• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۷:۴۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 95102818308
  • خبرنگار : 71463

روحانی ۸:

برجام چیزی نیست که دولت یا کسی به راحتی آن را زیر پا بگذارد

رییس‌جمهور گفت: برجام چیزی نیست که دولت یا کسی به راحتی آن زیر پا بگذارد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه رسالت که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه ISA هم اعمال شد پس چطور اسناد برجام را امضا کردید، ‌گفت:‌ فکر می کردم می خواهید بگویید تحریم‌ها بیشتر هم شده است. مقصود ما از آنچه که در برجام آمده تحریم های هسته‌ای است و راجع به بقیه تحریم‌ها مذاکره نکردیم.

وی ادامه داد: تحریم های هسته‌ای هم با اجرایی شدن برجام در بخش های دولتی تقریبا اجرا شده است. ما در نفت و گاز و تولید و فروش و نقل و انتقال پول نفت مشکلی نداریم و در سرمایه گذاری نفت شاید یکی از قراردادهایی که به زودی نهایی شود نزدیک به ۵ میلیارد دلار است. مثلا در حمل و نقل و تجهیزات پزشکی هم مشکلی نداریم. وزرا برای مردم توضیح بدهند که بعد از برجام چه مشکلاتی رفع شده است. من از وزیر نفت در این زمینه پرسیدم که گفت بعضی تجهیزات قیمتشان یک دهم شده است.

روحانی افزود:‌ ما برخی داروها و تجهیزات پزشکی را ناچار بودیم از بعضی جاهایی بگیریم که صد درصد ایده آل نبود اما اکنون راه باز شده است. در مسائل بانکی بخشی از امور حل شده و بخشی هنوز حل نشده که عمدتا به غیر از برجام مربوط است. پس تحریم‌ها برداشته شده اما اینکه آمریکا بدعهدی کرده درست است. درباره ISA بیان شما رسا نبود چرا که این تحریم جدید نیست و اجرا هم نشده بلکه تمدید یک تحریم است که البته اگر اجرا می شد از نظر ما نقض برجام است.

وی با اشاره به سخنرانی خود در ۱۶ آذر یادآور شد:‌ گاهی صدا و سیما جملات ما را خلاصه می‌کند و معنا دقیق مشخص نمی‌شود. من در آن سخنرانی گفتم اگر آمریکایی‌ها تمدید ISA را بلااثر نکنند این نقض فاحش برجام است که صدا و سیما برای خلاصه کردن، فقط این بخش آخرش را پخش کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ دولت آمریکا باید دو کار می کرد که با فشارهای جمهوری اسلامی ایران به آمریکا و ۱+۵ انجام شد. اول اینکه قانون تمدید ISA را -که توسط کنگره انجام شد- رئیس‌جمهور امضا نکرد، هر چند نمی گویم به وظیفه اش که وتو کردن بوده عمل کرده اما این اتفاق امضا نکردن هم خیلی نمی‌افتد. دوم اینکه بلافاصله این قانون را بلااثر کردند که اگر این کار را نمی کردند ما این جا آرام نمی نشستیم و خیلی برنامه ها داشتیم.

روحانی همچنین بیان کرد: ما در برابر آن تخلف اقدام کردیم و من دستوراتی را به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دادم که یکی اجرا شده و دیگری در حال اجرا است. قدم ها نسبت به ISA برداشته شده است البته ممکن است در آینده بدعهدی هایی را شاهد باشیم. این توافق چارچوبی داشته و مکانیزمی دارد که اگر کسی تخلف کرد طبق آن عمل شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برخی اجرائیات برجام را هم خودمان تازه دیروز تمام کردیم چرا که وقت داشتیم و مثل شب امتحانی‌ها در روزهای ‌آخر اجرا کردیم مثل بخشی از فردو و یک بخش دیگر که دیروز اجرا شده است. به هر حال تحریم‌ها برداشته شده البته آمریکایی‌ها هم بدقلق و هم بد عهد هستند و ما باید آماده باشیم ولی من نسبت به آینده امیدوارم.

رئیس دولت یازدهم افزود:‌ برجام چیزی نیست که یکی که انتخاب شده بگوید از آن خوشم نمی‌آید. این برای آمریکا خیر است و آن‌ها نمی‌فهمند. برجام فضای جدیدی در دنیا ایجاد کرده که به ضرر کسی نیست. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم فعلا این گونه است ولی برجام چیزی نیست که دولت یا کسی به راحتی  آن زیر پا بگذارد. ما باید تدبیرمان را به کار ببندیم.

روحانی در ادامه تصریح کرد: بعضی‌ها شب که می خوابند منتظرند صبح برجام به هم بخورد. این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟ هی هر روز مقاله می‌نویسند که پایه برجام سست شده است. عده‌ای در طول این ده، بیست سال بوده‌اند که هر چه پیش بینی کرده‌اند بر عکس شده ولی باز هم پیش بینی می‌کنند و من نمی‌دانم این پیش بینی‌ها چه خاصیتی دارد اما به هر حال در برجام حواسمان باید جمع باشد و جمع خواهد بود و بهتر است به جای این بحث‌ها از فضای ایجاد شده استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha