• پنجشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95111409708
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

اکنون به تغییر گفتمان در نظام توسعه نیاز است

اکنون به تغییر گفتمان در نظام توسعه نیاز است

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: باید بتوانیم با وزارت نفت در خصوص عوارض آلایندگی برای خوزستان به نتیجه‌ای برسیم، اگر موفق به اخذ یک درصد عوارض آلایندگی نفت شویم، قادر به انجام بسیاری از کارها خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش در نشست با تشکل‌های محیط زیستی خوزستان با اشاره به اظهارات برخی تشکل هادر زمینه مشکلات زیست محیطی خوزستان اظهار کرد: دردهایی در جامعه وجود دارد که باید درمان شود و درمان این دردها نیز مشخص است. در خصوص مشکلات اعتباری نیز برخی از مسئولین مطرح کرده‌اند که متاسفانه وضعیت در کل کشور اینگونه است.

وی ادامه داد: وزیر راه آماری به ما داد مبنی بر اینکه طبق اعتبارات عمرانی امسال به وزارت راه و شهرسازی 8 هزار میلیارد تومان ابلاغ شد، اما در نهایت از این رقم 80 میلیارد تومان تخصیص داده شد.

تابش بیان کرد: توسعه نامتوازن که بر مبنای تخصص و خرد نیست همه جا و در همه بخش ها اعم از فرودگاه، راه، راه آهن، کار، رودخانه کارون و همچنین پدیده گرد و غبار خود را نمایان کرده‌اند و اکنون در کشور نیاز به تغییر گفتمان در نظام توسعه وجود دارد.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس افزود: باید منابع مورد نیاز آن بخش را که می خواهیم توسعه دهیم، از کل اقتصاد تامین کنیم نه این که تنها از منابع دولتی پیگیر تامین باشیم. باید هزینه این توسعه را به کل اقتصاد تعمیم دهیم و در مجموع باید متناسب با مقتضیات و بر مبنای علم، تخصص و خرد جمعی کشور را به پیش ببریم.

وی با بیان اینکه باید در استان خوزستان طوری عمل کنیم که کل هزینه های مربوط به متوازن سازی توسعه از درون استان تامین شود، گفت: در این جلسه مطرح کردند زمانی که قیمت نفت برای هر بشکه 100 دلار بود یک درصد عوارض آلایندگی نفت در کشور معادل 1000 میلیارد تومان بود و در حال حاضر با کاهش قیمت نفت، عوارض آلایندگی نفت 250 میلیارد تومان است که این رقم می تواند کاملا توسعه را متوازن کند. متاسفانه در بسیاری از بخش ها کمبود منابع نداریم، بلکه از این منابع خوب استفاده نمی شود.

تابش تصریح کرد: حجم بارندگی در کشور سالانه 100 میلیون مترمکعب است که 90 درصد آن تبخیر و تعریق و مابقی به مصرف کشاورزی می‌رسد. اگر تنها 7 یا 8 درصد آبخیزداری را در کشور توسعه دهیم، مشکل کمبود آب شرب در کشور مرتفع خواهد شد. ساختارهای ما در کشور مشکل دارند که این مشکلات را می بینیم که چطور آب را انتقال دادند و تالاب ها را خشکانند و اکنون تالاب ها به کانون های گرد و غبار تبدیل شده اند.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با اشاره قانون برنامه ششم توسعه بیان کرد: در قانون برنامه توسعه امسال قوانین بسیار خوبی در رابطه با کشاورزی از جمله رهاسازی حق آبه های زیست محیطی برای پایداری سرزمین، اقدام به کشت اقلام با نیاز آبی کمتر، طراحی و اجرای الگوی کشت با تاکید بر محصولات راهبردی و استفاده از آب استحصال شده از سدها با اولویت تامین آب شرب مناطق پیرامون سد و غیره لحاظ شده است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه 300 میلیارد تومان جهت مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده است.

تابش بیان کرد: طبق بررسی‌های ما در بهترین حالت تا حدود 20 درصد از برنامه و قوانین اجرایی خواهد شد؛ بنابراین باید راهکارها در کشور عوض شود.

وی تصریح کرد: ایران در معادلات بین الملی یک قدرت تاثیرگذار منطقه ای است، اما در ابعاد دیگر مثل محیط زیست می توانست بهتر عمل کند و سرآمد منطقه باشد.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: سه طرحی که دکتر یوسفی نماینده اهواز در خصوص مساله ریزگردها و انتقال آب کارون در مجلس ارایه داده اند را دنبال خواهیم کرد. همچنین باید بتوانیم با وزارت نفت در خصوص عوارض آلایندگی به نتیجه ای برسیم و اگر موفق به اخذ یک درصد عوارض آلایندگی نفت شویم، قادر به انجام بسیاری از کارها خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه باید مسائل را به صورت کلان، ملی و فرابخشی در نظر گرفت، عنوان کرد: هر نظر که بر مبنای تخصص باشد برای من قابل احترام است. در مواجهه با مردم باید به نحوی دیگر سخن گفت. باید به مردم امیدواری داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha