• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۱:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95111912883
  • خبرنگار : 71191

معاون میراث فرهنگی درخواست کرد

فضای جهانی را برای قاچاق آثار تاریخی ناامن کنید

فضای جهانی را برای قاچاق آثار تاریخی ناامن کنید

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: باید همه با هم کمک کنیم تا فضای جهانی برای قاچاق ناامن شود.

به‌ گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان در مراسم رونمایی و افتتاحیه «نمایشگاه مجموعه‌های استردادی فرهنگی‌تاریخی و دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی» که در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: قبل و بعد از انقلاب اسلامی تا امروز چنین دستاوردی مانند استرداد چهار گروه از آثار تاریخی نداشته‌ایم. این دستاورد مدیون همراهی و همکاری بسیار خوب بین سازمان میراث‌فرهنگی و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت امورخارجه و تعدادی از کشورها بود.

او با بیان این‌ که بحث فروش غیرقانونی آثار فرهنگی و تاریخی در دنیا رو به افزایش است، ادامه داد: در این میان کشورهایی که سابقه تاریخی پربارتری دارند، بیشتر هدف این دستبردها قرار می‌گیرند و کشورهایی که سابقه تاریخی و فرهنگی کمتری دارند به بحث فروش غیرقانونی آثار فرهنگی دامن می‌زنند.

طالبیان با اشاره به امضای کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو توسط کشورهای مختلف از جمله ایران بیان کرد: به عنوان مثال کالاهای فرهنگی که به‌صورت قاچاق از کشورهایی مانند افغانستان وارد ایران شده بود، به کشورهای خود بازگردانده شدند.


حراجی‌ها در سطح بین المللی باید رصد شوند

او رصد کردن حراجی‌ها در سطح  بین‌المللی را از مأموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد و گفت: هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. برای نمونه، تعدادی از اموال فرهنگی و تاریخی که به‌حراج گذاشته می‌شود موروثی هستند، اما به این دلیل که هرگز فهرست اموال تاریخی و فرهنگی از این دست در اختیار سازمان قرار داده نشده نمی‌توان موارد سرقتی را شناسایی کرد.
معاون میراث‌فرهنگی فروش اشیای فرهنگی‌تاریخی غیرمجاز در این حراجی‌ها مانند کالاهایی که قاچاق می‌شوند را از دیگر مشکلات موجود دانست.

وی خبر داد: از سال گذشته نامه‌نگاری به همه دستگاه‌ها را آغاز کردیم که فهرست اموال سازمان‌ها در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی قرار گیرد تا به‌موقع بتوان از قاچاق اموال فرهنگی جلوگیری کرد، بنابراین تلاش می‌کنیم که این امر را با سرعت بیشتری اجرایی کنیم، درنتیجه باید دستگاه‌ها با ما همکاری کنند.

طالبیان گفت: تعداد زیادی از اموال نیز در اختیار مردم است. اگر مردم سازمان میراث‌فرهنگی را از لیست اموال فرهنگی و تاریخی خود مطلع کنند می‌توانیم تا حدی از سرقت یا قاچاق آن‌ها جلوگیری کنیم.

او با اشاره به این که چهار استرداد انجام شده بسیار اهمیت دارند، افزود: قرار نبود که این اشیا به کشور بازگردانده شوند. این چهار استرداد نتیجه همکاری‌های بین‌المللی بود.

طالبیان با اشاره به تلاش‌های مسعود سلطانی‌فر، رئیس سابق سازمان مراث فرهنگی و گردشگری گفت: باید همه با هم کمک کنیم تا فضای جهانی برای قاچاق ناامن شود، چون قبل و بعد از انقلاب هیچ استردادی با این حجم و به این درجه از اهمیت صورت نگرفته بود.

وی با اشاره به اینکه ایکوم در سطح جهان نمایندگان فعالی دارد، گفت: امیدواریم با همکاری نهادهای داخلی و بین‌المللی استردادهای دیگر مانند محموله ۳۰ هزار لوح گلی از شیکاگو نیز انجام شود.

ایران و ایتالیا بزرگترین قربانیان تجارت آثار تاریخی


مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران نیز در مراسم گشایش نمایشگاه آثار استردادی فرهنگی‌تاریخی گفت: این آثار پیام مهمی دارند. نشست امروز نیز نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد این همکاری‌ها در سطوح بین‌المللی است.

او بازگشت این اشیاء به ایران را نتیجه همکاری خوب ایران، ایتالیا و سایر کشورها دانست و گفت: ما در ایتالیا شاخه‌ای از پلیس داریم که به صورت تخصصی در زمینه دریافت و بازگرداندن اشیاء گم شده به ویژه آثار هنری فعالیت می‌کند که فعالیت آن محدود به ایتالیا نیست و در سطوح بین‌المللی نیز فعالیت می‌کند.

سفیر ایتالیا ادامه داد: این فعالیت‌ها کمک می‌کند که تکه‌های گمشده حافظه تاریخی و فرهنگی کشورها به آن‌ها باز گردانده شود. اشیاء و آثار تاریخی نشانه‌های هنری پدرانمان هستند. این اشیاء با ما سخن می‌گویند که نسل‌های گذشته چطور زندگی را درک کردند و سرنوشت بشر را چطور در ذهن خود را پردازش می‌کردند.

وی در پایان اظهار کرد: ایران و ایتالیا از بزرگ‌ترین قربانیان تجارت آثار تاریخی و فرهنگی در دنیا هستند. امیدواریم با کمک هم بتوانیم برای حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی گام برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha