فرجالله اعرابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر شیوه ارزشیابی سطح علمی در دوره ابتدایی مبتنی بر نظام ارزشیابی کیفی - توصیفی است و از نگاه کمی قابل ارزیابی نیست.
وی اضافه کرد: این به معنی اطلاع نداشتن عوامل مدیریتی و خانواده از نتایج این برنامه نیست بلکه با شاخصهای کیفی مانند رضایت از تحصیل، افزایش بهداشت روانی، ایجاد انگیزه و عشق به یادگیری مشهود است.
وی گفت: تجزیه و تحلیل نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سال گذشته و نوبت اول سال تحصیلی جاری در مدارس استان از اقداماتی بوده است که به منظور ارتقاء وضعیت تحصیلی دانشآموزان انجام شده است و در سال تحصیلی گذشته ارتقا تحصیلی دانش آموزان بیش از 99 درصد بوده است.
اعرابی با اشاره به برگزاری کلاسهای جبرانی و آموزشهای تخصصی برای دانشآموزان نیازمند آموزشهای بیشتر، گفت: این آموزشها در تمام مقاطع ابتدایی استان برگزار میشود.
وی ادامه داد: دانشآموزانی که اختلال در خواندن، نوشتن، حساب کردن، شنوایی و بینایی دارند، طی مراحلی تشخیص و به مراکز مربوطه معرفی میشوند تا درمان اختلال، پیگیری و آموزشهای خاص آنان انجام شود.
اعرابی اضافه کرد: در پایه اول ابتدایی صندلی صمیمیت در کلاس گذاشته شده و دانشآموزانی که در محتوای درسی ضعیف و مشکلاتی همچون خجالت و گوشهگیری دارند، روی این صندلی قرار داده میشوند و در رابطه با این موضوع صحبت میشود.
وی گفت: یکی از مولفههای مهم در ارزشیابی نظام آموزشی، توانمندی تخصصی معلمان است و میان توانمندی تخصصی و علمی معلم با افزایش و بهبود یادگیری دانشآموز بر اساس مطالعات علمی ارتباط معنادار وجود دارد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در حال حاضر مدرک تحصیلی اکثر معلمان ابتدایی استان کاردانی و بالاتر است گفت: بر اساس مصوبات سند تحول بنیادین از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان برای تدریس دانش آموزان استفاده میشود و توانمندی آنان قابل قبول است.
اعزابی در خصوص استعدادیابی دانشآموزان مقطع ابتدایی در زمینه تحصیلی خبر داد و گفت: درحال حاضر سه طرح در آموزش و پرورش در حال اجرا است.
وی با اشاره به طرح جشنواره «جابر بن حیان» که در این طرح دانشآموزان شاخص در مباحث علمی از سطح مدرسه تا سطح کشور حمایت میشوند و در صورت وجود اختراع تا زمان ثبت نهایی و بهرهبرداری برای تولید هدایت میشوند، گفت: طرح جابر بن حیان از ابتدای مهر ماه تا پایان اسفند ماه برگزار میشود. «طرح شهاب» از پایه چهارم ابتدایی به منظور شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در هشت رشته همچون استعداد هوش فضایی، ریاضی و ورزشی را برعهده دارد و در مدارس استان حتی مناطق محروم انجام میشود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان با اشاره به طرح جشنواره «دانشآموزان مولف» که سطح نویسندگی دانشآموزان از انشا تا داستان نویسی رصد میشود، خاطرنشان کرد: دانشآموزان در مسابقات منطقهای، استانی و کشوری شرکت و به کانون پرورش فکری معرفی تا روی این استعدادها برنامهریزی انجام شود.
انتهای پیام


نظرات