• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 95120201140
  • خبرنگار : 71431

نجار به ایسنا خبر داد

ایجاد مقطع دکتری مهندسی سوانح برای نخستین بار در کشور

ایجاد مقطع دکتری مهندسی سوانح برای نخستین بار در کشور

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از ایجاد مقطع دکتری مهندسی سوانح به پشنهاد این سازمان و همکاری دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران خبر داد.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: توجه به رویکرد علمی و فرهنگ سازی گسترده مدیریت سوانح طبیعی در کشور با آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و ایجاد انگیزه در میان علاقمندان به این رشته تحصیلی از اهداف این برنامه ملی است.

وی با اشاره به طرح مشترک سازمان مدیریت بحران با دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران اظهار کرد: طرح ایجاد مقطع دکتری مهندسی سوانح با تاکید وزیر کشور در جلسه ۲۳ بهمن ماه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه وزیر کشور طی مکاتبه با وزیر علوم، از وی خواسته بود که  با توجه به امکان بروز حوادث مختلف در کشور و همچنین حفظ آمادگی و نهادینه کردن فرهنگ خود امدادی و مدیریت بحران، نسبت به عملیاتی‌کردن مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور اقدام کنند،گفت:  با توجه به اینکه به لحاظ پتانسیل وقوع سوانح طبیعی کشور ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است، گستردگی و تنوع وقوع این سوانح همواره کشور را با مشکلات متعددی همچون خسارات جانی، مالی و روانی مواجه کرده است؛ خوشبختانه با این اقدام موافقت شد.

نجار ادامه داد:‌ کلیه دستاوردها، سیاست‌های جهانی و نتایج بررسی‌ها و تحقیقات به عمل آمده نشانگر تغییر نگرش جهانی در زمینه سوانح طبیعی از رویکرد پاسخ محور به رویکرد ریسک محور است که اهمیت این موضوع را ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در زمینه پیشگیری و آموزش مصوب سوم اردیبهشت ماه سال ۸۴ و نقشه جامع علمی کشور در بخش اولویت به علم و فناوری با طرح موضوعات پیش‌بینی و مقابله با زلزله و سیل اجتناب ناپذیر کرده است که یکی از ضرورت‌ها برای تغییر این نگرش در کشور وجود نیروی متخصص و کادر مجرب برای آموزش دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف است.

وی افزود: از آنجا که هم اکنون در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور مقطع دکتری در رشته مدیریت سوانح طبیعی ارائه نمی‌شود و بستر لازم برای ارتقای سطح علمی کشور در این زمینه وجود ندارد و از طرفی نیز علاقه‌مندان این رشته پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد ناگزیر باید در سایر گرایش‌ها ادامه تحصیل دهند، سازمان مدیریت بحران کشور با همکاری دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران برای نخستین بار مقدمات تصویب و اجرای آن را فراهم آورد.

رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور تاکید کرد: امیدواریم با تربیت دانش آموختگان این رشته و توسعه نیروهای متخصص در حوزه مدیریت بحران شاهد رویکرد هر چه بیشتر علمی در این حوزه و کاهش اثرات حوادث طبیعی و خسارات ناشی از آن در کشور باشیم.

به گزارش ایسنا،  پیش از این با تشکیل کمیته تصمیم‌گیری در نشست وزارت علوم، درس مدیریت بحران مورد تأیید واقع شد و از نیمسال دوم تحصیلی سال جاری به عنوان یکی از دروس اختیاری دانشگاه‌های سراسر کشور ارائه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha