• پنجشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95120503543
  • منبع : نمایندگی فارس

رصد تخلفات سازه‌ای حجره‌داران بازار وکیل شیراز

ایسنا/فارس مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: متأسفانه تخلفاتی از سوی کسبه بازار در سال‌های گذشته و در زمینه ایجاد سازه و تأسیسات انجام شده که برای رسیدگی به آن‌ها، طی روزهای آینده اقداماتی اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «مصیب امیری» در نشست هم‌اندیشی ساماندهی بازار وکیل شیراز، گفت: طی روزهای آینده، تیم‌ مشترکی از یگان حفاظت میراث فرهنگی، شهرداری منطقه تاریخی و نمایندگان شورای بازار، تخلفات انجام شده از سوی کسب در ساخت و سازها را رصد می‌کنند.

امیری گفت: بازار وکیل ، یکی از شاهکارهای معماری و آثار بی‌مانند دوران زندیه با کاربرد اقتصادی است و به‌منظور حفظ و نگهداری این اثر تاریخی ارزشمند باید کارگروه ویژه‌ای تشکیل شود.

او اضافه کرد: اقدامات عملیاتی پیرامون مرمت و مشکلات تأسیساتی بازار نیز طی تفاهم‌نامه مشترک میراث‌فرهنگی، شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی، شورای شهر و شورای بازار در دو برنامه ویژه کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی خواهد شد.

امیری در خصوص بازارهای منشعب از بازار وکیل نیز گفت: با توجه به این‌که بخشی از اردو بازار و بازار مسگرها ثبت تاریخی است و بخش دیگر از اردو بازار و بازار روح‌الله تاریخی محسوب نمی‌شود، این اداره کل شیوه‌نامه اجرایی متناسب با شرایط هر کدام از سراها، کاروانسراها و بازارهای منشعب در زمینه تأسیسات شامل برق حجره‌ها و معابر، آب، مخابرات و حفاظت کالبدی از بنا و منظر بصری، برای حفاظت کالبدی بازار با رعایت حفظ کاربری و حیات کارکردی آن تدوین کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس تصریح کرد: این شیوه‌نامه حداکثر تا پایان امسال برای اجرا، مصوب می‌شود.

امیری هم‌چنین با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد بازار وکیل به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز اضافه کرد: کسبه بازار با در نظر داشتن این نکته که کالبد بازار وکیل یک جاذبه تاریخی و گردشگری است، می‌توانند با رعایت اصول حفاظتی، منظری، تاریخی و معماری با هدف جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، خوشبین به رونق اقتصادی باشند.

به گزارش ایسنا، جلسه هم‌اندیشی برای ساماندهی و مرمت بازار وکیل با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز، نائب رئیس شورای شهر شیراز، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی میراث‌فرهنگی، معاون میراث فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، رئیس و اعضای شورای بازار برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha