• جمعه / ۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 95110100123
  • خبرنگار : 71575

منشا فساد در فوتبال ایران کجاست؟

منشا فساد در فوتبال ایران کجاست؟

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است منشا اصلی فساد در فوتبال در مجمع فدراسیون است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، منوچهر بهمنی صبح جمعه در برنامه مناظره شبکه یک سیما در رابطه با بحث فساد در فوتبال، اظهار کرد: زمانی که مسوولی خدا ترسی، مسوولیتش، رسالت کاری و آموزه‌های دینی را فراموش کند، انحراف اساسی در مسائل کشور صورت می‌گیرد. در گزارش مجلس شورای اسلامی ابعاد مختلفی از مدیریت، ساختار، خلإهای قانونی و فقدان‌های NGO‌های عمومی گفته شد. اگر به این مولفه‌ها و فاکتورها توجه نشود، باعث و بانی فدراسیون می‌شود.

وی ادامه‌ داد: منشا اصلی فساد مجمع فدراسیون است. منظور من این است که این فساد در نوع سیستماتیک انتخابات است نه شخص خاصی. در انتخابات فدراسیون 16 مدیرعامل لیگ برتر، هشت مدیر لیگ دسته یک، نمایندگان فوتسال و فوتبال ساحلی و ... وجود دارند، اما رکن اصلی فوتبال که بازیکن است، در این انتخابات شرکت ندارند. اگر بازیکنی نباشد فوتبالی نیز شکل نمی‌گیرد و وجود نخواهد داشت؛ اما در انتخابات ما که باید رکن اصلی فوتبال که بازیکنان هستند شرکت ندارد و این عامل پدید آمدن فساد می‌شود. این در حالی است که حضور بازیکنان در انتخابات فدراسیون حتی در اساسنامه آمده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، غلامرضا بهروان، مشاور عالی سازمان لیگ نیز در رابطه با دلایل به وجود آمدن فساد در فوتبال کشور، گفت‌: در کشور ما بخشی از باشگاه‌ها خصوصی هستند و بخشی دیگر دولتی. آیا تیمی که حق دارد با هزینه خودش به رتبه‌های بالا برسد، می‌رسد؟

او ادامه‌ داد: به‌ گزارش ‌فیفا، 63 درصد درآمد باشگاه‌ها به حق پخش تلویزیونی است. آیا چنین چیزی در کشور ما رعایت می‌شود. البته این در کشورهایی است که فوتبال‌شان پر خرج است. در کشور ما مدیری روی کار می‌آید که ثبات ندارد و فقط به دنبال نتیجه‌گیری است و این به مانند آموزش و پرورش می‌ماند. شاید دانش‌آموز در مقاطع راهنمایی و دبیرستان نتایج خوبی را کسب کرده باشد، اما موفقیت او را در پذیرفته شدن در دانشگاه می‌بینند.

بهروان ادامه‌ داد: باید روی فوتبال ما کار شود. چگونه می‌شود 13 تا از تیم‌های لیگ دسته اولی تا به این جای فصل مربی خود را عوض کرده‌اند؟ ما به عنوان فدراسیون در حوزه نظارت قرار داریم و باید همه چیز را رصد کنیم. در مقطعی برنامه تیم‌ ‌ملی و در مقطعی مبارزه با فساد، اما تمام این‌ها باید هم‌زمان بررسی شود نه به صورت اولویت بندی.

مشاور عالی سازمان لیگ هم‌چنین درباره منشا پیداش فساد نیز گفت‌: زمانی که باشگاهی با بازیکنی قرارداد می‌بندد و آن قرارداد برای ما می‌آورد در صورتی که قرارداد دیگری وجود دارد که ما از آن بی‌اطلاعیم باعث به وجود آمدن منافذی برای پدید آمدن فساد می‌شود.

بهروان درباره شرط‌بندی‌ها در فوتبال نیز گفت‌: وزارت ارشاد به تعدادی این مجوز را داده است اما فدراسیون به هیچ سایت یا گروهی چنین اجازه‌ای را نداده است. هر گونه شرط‌بندی از نظر فدراسیون غیرقانونی و غیرشرعی است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، بهمن فروتن نیز درباره اولویت‌های فدراسیون اظهار کرد: اولویت فدراسیون باید تیم‌ ‌ملی باشد. هیچ کجای دنیا فدراسیون مسوول برخورد با فساد نیست. یک مسوول فدراسیون شرط‌بندی می‌کند، اما این ربطی به فدراسیون ندارد، زیرا حتی شرط‌بندی لیگ ایران جهانی شده است. فساد چهار نفر یاغی نیست که از طرف کوهی به طرف ما تیراندازی کنند،‌ بلکه یک شبکه بزرگ است که باید با تمام قوا با آن مقابله کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره ایجاد فساد، گفت‌: حضرت علی (ع) سخنی دارد که می‌گوید "عرق کارگر خشک نشده باید مزد آن را داد" و طبق این جمله می‌توان اساسنامه کار را تنظیم کرد. ما وقتی نمی‌توانیم منابع خود را تامین کنیم و وقتی که نمی‌توانیم قیمت تمام شده برای خدمت هر فردی را در اختیار او قرار دهیم چگونه می‌توانیم با فساد مقابله کنیم؟

او ادامه‌ داد: وقتی سه سال است که داوران ما حقوق خود را نمی‌گیرند و فاصله‌ای بین خدمت فرد و پرداخت حقوق او می‌افتد، هم‌چنین زمانی که 70 درصد از درآمد فدراسیون مربوط به حق پخش است و رسانه این توانایی را ندارد که این پول را به فدراسیون بدهد چه اتفاقاتی می‌افتد. این گونه می‌شود که فساد پدید می‌آید. در این دو سال که من در فدراسیون حضور داشتم درآمد فدراسیون 40 میلیارد آن هم به صورت قطره‌ای بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha