• چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵ / ۰۵:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95102213747
  • خبرنگار : 71417

کری: خلع دمشق از سلاح‌ شیمیایی داعش را تضعیف کرد/جلو زدن چین از آمریکا ممکن است

کری: خلع دمشق از سلاح‌ شیمیایی داعش را تضعیف کرد/جلو زدن چین از آمریکا ممکن است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، نبردی که کشورش و هم‌پیمانان آن علیه افراط‌گرایان خشونت‌طلب در سراسر دنیا انجام می‌دهند، برای چندین نسل ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود اظهار کرد: قرن ۲۰ با مناقشات میان کشورها که به کشته‌ شدن میلیون‌ها تن می‌انجامید، تعریف شده بود اما اکنون جهان با گونه جدیدی از تهدیدها مواجه است.

وی تصریح کرد: تقابل ما با افراط‌گرایی خشونت‌طلب احتمالا چالشی است که چندین نسل ادامه خواهد داشت.

کری تصریح کرد، خلع نظام سوریه از توانمندی‌هایش در تولید سلاح‌ شیمیایی بهترین تصمیم برای ممانعت از افتادن این سلاح‌ها به دست داعش بود.


وی خاطرنشان کرد، اوباما از خط قرمز کوتاه نیامد اما به موافقت فوری کنگره نیز در این زمینه دست نیافت.

کری افزود، در آن زمان تماس تلفنی با سرگئی لاوروف ( همتای روس خود) داشت و هر دو بر تلاش در جهت خلع سلاح شیمیایی در سوریه با همکاری خود نظام و شورای امنیت توافق کردند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به این دلیل به جایزه صلح نوبل دست یافت.

رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا که آخرین روزهای خود در تصدی این سمت را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: قرن کنونی بیشتر تحت تأثیر بازیگران غیردولتی، حکومت‌داری ضعیف و فساد در اجرای قانون است.

کری تصریح کرد: ادامه نقش رهبری آمریکا در جهان همچنان برای ثبات بین‌المللی از اهمیت حیاتی برخوردار است.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش اذعان کرد که معتقد است چین به زودی ممکن است از آمریکا در حوزه رهبری بین‌المللی پیشی بگیرد.

کری مدعی شد: ما قدرتمندترین کشور در دنیا هستیم و بزرگترین اقتصاد را داریم اما چین بالاخره خواهد توانست از مزیت پهناور بودن خود استفاده کند.

کری همچنین اعلام کرد، گسترش داعش در سوریه قبل از مداخله روسیه و کمک آن به دمشق اسد را مجبور می‌کرد با واشنگتن مذاکره کند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در اظهارات کری در پشت درهای بسته با مخالفان سوری در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر سپتامبر ۲۰۱۵ آمده است، علت آمدن روسیه به سوریه داعش بود که هر روز بر قدرتش افزوده می‌شد و به سمت دمشق و فراتر از آن پیشروی می‌کرد و اسد با تهدید روبه‌رو بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha