• جمعه / ۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۲۰:۴۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 95110100435
  • خبرنگار : 71431

نگاهی به حادثه پلاسکو با توجه به معماری سازه

نگاهی به حادثه پلاسکو با توجه به معماری سازه

یکی از مواردی که تاکنون در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو به آن توجه نشده بود شکل هندسی و طراحی معماری این ساختمان بوده است. از این رو بسیاری گمان می‌کنند ریزش ساختمان پلاسکو به معنای تخریب تمامی مغازه‌ها و واحدهای عرضه پوشاک است.

به گزارش خبرنگار ایسنا از محل حادثه، طراحی ساختمان و پاساژ پلاسکو به‌گونه‌ایست که این ساختمان حالتی L (ال‌) شکل دارد و قسمت برج آن دارای واحدهای تولیدی و کارگاهی بوده و  حادثه ریزش ساختمان پلاسکو نیز در این قسمت عمودی و برجی‌شکل ساختمان رخ داده و می‌توان گفت که به مغازه‌های عرضه پوشاک واقع در بخش افقی سازه ، خسارت چندانی وارد نشده است.

طراحی ساختمان پلاسکو به شکل ال بوده و بخشی از سازه که در سقف و به شکل افقی توسعه یافته بود خسارت چندانی ندیده و عمده‌قسمت‌های آسیب دیده آن مربوط به قسمت‌های زیرین برج است.

همین بی‌اطلاعی از طراحی معماری ساختمان پلاسکو سبب شده تا بسیاری سرایت شعله آتش به یکی از واحدهای مجاور در قسمت‌ افقی ساختمان را به سرایت آتش به ساختمان دیگر تعبیر کرده و در خبرها این طور اطلاع‌رسانی شود که آتش به ساختمان شمالی ساختمان پلاسکو سرایت کرده است.

در تصاویری که خبرنگار ایسنا ساعتی پیش از کارگاه شرقی عملیات آواربرداری پلاسکو منتشر کرده به خوبی نشان می‌دهد که آتش تنها به بخش کوچکی از قسمت افقی ساختمان سرایت کرده که البته با اقدام به موقع آتش‌نشان‌ها در زمانی کوتاه شعله‌های آتش مهار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۲۳:۲۴

مگه کل برج فرو نریخت؟؟ این دیگه چه استدلالیه؟؟

avatar

سلام پلاسکو از یک برج و یک ساختمان ۵ طبقه افقی طولانی تشکیل شده مهندسی این ساختمان طوری بوده که قسمت برج و ساختمان ۵ طبقه ای به طور مجزا بار خود را تحمل میکردند قسمت ۵ طبقه همان قسمت معروفی است که هفت حوض در آن وجود دارد و همچنان قابل استفاده است اما از لحاظ شهر سازی این قسمت حاوی ارزش شهری بوده و خاطر انگیز است و باید حفظ شود همانند حفظ یک اثر تاریخی در هر جای جهان