او برای ایجاد فضای باز و اصلاحات در ساختار سیاسی و اقتصادی در شوروی با واکنش برخی از دست اندرکاران نظام کمونیستی مواجه شد و تلاش برای بازگشت به وضعیت سابق از طریق کودتا در آوریل سال ١٩٩١ ، به قیام عمومی و فروپاشی شوروی انجامید.

گورباچف غرب را متهم کرد که نسبت به سقوط شوروی "رویکردی پیروزمندانه" داشته و با انتقاد از این رویکرد، گفت که هنوز هم بقایای چنین تفکری بر روابط روسیه و غرب سایه انداخته است.

آخرین رئیس جمهوری شوروی در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کنونی روسیه، گفت که او را رئیس جمهور "ارزشمندی" می‌داند. گورباچف یادآور شد که در ابتدا از ولادیمیر پوتین حمایت می کرد اما بعد او را مورد انتقاد قرار داد.

در مورد انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، میخائیل گورباچف گفت که انتخاب دونالد ترامپ غیرمنتظره بوده اما از اظهار نظر درباره او خودداری کرده و گفت باید منتظر ماند و دید رئیس جمهوری آینده آمریکا چه سیاستی را دنبال خواهد کرد.

او در این گفت‌وگو باراک اوباما را ستود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha