• چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۰:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95120402386

جهانیان:

حضور گردشگران در مناطق جنگی، حس میهن‌دوستی و وفاق ملی را در میان آن‌ها برمی انگیزد

حضور گردشگران در مناطق جنگی، حس میهن‌دوستی و وفاق ملی را در میان آن‌ها برمی انگیزد

همایش ملی موزه‌ها و گردشگری، در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد و منوچهر جهانیان در این همایش در خصوص اثرات فرهنگی جنگ بر روی گردشگران، گفت: با توجه به حضور گردشگران از هر طبقه و گروهی و با سنین مختلف و میزان سواد و آگاهی و سطح درآمدی در مناطق جنگی، به نوعی حس میهن‌دوستی، غرور، وحدت و وفاق ملی و همبستگی را در میان آن‌ها برمی‌انگیزد.

به گزارش ایسنا، جهانیان افزود: حضور گردشگران در مناطق جنگی یک نوع حس نوستالژیک را در آنان ایجاد می‌کند که مرور شرح خاطرات، رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و دفاع جانانه از این سرزمین و مرز پرگهر توسط دلیرمردان همیشه جاودان تاریخ و زنده نگه‌داشتن نام و یاد آن‌ها وظیفه‌ای است که در بخش‌های میراث فرهنگی و راهیان نور و مراکز علمی و آموزشی باید بدان پرداخته شود.

این عضو هیات عملی جهاد دانشگاهی گفت: امروزه گردشگری جنگ یا همان(war tourism) به نوعی بعد از جنگ‌های اول و دوم جهانی در بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، آلمان، انگلستان، روسیه، ژاپن و سایر مناطقی که با جنگ و درگیری ها مواجه شده‌اند، رایج است و با ایجاد یادمان‌ها و بناهای یادبود به حفظ و حراست از آن‌ می‌پردازند.

جهانیان ادامه داد: ارتباط بین گردشگری و جنگ أساساً از دو جنبه قابل بررسی است: اول از منظر نقش و اهمیتی که گردشگری در برقرای صلح و آرامش بین کشورهای همسایه و در خطوط مرزی دارد. دراین رویکرد، به گردشگری به‌عنوان مقوله‌ای مؤثر در پایداری صلح و دوستی نگریسته می‌شود. بدون تردید مبارزات نظامی و اختلافات میان کشورها پیامدهای منفی بر گردشگری دارد. زیرا جنگ شرایطی را فراهم می‌آورد که تداوم گردشگری در آن غیرممکن به نظر می‌رسد و فعالیت‌های اقتصادی متکی به گردشگری به دلیل ناپایداری‌هایی که جنگ‌ها با خود به همراه آورده‌اند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به همان میزان که گردشگری قادر است شرایط رشد و تنوع اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها و مبادلات خارجی را فراهم کند، جنگ در مدت کوتاهی، همه چیز را تخریب می‌کند. بنابراین دوری از جنگ و مناقشات داخلی و خارجی و حفظ شرایط صلح و أمنیت به پایداری گردشگری در کشورها کمک می‌کند.

مدرس دانشگاه علم و فرهنگ در تشریح جنبه دوم ارتباط بین گردشگری و جنگ، گفت: ارتباط بین جنگ و مکان‌های یادبود مرتبط با آن، برای کشورهای درگیر، در دوران پس از جنگ است. رشادت‌ها، قهرمانی‌ها، میادین جنگ، أدوات نظامی و یادمان‌ها و نظایر آن در زمان حاضر، از منابع گردشگری محسوب می‌شوند و این قابلیت را دارند که بعد از جنگ به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند. زیرا جنگ فقط یک زمان، مکان و رویداد نیست بلکه نمایشی از یک درام جدی و قوی بشری است که نه تنها تحت تاثیر تغییرات جمعیتی و نوآوری‌های فنی در طول جنگ است، بلکه به دلیل اهمیت نوستالژی، خاطرات، افتخارات و تجدید دیدار، در دنیای امروز، این پتانسیل را دارد که به عامل انگیزشی مهمی در گردشگری تبدیل شود و با برنامه‌ریزی، ساماندهی و سازماندهی خدمات‌رسانی و ایجاد سایت موزه‌ها در کنار باغ موزه‌های دفاع مقدس و تربیت راهنمایان مجرب و آموزش‌دیده از نسل جنگ می‌توان شرایطی را فراهم آورد که گردشگران داخلی و حتی گردشگران خارجی را به بازید از این مناطق تشویق کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha