• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95112517666
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اجرای طرح ساعت آفتابی منجم کاشانی در سیرجان

اجرای طرح ساعت آفتابی منجم کاشانی در سیرجان

ایسنا/اصفهان طرح ساعت آفتابی مدل سیاره‌ای مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان در پارک مسافر در شهر سیرجان اجرا شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه کاشان، این ساعت آفتابی از نوع سیاره‌ای است و برای مختصات سیرجان با عرض جغرافیایی 29 درجه و 26 دقیقه و 25 ثانیه شمالی و طول جغرافیایی 55 درجه و 41 دقیقه و 25 ثانیه شرقی در پارک مسافر سیرجان توسط ایرج صفایی طراحی و صفحه آن ساخته شده است.

ساعت‌های آفتابی معمولا زمان خورشیدی محلی را نشان می‌دهند. اما این ساعت طوری طراحی شده که با در نظر گرفتن تعدیل زمان، ساعت رسمی ایران را نشان می‌دهد.

قابلیت نمایش ساعت رسمی ایران، قابلیت تعیین تاریخ روز در تقویم ایرانی، تعیین نیمروز یا لحظه اذان ظهر به افق سیرجان، قابلیت محاسبه زمان طلوع و غروب خورشید در هر روز از سال و به دنبال آن تعیین طول روز از قابلیت‌های این سازه نجومی است.

همچنین برای افزایش دقت ساعت، جدول تعدیل در توضیحات ساعت ارائه شده است اما بر روی صفحه ساعت نیز منحنی‌های آنالما راهنمای خوبی است برای آن‌هایی که آشنایی بیشتری با ساعت‌های آفتابی دارند تا بتوانند با استفاده از این منحنی‌ها زمان دقیق را برون‌یابی کنند.

قطر داخلی ساعت دو متر و قطر خارجی آن بیش از سه متر و ارتفاع سازه حدود چهار و نیم متر بوده و از جنس فولاد ساخته شده است. همچنین صفحه ساعت از جنس فلز استیل ساخته شده است. گرچه متاسفانه سازنده اسکلت سازه دقت چندانی در اجرای آن نکرده اما طراح نجومی آن با طراحی و نصب دقیق صفحه این نقیصه را جبران کرده است.

به گزارش ایسنا، ایرج صفایی، مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان تاکنون طرح‌های متعددی از ساعت آفتابی را در نقاط مختلف ایران از جمله ساعت آفتابی اداره بنادر و دریانوردی بندرعباس، ساعت آفتابی استرک کاشان، ساعت آفتابی پارک ائل گلی تبریز، ساعت آفتابی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل و ساعت آفتابی میدان جلفای اصفهان از نمونه طرح های اجرایی وی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha