• سه‌شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 95110503276
  • خبرنگار : 71062

فقیهی:آتش‌نشان شهدای آسایش شهر محسوب می‌شوند

فقیهی:آتش‌نشان شهدای آسایش شهر محسوب می‌شوند

معاون سابق حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:شهدای آتش‌نشان هم شهدای آسایش این شهر تلقی می‌شوند و می‌توانند به عنوان بزرگترین ره توشه و اقتضای زمانی و مکانی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرند. از سوی دیگر، این کار می‌تواند به عنوان یکی از ضروریات ترویج فرهنگ ایثار و توسعه و جلب همیاری مردم در صیانت از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.این نکته هم غیرقابل انکار است که کارآمدی و مشروعیت عملکردی نظام و انقلاب اسلامی به حرکت‌های مجاهدانه نیاز دارد.

پس از آتش‌سوزی و فرو ریختن ساحتمان پلاسکو و جان باتن تعدادی از آتش‌نشانان در جریان مهار آتش و نجات کسبه ساختمان، آنطور که حجت‌الاسلام فقیهی  معاون سابق حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گوید؛جمع قابل توجهی از فرزندان شهدا،در کمپینی خواستار شهید اعلام شدن آتش‌نشانان جان باخته در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو توسط بنیاد شهید شده‌اند.

حجت‌الاسلام فقیهی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به حادثه اخیر ساختمان «پلاسکو» و ایثار و فداکاری آتش‌نشانان در این حادثه که منجر به جان باختن تعدادی از آن‌ها شد،اظهار کرد: در فرهنگ تشیع،اوج تعالی و ارزشمندترین حرکت در راه زندگی،شهادت است. شهید جانش را فدا می‌کند تا ضمن تأمین آسایش و آرامش مردم،انقلاب را تقویت کرده و فساد را ریشه‌کن کند. این حرکات جنبه عقیدتی به حرکت شهیده داده است یعنی شهادت یک حرکت کاملا آگاهانه و در راستای تقویت و پایداری جریان انقلاب محسوب می‌شود.بنابراین کسانی که جان خود را در طبق اخلاص می‌گذارند کارشان مصداق شهادت محسوب می‌شود.در قوانین بالادستی یا قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی روح حاکم بر این حرکت را به صورت واضح می‌توان مشاهده کرد. قوانینی که حرکت در راه خدا را مصداق اقدام فی‌سبیل‌الله تلقی می‌کند.

وی ادامه داد: در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هم نگاه موسعی به مفهوم شهید و شهادت شده است.

معاون سابق شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: اگر آتش‌نشانانی که جانشان را در این حادثه از دست داده‌اند صرفا می‌خواستند با توجه به امکانات موجود اقدام کنند شاید شاهد حادثه جان باختن آن‌ها نمی‌بودیم اما آن‌ها با علم به اینکه امکانات‌شان کافی نیست وارد معرکه شده و خواستند ضمن خاموش کردن آتش که سرمایه‌های مردم را هدف قرار داده بود کسان دیگری را هم نجات بدهند؛ بنابراین نمی‌توان به سادگی از کنار این ایثارگری و از جان گذشتگی این آتش‌نشانان بگذریم.

فقیهی یادآور شد: روح حاکم بر قانون و ضرورت‌های زمانی و مکانی از جهت فقهی و دینی و تایید ارزش قرآن کریم در مورد کشته شدن در راه خدا، دلیل دیگری بر اطلاق شهادت به آتش‌نشانان محسوب می‌شود.

وی گفت: در دوره مسئولیت بنده در بنیاد شهید آیین‌نامه احراز شهادت جانبازی تنظیم شد و نگاه وسیعی هم در این راستا به بحث ایثار و شهادت وجود داشت اما متأسفانه برخی با تصویب آن در کمیسیون اجتماعی دولت مقاومت کردند. یکی از دلایل این مقاومت بحث بار مالی ایجاد شده ناشی از این احراز بود.

حجت‌الاسلام فقیهی به شهدای منا اشاره کرد و گفت: این عزیزان هم با با تلاش رئیس و قائم‌مقام بنیاد شهید و در  نهایت تایید و مساعدت مقام معظم رهبری هم شهید تلقی شدند و بنیاد شهید به وسیله توافق‌نامه‌ای که با سازمان و حج و زیارت امضا کرده است به خانواده‌های شهدای منا خدماتی ارائه می‌کند.  در اینگونه موارد سازمان‌های بیمه‌ای و سازمان‌های مربوط به کسانی که شهید اعلام می‌شوند تاثیر زیادی در خدمات‌رسانی دارند و اگر عزیزان آتش‌نشان که جان خود را از دست داده‌اند شهید تلقی شوند شهرداری تهران به عنوان سازمان ذیربط که آتش‌نشانان  جزو نیروهای شهرداری محسوب می‌شوند  در خدمت‌رسانی وارد خواهد شد.
 

وی یادآور شد:شاید یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است در چنین مواردی از شهید تلقی شدن برخی افراد همچون عزیزان آتش‌نشان یا از این قبیل،تصور مقایسه شهدای دفاع مقدس با سایر شهدا در اذهان برخی افراد شکل بگیرد که اینگونه نیست. یاد و نام و فداکاری شهدای دفاع مقدس هیچگاه فراموش نخواهد شد.هر یک از شهیدان در راستای دفاع از اسلاو،انقلاب و اهل بیت (ع) جان خود را در طبق اخلاص نهادند.هم شهیدان دفاع‌مقدس،هم شهیدان مدافع حرم و هم سایر شهیدان هر کدام ارج و قرب مخصوص دارند چون در راستای اسلام و تقویت انقلاب و خدمت‌رسانی به انقلاب تلاش کردند.

حجت‌الاسلام فقیهی در پایان گفت: بنیاد شهید آیین‌نامه تعیین مصادیق شهادت و جانبازی را که به تصویب کمیسیون اجتماعی دولت و هیأت دولت رسیده را اصلاح و اجرا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha