• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 95102818282
  • خبرنگار : 71439

روحانی ۵:

ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد و نمی خواهد این کشور در منطقه حذف شود.

به گزارش ایسنا حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره در خصوص خروج از بحران سوریه و برگزاری اجلاس آستانه گفت:‌ مسئله منطقه ما و به ویژه سوریه مسئله بسیار مهمی است که درگیری‌های پنج ساله در آن کشتار زیادی داده است و اکنون خوشحال هستیم که بین دولت و برخی گروه های مسلح به غیر از داعش و جبهه النصره آتش بس صورت گرفته است.

وی با تاکید بر حفظ این آتش بس افزود: پیش از این مذاکرات برای حل بحران سوریه این بود که عده ای خارج نشین می‌نشستند و صحبت می کردند اما امروز مذاکره میان دولت سوریه و گروه های مسلح در صحنه است که می‌تواند مذاکره‌ای واقعی و جدی باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: سه کشور ایران، ‌روسیه و ترکیه نیز در اجلاس آستانه تلاش می‌کنند که اساس مذاکرات سوری سوری باشد. همه تلاش ما این است که قدم اول در آستانه، قدم پایانی نبوده بلکه آغازی برای پایان یافتن مسائل سوریه باشد.

روحانی همچنین تصریح کرد: مسائل زیادی همچون مسئله کردها و نیروهای خارجی در سوریه مطرح است که باید همه آن‌ها با مذاکره حل شود و تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که مسئله سوریه به صورت سیاسی و با مذاکره حل شود اما اینکه آینده سوریه چه می‌شود و رئیس‌جمهور چه کسی خواهد بود، مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند و رای و نظرآنها ملاک است.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روسیه الیوم در خصوص رابطه ایران و عربستان سعودی و بحث هایی مربوط به میانجی گری کویت و عراق برای حل این مسئله، گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران و به خصوص  دولت یازدهم برقراری رابطه نزدیک با همسایگان و به ویژه کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: در میان کشورهای شورای هماهنگی خلیج فارس نیز مستثنی وجود ندارد و همیشه تلاش بر روابط بهتر است. عربستان بود که مشکل با حمله به یک کشور همسایه که هیچ مبنا نداشت و ندارد، شروع کرد و اکنون به نفع عربستان است که حملات به یمن و مداخله در بحرین را پایان دهد.

روحانی یادآور شد : ما با عربستان از نظر روابط دو جانبه مشکلی نداریم که حل کنیم  و مشکلات به مداخلات این کشور در بحرین، حمله به یمن و مداخله در مسائل منطقه بر می گردد. در موضوع حمله به سفارت عربستان نیز، این کشور به صورت یک جانبه روابط خود را قطع کرد که از همان زمان کشورهای مختلفی خواستند بین ایران و عربستان میانجی گری کنند، کویت، عراق و مسئولان حدود هشت کشور دیگر در این رابطه صحبت کردند. ما امیدواریم ریشه های مسئله حل شود چون ما می خواهیم در منطقه صلح و ثبات برقرار شود.

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد و نمی خواهد این کشور در منطقه حذف شود. اما وقتی به کشورهای همسایه خود حمله و مداخله می‌کند و تروریسم ها از منابع آن‌ها استفاده می‌کنند مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین اگر عربستان تصمیم هایی اتخاذ کند ما نیز حاضریم به عربستان کمک کرده و در کل منطقه ای با ثبات و وحدت بیشتر ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha