• سه‌شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95112618725
  • منبع : نمایندگی مرکزی

مرگ غیرطبیعی درختان در اراک

مرگ غیرطبیعی درختان در اراک

ایسنا/مرکزی روز گذشته برف در اراک بارید و نشاط و شوق همیشگی که هیچگاه کهنه نمی‌شود را با خود همراه آورد، اما تعداد زیادی از درختان این شهر یکی پس از دیگری زیر بار برف شکستند.

سربرمی‌گرداندی شاخه‌ای از درختی خمیده را می‌دیدی که بر زمین سقوط می‌کند، درختانی که روزگار سخت بی‌آبی و بی‌توجهی را سپری کرده بودند، در نهایت در آتش همان بی‌توجهی سوختند و در سرمای زمستان طعم تلخ سقوط را تجربه کردند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، روز گذشته در پی بارش برف اراک که بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان حدود 55 سانتیمتر و بر اساس گفته شهردار اراک حدود 70 سانتیمتر اعلام شده است، درختان بسیاری در پارک‌ها، بلوارها و جنگل‌های دست‌کاشت اراک به دلیل سنگینی برف، شاخه‌هایشان را از دست دادند و برخی به کل از ریشه درآمدند، گویی در معرض طوفانی سهمناک قرار گرفته باشند! درختان چندین ساله ای که زیر بار برفی 50 سانتی از ریشه درآمدند!

صبح دوشنبه با قطع شدن و حتی سقوط درختان اراک و با توجه به اینکه نیروی انسانی شهرداری اراک قادر به رسیدگی و کمک به تمامی درختان این شهر نبود، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی به کمک درختان شتافتند.

مردان و زنان چوب به دست، در هر منطقه‌ای سعی در نجات درختان داشتند و البته تلاش‌ها بی‌نتیجه نبود و بسیاری از درختان این شهر با کمک اراک تکانی به خود دادند و از شکستن و آسیب دیدن نجات یافتند،  اما تعداد بسیاری نیز در بازی برف و بی‌توجهی تاب نیاوردند و شکستند.

اخطاری که به شهرداری و توزیع برق داده شد

مدیر کل مدیریت بحران استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص گفته بود که اخطارهای لازم در خصوص هرس درختان پیش از بارش ها به شهرداری داده شده بود.

سعید فرخی عنوان کرد: شهرداری اراک باید به این حوزه توجه بیشتی می‌کرد، از طرفی به شرکت توزیع برق نیز در خصوص خطر قطع برق به دلیل سقوط شاخه‌های درختان داده شده بود. این موارد باید مورد توجه قرار می‌گرفت تا شاهد قطعی برق به دلیل سقوط شاخه درختان و قطع شدن شاخه‌های درختان به دلیل تلمبار شدن برف در این حد وسیع نباشیم.

البته حال درختان اراک مدتی طولانی است که خوب نیست و ایسنا در میزگردی با عنوان "روایتی از درخت‌کشی" به این موضوع پرداخته بود.

مرگ غیرطبیعی درختان اراک

رییس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اراک نیز با تاکید بر اینکه حال درختان اراک خوب نیست، به ایسنا گفت: شکستن شاخه‌ها به دلیل بارش برف سنگین موضوعی طبیعی است، اما آسیب دیدن درختان در این وسعت با توجه به میزان برفی که در اراک شاهد بودیم، طبیعی به نظر نمی‌رسد.

حسین صالحی ارجمند بیان کرد: شاهد هستیم که درختان اراک در فصل بهار و تابستان از شادابی لازم برخوردار نیستند و در مجموع با بررسی اجمالی می‌توان گفت وضعیت درختان اراک مطلوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه شرایط تغذیه و نگهداری درخت در مقاوم بودن آن در برابر حوادثی مانند بارش برف موثر است، افزود: متاسفانه وضعیت آبیاری، هرس، تغذیه و در مجموع رسیدگی به درختان اراک مناسب و مورد قبول نیست.

متخصص کشاورزی ادامه داد: در اراک مدیریت جامع و علمی برای رسیدگی به فضای سبز و نگهداری درختان وجود ندارد. یکی از این موارد هرس غیر اصولی درختان است که این موضوع به درخت صدمه وارد می‌کند.

صالحی قطع قسمت قابل توجهی از شاخه درختان یا به اصطلاح سربرداری درخت را یکی از موارد غیر اصولی هرس درختان در اراک عنوان کرد و گفت: هرس غیر اصولی به مرور درخت را ضعیف می‌کند و بر این اساس درخت در برابر آفات و بیماری‌ها و مخاطرات طبیعی مانند بارش برف نمی‌تواند مقاومت کند و آسیب می‌بیند.

وی افزود: شاخه‌ها مقاومت خود را در جریان ابتلا به آفت و بیماری از دست می‌دهند و با بارش برف حتی اگر در حد برف روز گذشته اراک باشد، به راحتی می‌شکنند و نمی‌توانند مقاومت داشته باشند.

 رییس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اراک اظهار کرد: با توجه به شرایط نگهداری درختان اراک به نظر می‌رسد که درختان به دلیل نداشتن مقاومت کافی در مقابل بارش برف روز گذشته دوام نیاودند و شکستند، البته این موضوع در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص می‌شود.

آمادگی دانشگاه اراک برای کمک به بهبود شرایط درختان

صالحی با اعلام آمادگی این دانشکده در رابطه با بررسی وضعیت درختان اراک و کمک به بهبود شرایط فضای سبز بیان کرد: باید از راهکارهای علمی برای بهبود شرایط فضای سبز اراک و به ویژه درختان استفاده کرد چراکه در غیر این صورت وضعیت درختان اراک بهبود نمی‌یابد.

به گزارش ایسنا، بارها از طریق فعالین محیط زیست و رسانه‌ها وضعیت نامطلوب فضای سبز اراک مورد بررسی قرار داده شده بود و اخطارهای مستمری در این خصوص عنوان شد، اما بی‌توجهی به حیات درختان اراک امروز باعث شد بسیاری از درختان اراک زیر بار برف تاب نیاورند و شاخه‌های شکسته نتیجه تمامی اقدامات انجام نشده باشد.

طی سال های متمادی هرس غیراصولی درختان اراک این نعمت های خدادادی را از درون سست کرد و در معرض خطر قرار داد، حال باید پرسید چه کسی در شهر آلوده ای همچون اراک مسئولیت این فاجعه را قبول می کند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha