• یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95111006334
  • منبع : نمایندگی یزد

رییس انجمن زرتشتیان یزد خبر داد:

جشن سده امسال در استان فقط با حضور زرتشتیان انجام‌ می‌شود

جشن سده امسال در استان فقط با حضور زرتشتیان انجام‌ می‌شود

ایسنا/یزد رییس جامعه زرتشتیان استان یزد با بیان این‌که جشن سده به عنوان یک آیین کهن به ثبت رسیده است، گفت: امسال در استان یزد جشن سده به دلیل حواشی ایجاد شده فقط با حضور زرتشتیان انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، «سپنتا نیکنام»در گفت‌وگو با خبرنگاران، جشن سده را از جمله مراسم‌های باستانی ایرانی‌ها دانست و بیان کرد: از دیرباز تاکنون جامعه زرتشتی میراث دار این آیین کهن بوده است.

وی با بیان این که جشن سده فقط مختص جامعه زرتشتیان نیست، گفت: جشن سده یکی از آیین‌هایی که به ثبت ملی رسیده و به عنوان یک میراث شناخته می‌شود.

نیکنام جشن سده را یکی از جشن‌های شبیه نوروز عنوان کرد و ادامه داد: جشن سده هر ساله در نقاط مختلف کشور و برای تمام قومیت‌های ایرانی فارغ از هر قوم و زبان برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این که جشن سده در استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان با سابقه بیش از 100 سال برگزار می شود،‌ تصریح کرد: این جشن هر ساله با حضور تمام اقشار مردم ایران به ویژه استان یزد برگزار می‌شود.

نیکنام خاطرنشان کرد: متأسفانه امسال به دلیل حواشی ایجاد شده این جشن بدون حضور دیگر قومیت‌ها و فقط با حضور زرتشتیان در استان یزد انجام می‌شود. 

رییس جامعه زرتشتیان استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که استان یزد پایتخت فرهنگی و دینی زرتشتیان جهان محسوب می شود،‌ افزود: جذب گردشگران خارجی و داخلی یکی از ویژگی‌های برگزاری این جشن سده در استان یزد است.

وی در مورد برنامه‌های امسال جشن سده در استان یزد، گفت: یه دقیقه سکوت به منظور ادای احترام به مقام شهدای آتش نشان حادثه تلخ ساختمان پلاسکو و جان باختگان سیل اخیر سیستان بلوچستان و همچنین تجلیل و اهدا لوح یادبود به نمایندگان پرسنل آتشنشانی یزد از جمله برنامه های تدوین شده ویژه جشن سده در استان یزد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha