• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95092415254
  • منبع : نمایندگی گیلان

استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در نانوایی‌های لواش گیلان

استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در نانوایی‌های لواش گیلان

ایسنا/گیلان مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی و منطقه 7 کشور گفت: نان‌های بربری و سنگک در گیلان نان‌های سالم‌تری نسبت به نان لواش در گیلان هستند، چون نانوایی‌های لواشی استان از افزودنی غیرمجاز استفاده می‌کنند.

«رمضان کامران‌پی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اگر چه زمزمه درجه‌بندی شدن واحد نانوایی در برخی استان‌ها شنیده می‌شود، اما هم‌اکنون برای اجرای این کار در استان گیلان برنامه‌ای نداریم.

وی افزود: سال‌های گذشته همواره برای درجه‌بندی‌ کردن واحدهای نانوایی در گیلان بحث‌ و گفت‌وگو شد، اما اجرایی شدن این کار عملاً صورت نگرفت.

کامران‌پی با بیان این‌که برای درجه‌بندی‌ کردن واحدهای نانوایی گیلان لازم است نانوایی‌ها بر اساس فضا و امکاناتی که در اختیار دارند هم‌چنین مهارت افراد شاغل در واحدها کاملاً به‌صورت کارشناسانه اقداماتی انجام شود، خاطر نشان‌ کرد: با درجه‌بندی کردن واحدهای نانوایی حتی می‌توان نرخ نان هم در واحدها متفاوت باشد، چون وقتی واحدی بیشتر هزینه می‌کند و نان با کیفیت‌تر و سالم‌تری تولید می‌کند، باید نان را گران‌تر از دیگر واحدهای نانوایی بفروشد، در غیر این‌صورت ارتقای درجه‌بندی واحدهای نانوایی صرفه اقتصادی ندارد.

اغلب نانوایی‌های گیلان بربری پخت می‌کنند

وی در ادامه با اشاره به این‌که هم‌اکنون در گیلان 4 نوع نان شامل نان بربری، سنگک، لواش و تافتون پخت می‌شوند، تصریح کرد: نان‌های سنگک و بربری نان‌های سالم‌تری از دیگر انواع نان‌ها بشمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی و منطقه 7 کشور با اشاره به این‌که اکثر واحدهای نانوایی گیلان نان بربری پخت می‌کنند، خاطر نشان کرد: معمولاً در برخی واحدهای نانوایی لواش و تافتون از افزودنی‌های غیرمجاز استفاده می‌شود.

وی در خصوص میزان مصرف نمک در نان‌های سنتی گفت: معمولاً مصرف نمک در نان زمانی بالا می‌رود که آرد از کیفیت لازمی برخوردار نباشد، که خوشبختانه هم‌اکنون آرد در کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

گیلان آردهای استاندارد و نان‌های غیراستاندارد دارد

کامران‌پی ادامه داد: اگرچه آردها در کشور استاندارد هستند اما همه نان‌ها از استاندارد لازم برخوردار نیستند و لازم است اقدامات لازم در این‌خصوص انجام شود.

به گزارش ایسنا، ایرانی‌ها ٦ برابر مردم جهان نان مصرف می‌کنند، نانی که ناسالم است و حالا گویا قرار است استانداردهای آن مورد بازنگری قرار گیرد. براساس تفاهمنامه‌ای که سازمان استاندارد و وزارت بهداشت دیروز به امضا رسانده‌اند، مقرر شده است میزان نمک نان نصف شود و مصرف جوش‌شیرین و ماده سرطان‌زای جوهر قند تحت نظارت و کنترل قرار گیرد.

پخت نان سنتی روی حرارت مستقیم نیز سرطانزاست و این مسأله باید در استانداردهای جدید لحاظ شود.این موضوع در حالی رخ می‌دهد، که کیفیت نان سنتی سال‌هاست مورد انتقاد کارشناسان است. از آردی که کمترین مواد مغذی را دارد تا نانی که غیربهداشتی و با نازل‌ترین کیفیت پخته می‌شود.

موضوع از این هم فراتر می‌رود و بارها موضوع شمار فراوانی مبتلایان به بیماری‌های گوارشی و فشارخون در ایران به نان مصرفی کشور نسبت داده شده است. بر اساس آمار موجود حدود ١٠‌میلیون ایرانی به بیماری پرفشاری خون دچار هستند.

بیش از اندازه در نان‌ها جوش‌شیرین استفاده می‌شود

مصرف بیش از اندازه جوش‌شیرین و نمک در نان متهمان اصلی این ماجرا هستند. بر اساس آمارهای موجود مردم ایران روزانه ١٠ تا ١٢ گرم نمک مصرف می‌کنند، در حالی‌که میزان نمک مفید روزانه برای افراد کمتر از ٥٠‌سال ٥ گرم و برای افراد بالای ٥٠‌سال ٣ گرم است و ما روزانه با خوردن نان و پنیر روزانه ٧ گرم نمک مصرف می‌کنیم.

اما حالا بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده و مصوبه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی، استاندارد میزان نمک مصرفی در نان مورد بازنگری قرار گرفته و از ٢‌ درصد به یک‌درصد کاهش یافته است.

اما ماجرای زیان‌های نان سنتی از این هم فراتر می‌رود. روش پخت سنتی به‌علت حرارت مستقیم به نان و آرد عارضه دارد و باعث ایجاد کربن می‌شود. اگر بتوانیم از این پدیده جلوگیری کنیم، در واقع توانسته‌ایم از بروز سرطان هم‌چنین ضایعات نان پیشگیری کنیم.

نان سفید سبوس ندارد، در حالی‌که این ماده ارزش غذایی زیادی دارد و باعث می‌شود کلسترول منفی در بدن به نوع مثبت آن تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha