• دوشنبه / ۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 95100603348
  • خبرنگار : 71368

پنجمین جشنواره مشکات برگزار می‌شود

آزمون بزرگ پایتخت‌نشینان در اخلاق شهروندی، آسمان آبی و زمین پاک

آزمون بزرگ پایتخت‌نشینان در اخلاق شهروندی، آسمان آبی و زمین پاک

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از برگزاری پنجمین جشنواره مشکات خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجتبی عبداللهی صبح امروز در آیین افتتاحیه پنجمین دوره آموزش‌های شهروندی (مشکات) گفت: خوشحالیم که توانستیم مجددا این جشنواره‌ای که متعلق به شهروندان پایتخت است را برای پنجمین سال پیاپی برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره در بعد محلی برگزار شده و بر همین اساس اثرگذاری زیادی دارد، ادامه داد: این جشنواره امسال با سه محور اخلاق شهروندی، آسمان آبی و زمین پاک برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه سال گذشته در چهارمین جشنواره مشکات شهروندان پایتخت یک میلیون اثر به دبیرخانه ارسال کرده‌اند، گفت: هر ساله شاهد افزایش چشمگیر استقبال مردمی از این جشنواره هستیم و برهمین اساس می‌توان گفت این جشنواره به دلیل اینکه مردمی است، توانسته، جایگاه خود را در میان شهروندان پیدا و اثرگذاری زیادی داشته باشد و در سطح مناطق و محلات اثرگذار باشد.

عبداللهی با بیان اینکه سعی کردیم با برگزاری این جشنواره مهارت‌های شهروندی، نسبت به ترویج فرهنگ درست و الگوسازی رفتار اقدام کنیم، عنوان کرد: در بخش آموزش شهروندی موضوعاتی همچون آپارتمان‌نشینی، فرهنگ متقابل احترام به همسایه و... مورد توجه قرار گرفته چراکه متاسفانه شاهد هستیم این روزها تنش و رفتارهای نامناسب در جامعه بیشتر بروز پیدا می‌کند که لازم است در این زمینه نیز به آموزش‌های شهروندان بپردازیم و از آنجایی که خانواده یکی از کانون‌های اولیه و اصلی فرهنگ‌سازی است، در این جشنواره هدف‌گذاری ما بر روی خانواده‌ها است.

وی درخصوص محور آسمان آبی گفت: براساس آمارها حجم زیادی از آلودگی‌های پایتخت توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود و این در حالی است که در تهران با پدیده خودروهای تک‌سرنشین مواجه هستیم که هر روز نیز به تعداد آنها اضافه می‌شود که لازم است که در مورد مساله آلودگی هوا، استفاده از حمل و نقل عمومی و عدم استفاده خودروهای شخصی مردم آگاه شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همچنین درباره محور زمین پاک که با توجه به موضوع پسماند در پنجمین دوره جشنواره مشکات برگزار می‌شود، افزود: متاسفانه میزان حجم زباله خانوارهای تهرانی بالا است به گونه‌ای که شاهد هستیم زباله برخی مناطق روزانه سه مرتبه جمع‌آوری می‌شود که این برخلاف استانداردهای پسماند است اما به دلیل حجم بالای زباله شهرداری باید آنها را جمع‌آوری کند.

عبداللهی با بیان اینکه علاوه بر حجم بالای زباله در تهران، شاهد پدیده شیرآبه نیز هستیم، گفت: متاسفانه خانوارهای تهرانی آب زباله را جدا نمی‌کنند و این مساله سبب جاری شدن شیرآبه‌های مختلف می‌شود که سعی کردیم بر محور زمین پاک حداقل به موضوع تفکیک زباله و اقدام ساده گرفتن آب زباله توجه ویژه‌ای شود.

 معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در پایان با بیان اینکه اثربخشی این جشنواره هر ساله توسط اداره کل مطالعات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مورد سنجش قرار می‌گیرد، اظهار کرد: قطعا بازخورد مثبت این جشنواره سبب برگزاری مجدد این جشنواره شده است، در غیراینصورت اگر مردم از این جشنواره راضی نبودند و یا اثرگذاری لازم را نداشت، قطعا در همان سال‌های ابتدایی تعطیل می‌شد و ما شاهد برگزاری پنجمین سال نبودیم.

به گزارش ایسنا، همچنین روشنی مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر که جشنواره مشکات برگزار شده است، بیش از سه میلیون اثر از سوی شهروندان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که نشان‌دهنده اثربخشی این جشنواره در بحث آموزش‌های شهروندی است، گفت: یونسکو آموزش شهروندی را آغاز توسعه عنوان کرده و اعلام کرده است که آموزش شهروندی حرکتی از نفس کمال است که موجب تکامل روابط برون‌سازمانی شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌شود.

وی با اعلام خبر راه‌اندازی باشگاه مشکات افزود: برای ارتباط هرچه بیشتر شرکت‌کنندگان جشنواره مشکات باشگاهی تشکیل خواهد شد که ارتباط بین شرکت‌کنندگان و مسوولان شهری افزایش یابد که برهمین اساس این باشگاه به زودی راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به نقش مدارس در این جشنواره گفت: بیش از 3000 مدرسه در شهر تهران و 500 مدرسه در شهرستان تهران آماده همکاری با جشنواره مشکات هستند که امیدواریم با همراهی سراهای محلات و مدیران محلی و همچنین آموزش و پرورش شاهد فرهنگ‌سازی در شهر تهران باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha