• چهارشنبه / ۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95100100143
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/از فسیل به آفتاب/

اعدادی که در استان اصفهان فاجعه است!

اعدادی که در استان اصفهان فاجعه است!

ایسنا/اصفهان ساختمان‌ها از دیرباز نقش مهمی در زندگی انسان‌ها داشته‌اند، بیش از 80 درصد از عمر انسان در ساختمان‌ها سپری می‌شود، همچنین بیش از 50 درصد منابع اصلی انرژی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در ساختمان‌ها مصرف می‌شود.

به گزارش ایسنا هزینه انرژی برای فقیرترین خانوار شهری 5.6 درصد و برای ثروتمندترین خانوار شهری حدود 3 درصد از کل هزینه‌ها را شامل می‌شود. همچنین پس از حمل و نقل دومین آلوده کننده محیط زیست از لحاظ آلودگی‌های هوایی، ساختمان‌ها هستند زیرا حدود 60 تا 70 درصد منابع چوبی دنیا را مصرف می‌کنند و تمام این موارد نشان می‌دهد که ساختمان‌ها یکی از مصرف کنندگان عمده انرژی هستند.

بیش از 400 - 500 کیلووات ساعت انرژی به ازای هر متر مربع در سال در ساختمان‌های کشور مصرف می‌شود و حتی ساختمان‌هایی وجود دارد که حدود 2000 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع در سال انرژی مصرف می‌کنند، در حالی که این عدد در آمریکا به طور میانگین 120 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع در سال است.

در بخش اداری نیز در آمریکا مصرف میانگین انرژی 370 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع در سال و در بخش اداری انگلیس این عدد به 226 می‌رسد، در حالی که مصرف انرژی در ایران حداقل 800 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع در سال است. در استان اصفهان طبق ممیزی‌هایی که در چند ساختمان انجام گرفت متوسط مصرف انرژی در سال در ساختمان‌های اداری حدود 450 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع برآورد شده است.

رییس کمیسیون محیط زیست، انرژی و استاندارد مصالح سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، این اعداد را در استان و کشور یک فاجعه دانست و اظهار کرد: در ایران بیش از متوسط کشورهای دیگر انرژی مصرف می‌شود، به عنوان نمونه متوسط مصرف گاز در دنیا 5.5 متر مکعب به ازای هر متر مربع است و این رقم در کشور به 25.5 متر مکعب به ازای هر مترمربع می‌رسد.

انتشار 7.36 تن گاز CO2 در سال به ازای هر نفر

احمدرضا طاهری اصل با بیان اینکه برآورد سرانه انتشار گاز CO2 به میزان 7.36 تن در سال به ازای هر نفر است، گفت: این میزان گاز CO2 وارد جو می‌شود و سراسر کشور را با پدیده اینورژن مواجه می‌کند. به همین دلیل باید به سمت بهینه‌سازی انرژی حرکت کنیم و در صورتی که این کار را انجام ندهیم قوانین بین المللی مانند تفاهم نامه پاریس ما را به این سمت مجبور خواهد کرد و یا تحریم‌های بین المللی کشور را به سمت بهینه سازی انرژی سوق خواهد داد.

وی تصریح کرد: در این راستا نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان از دو سال گذشته اقدامات بسیاری مانند برگزاری کلاس‌های مشاوره رایگان انرژی در سازمان انجام دادیم. همچنین پس از اینکه دبیرخانه الزامات زیست محیطی در فرایند تولید و بهره‌برداری ساختمان از طرف شواری مرکزی نظام مهندسی ساختمان به استان اصفهان واگذار شد، قدم بعدی این بود که پیش نویس الزامات زیست محیطی تهیه شود.

رییس کمیسیون استاندارد مصالح سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ادامه داد: این پیش‌نویس شامل هشت محور و بر اساس استانداردهای روز جهانی است. برای اجرایی شدن این پیش‌نویس نیاز به برندسازی بود و تنها راه نیز صدور گواهی نامه سبز ساختمان برگرفته از استانداردهای 253-14و 254-14 شد. این دو استاندارد یکسری اشکالات داشتند؛ یکی اینکه مبحث 19 انرژی کمتر در آنها دیده شده بود و همچنین تنها میزان مصرف را برآورد می‌کردند، از طرفی دیگر در  ماده 18 قانون 75 ماده‌ای اصلاح الگوی مصرف نیز به صراحت بیان شده است که ساختمان‌های سبز ساخته شود.

ایجاد تفاوت در ساختمان‌ها با گواهی نامه سبز

طاهری اصل گفت: در مجموع، مبحث 19 سال‌هاست اجرایی نشده، دو استاندارد 253-14 و 254- نیز متأسفانه تاکنون اجباری و اجرایی نشده است، حال این سوال مطرح می‌شود که چه اقداماتی باید انجام دهیم تا این مباحث اجرایی شوند؟ پاسخ این است که باید در ساختمان‌ها تفاوت ایجاد شود و انبوه‌ساز حس کند که اگر برای اجرای این مباحث هزینه کند این هزینه‌ها جای دیگری دیده خواهد شد و به او باز می‌گردد.

