• شنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95111610671
  • خبرنگار : 71413

«درخت» باربا در ایران چه می‌کند؟

«درخت» باربا در ایران چه می‌کند؟

«درخت تاریخ رشد و نمو می‌کند و می‌میرد. به دور آن، کودکان سرباز، دو راهب، جنگ‌سالاران، مادری خشمناک و دختر یک شاعر که رویای پرواز با پدرش را در سر می‌پروارند، به رقص درآمده‌اند.»

به گزارش ایسنا،«یوجینو باربا» نویسنده و کارگردان سرشناس تئاتر از امروز (شنبه 16 بهمن ماه) اثری به نام «درخت» را به روی صحنه تالار «حافظ» می‌برد.

«باربا»ی ایتالیایی بنیان‌گذار تئاتر«اودین» و مدرسه بین‌المللی تئاتر انسان‌شناسی است که هر دو در دانمارک قرار دارند.

«باربا» کارگردان و نمایشنامه‌نویسی ساکن دانمارک است و تاکنون افتخارات زیادی در این زمینه کسب کرده است. او از چندین دانشگاه‌ مدرک دکترای افتخاری دریافت کرده و برنده جوایزی همچون جایزه آکادمی دانمارک، منتقدین تئاتر مکزیک، جایزه «دیگو فابری»، جایزه بین‌المللی «پیراندلو» و جایزه آکادمی هنرهای نمایشی هنگ کنگ شده است.

او درباره نمایش «درخت» که تا روز چهارشنبه (20 بهمن‌ماه)‌ اجرا دارد، نوشته است: «چطور می‌توانیم قربانی کردن انسان را در تئاتر نشان دهیم؟ آیا اصلا باید این کار را بکنیم؟ برای این که اندوه و خشم خود را نشان دهیم؟ مردی با سردی مردی دیگر، زن یا کودکی را قربانی می‌کند. من می‌خواهم اجرایی داشته باشم که به این موقعیتی که هر روز در روزنامه‌ها با آن مواجه می‌شویم، بپردازد... تئاتر به ما اجازه می‌دهد از آنچه داریم و برایمان آشناست، به خاطر آنچه آرزو داریم و از دانستنش غافلیم، بگذریم.»

نقطه شکل‌گیری این نمایش از چاپ مقاله‌ای در هفته نامه «اشپیپل» شروع شد؛‌ در نوامبر 2013 یک آدمخوار و جنایت‌کار جنگی گفته بود که به رستگاری و بخشش خداوند اعتقاد دارد.

او فردی بوده که با گروهی از کودکان، ارتشی تشکیل داده و جلوی آن‌ها یک انسان را قربانی کرده تا آن‌ها را پیش از مبارزه آسیب‌ناپذیر کند. او خشونت را در قالب بازی در برابر آن‌ها اعمال می‌کرده و در نتیجه کودکان هم بعد از مدتی همچون او دست به اعمال وحشتناک و غیرانسانی می‌زدند.

قتل عام سال 1995 سربرنیستای صربستان که بزرگترین قتل عام در اروپا پس از جنگ جهانی دوم لقب داده شده، نیز از دیگر حوادث الهام‌بخش برای ساخت این نمایش بوده است.

در توضیح این نمایش آمده است: «درخت تاریخ رشد و نمو می‌کند و می‌میرد. به دور آن، کودکان سرباز، دو راهب، جنگ‌سالاران، مادری خشمناک و دختر یک شاعر که رویای پرواز با پدرش را در سر می‌پروارند، به رقص درآمده‌اند.

دو راوی درباره شخصیت‌ها و اتفاق‌های قصه نظر می‌دهند: در بیابانی در سوریه دو راهب یک درخت گلابی می‌کارند تا پرندگانی که ناپدید شده‌اند را به برگشت دعوت کنند، در نیجریه مادری زیر سایه درخت فراموشی نشسته و سر دخترش را در دامن گرفته، یک جنگ‌سالار اروپایی قصد دارد انسانی را قربانی کند تا کودکانی که ارتشش را تشکیل می‌دهند، پیش از جنگ ایمن شوند، دختری در اطراف درختی که پدرش در روز تولد او کاشته، با عروسکش بازی می‌کند و به این فکر می‌کند که پرنده‌ها زمین را از آن بالا چطور می‌بینند.
درخت تاریخ سرانجام زیر بار میوه‌ها قد خم می‌کند و لانه پرندگانی می‌شود که بالای سر تماشاگران پرواز می‌کنند. اما این‌ها چه نوع پرنده‌هایی هستند؟»
بازیگرانی چون «لوییس آلونزو»، «پرواتی باول»، «وایان باوا»، «کای بردهالت»، «روبرتا کریری»، «النا فلوریز»، «دونالد کیت»، «کارولینا پیزارو» و «فوستو پرو» در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha