• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95112517778
  • منبع : نمایندگی فارس

رویش گلسنگ در تخت‌جمشید یک عارضه طبیعی است

رویش گلسنگ در تخت‌جمشید یک عارضه طبیعی است

ایسنا/فارس کارشناس مسئول فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: وجود گلسنگ بر روی سطوح سنگی مجموعه جهانی تخت جمشید، عارضه‌ای طبیعی است که کار زدودن آن‌ها با نظارت کارشناسان به‌صورت روزانه دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی فارس، «سیامک بصیری» امروز(دوشنبه 25 بهمن‌ماه) با بیان این‌که وجود گلسنگ بر سطوح سنگی، امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: هرجا سطوح سنگی وجود داشته باشد، احتمال رویش گلسنگ هم وجود دارد، تفاوتی نمی‌کند که این سطح تخت جمشید باشد یا یک صخره.

این کارشناس گفت: اصلی‌ترین عارضه سطوح سنگی، هوازدگی و رویش گلسنگ‌ها است و تخت جمشید هم به‌واسطه این‌که یک اثر ساخته شده از سنگ است، از این پدیده مستثنی نیست.

کارشناس مسئول فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس در ادامه افزود: همه تلاش ما این است که گلسنگ‌ها کمترین صدمه را به بدنه تخت جمشید وارد کنند.

بصیری درباره احتمال ترک‌خوردگی زمین در محدوده تخت‌جمشید بر اثر تداوم خشکسالی و تأثیر این رخداد بر آن مجموعه تاریخی گفت: در سال‌های اخیر برداشت آب از منابع زیر زمینی افزایش یافته و سفره‌های آبی خالی شده و این پدیده نشست زمین را به‌دنبال دارد، محدوده اطراف تخت‌جمشید هم از این عارضه مصون نیست.

او در عین‌حال گفت: از سال‌ها قبل حفر چاه در محدوده حفاظتی تخت‌جمشید ممنوع اعلام شده و به چاه‌های دارای مجوزی که خشک شده بود هم اجازه کف شکنی داده نشد، اما بحث نشست زمین به‌دلیل افت سفره‌های زیرزمینی در نقاط مختلف استان فارس و شهرستان مرودشت دیده شده و چه بسا تخت‌جمشید را هم تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس میراث‌فرهنگی گفت: کارشناسان کشاورزی و مسئولان سازمان آب و منابع طبیعی و کشاورزی باید در این زمینه اقدام لازم را با هماهنگی کامل انجام داده و با استفاده از شیوه‌های مختلف، از بروز مشکلات بیشتر و شدت گرفتن آسیب‌های احتمالی پیشگیری کنند.

بصیری یادآور شد که مدیر پایگاه مجموعه جهانی پارسه، انعقاد و امضای تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با کشورهای اسپانیا در مورد تشکیل مرکز مطالعات گل‌سنگ تخت جمشید و با کشور ایتالیا در خصوص انجام مطالعات گونه‌ها و چگونگی برخورد با گلسنگ‌ها و پایش آلایندگی‌های صنعتی را دنبال می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۶:۵۰

یه وقت فکر نکنید سد سیوند رطوبت محیط رو بالا بردهااااا