وی افزود: بهترین روش، صدور گواهی نامه سبز ساختمان بود که در آن هفت شاخه رعایت مبحث 19، بهره‌وری و بازیافت آب، استفاده از مصالح بازیافتی و قابل بازیافت، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از تجهیزات الکتریکی با کیفیت در ساختمان و بهره‌گیری از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بررسی و رتبه‌بندی و بر اساس این شاخص‌ها ساختمان‌ها از گرید A تا G رتبه بندی می‌شوند.

رییس کمیسیون محیط زیست، انرژی و استاندارد مصالح سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر با پیاده‌سازی بسترها توسط نظام مهندسی ساختمان و توافق شهرداری احتمالاً از اواسط آذرماه رعایت مبحث 19 در ساختمان‌های استان اصفهان اجباری و اجرایی خواهد شد، اما صدور گواهی نامه سبز ساختمان در حال حاضر اختیاری است.

طاهری اصل ادامه داد: نامه‌ای را هم اخیراً دکتر مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده است که بر اساس آن سه استان اصفهان، یزد و آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت برای اجرای آیین نامه ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف معرفی شده‌اند.

کاشان پیشرو در رعایت مباحث 19 ساختمان در کشور

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان اصفهان به دلیل اینکه شرایط مناسبی را پیشنهاد کرده‌ایم در حال حاضر برای اجرای این آیین نامه از سایر استان‌ها جلوتر هستیم. پایلوت اولیه برای اجرای این آیین نامه را از کاشان آغاز خواهیم کرد، به دلیل اینکه شاید کاشان تنها شهری در کشور باشد که در چند سال گذشته مبحث 19 در آن به خوبی رعایت شده است.

رییس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان افزود: دوره ممیزی انرژی را سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان برای 500 نفر برگزار کرده است و این افراد در حال حاضر آمادگی برای ممیزی انرژی ساختمان‌های موجود در سطح استان و کشور را دارند.

طاهری اصل گفت: تعدادی از ساختمان‌های اصفهان بخشی از مباحث مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی را رعایت کرده‌اند. به عنوان نمونه ساختمانی مبحث 19 را رعایت کرده و یا ساختمان دیگری هوشمند سازی شده است. در مجموعه رزلند 1 و 2 در خیابان مهر مبحث 19 رعایت و هوشمندسازی نیز انجام شده است.

تفاوت قیمت ساختمان‌هایی که مبحث 19 را رعایت کنند

وی خاطر نشان کرد: تفاوت قیمت ساختمانی که مبحث 19 در آن رعایت می‌شود و دیگر ساختمان‌ها حدود 6 تا 13 درصد است؛ یعنی رعایت مبحث 19 در یک ساختمان حدود 6 تا 13 درصد قیمت ساخت ساختمان‌ها را افزایش خواهد داد. اما این موضوع می‌تواند بیش از 60 درصد هزینه‌ها را در مصرف انرژی کاهش دهد. این موضوع را نباید تنها در بحث انرژی مد نظر قرار داد، بلکه به عنوان نمونه رعایت مبحث 19 در ساختمان بر آسایش شهروندان در ساختمان نیز مؤثر است و آسایش صوتی را فراهم می‌آورد.

رییس کمیسیون محیط زیست، انرژی و استاندارد مصالح سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: برای آگاهی مردم نیز اقدامات بسیاری انجام شده و در این زمینه با صدا و سیما تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم، اما هزینه‌های صدا و سیما بسیار زیاد است و این هزینه‌ها در توان یک NGO به نام نظام مهندسی ساختمان نیست و حق نیست وظیفه‌ای که ملی محسوب می‌شود و بر دوش دولت است و باید توسط صدا و سیما هزینه شود از یک جامعه مهندسی دریافت شود، اما با این وجود سازمان نظام مهندسی ساختمان این آمادگی را دارد که از لحاظ خوراک دهی و همکاری‌های کارشناسی، صدا و سیما را یاری کند.

طاهری اصل اضافه کرد: به طور متوسط در چند سال اخیر هر ساله 7 تا 8 میلیون متر مربع ساخت و ساز در استان اصفهان ثبت می‌شود و مهندسان عضو نظام مهندسی طراحی و نظارت این ساخت و سازها را انجام می‌دهند و این موضوع ظرفیت بزرگی را برای طراحی و نظارت مباحث بهینه‌سازی انرژی به وجود می‌آورد.

نصب پنل‌های خورشیدی در دفاتر مهندسی شهرستان‌ها

طاهری اصل گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در راستای اقدامات فرهنگی 20 کیلووات پنل خورشیدی بر روی ساختمان مرکزی و 20 کیلووات برای سقف ساختمان‌های تعدادی از دفاتر نمایندگی شهرستان‌ها نصب کرده است.

وی افزود: با نصب این پنل‌های خورشیدی در دو سال گذشته حدود 86 هزار کیلووات ساعت انرژی تولید و همچنین از انتشار بیش از 43 هزار و 400 کیلوگرم گاز CO2 در سال جلوگیری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha