• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95120905995
  • خبرنگار : 71191

۱۶۰ سال قدمت برای نهادی بدون متولی

۱۶۰ سال قدمت برای نهادی بدون متولی

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران با گلایه از نداشتن متولی برای مجموعه‌داری ایران که قدمتی ۱۶۰ ساله دارد، از ساخت تندیس مجموعه‌داران برتر کشور و چاپ تمبر دریافت‌کنندگان «نشان مجموعه‌داری ایران» خبر داد.

به گزارش ایسنا، منوچهر لطفی در چهارمین گردهمایی مجموعه‌داران ایران با اشاره به برگزیده شدن سه مجموعه‌دار از بین ۲۷۰۰ مجموعه‌دار کشور برای دریافت «نشان مجموعه‌داری ایران» بیان کرد: با وجود اینکه مجموعه‌داری در ایران قدمتی ۱۶۰ ساله دارد، اما هیچ‌وقت متولی نداشته است.

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران با اشاره به اینکه بطور مستقیم با ۱۲۰۰ مجموعه‌دار دیدار و با برخی از آنان برای ساخت مستند شفاهی صحبت شده است، گفت: مجموعه‌داران باید به سمت کار موزه‌ای پیش روند، در حالی‌که برخی مجموعه‌داران حتی مجموعه‌های خود را به فرزندان‌شان نیز نشان نمی‌دهند.

به گفته‌ او، در حالی‌که باید این مجموعه‌ها در معرض دید و نمایشِ مردم قرار گیرند و بهترین فضا نیز ایجاد موزه برای مجموعه‌هاست، متاسفانه مجموعه‌داران معمولا حاضر به نمایش آثار خود نیستند.

لطفی با تشریح انتخاب سه مجموعه‌دار از بین ۲۷۰۰ مجموعه‌دارِ کشور برای دریافت «نشان مجموعه‌داری ایران» توضیح داد: این سه مجموعه‌دار تمام هفت مرحله مجموعه‌داری مانند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، انتشار کتاب، برگزاری نمایشگاه و همچنین راه‌اندازی موزه را انجام داده‌اند.

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران در ادامه با بیان این‌که از اینکه در آینده تندیس مجموعه‌داران برتر کشور که «نشان مجموعه‌داری ایران» را دریافت کردند ساخته و در موزه مجموعه‌داران کشور نگهداری خواهد شد، از چاپ تمبر مجموعه داران برتر کشور در سال ۹۶ خبر داد.

من ثروتمندترین فرد جهانم

براساس این گزارش، چهاردهمین گردهمایی مجموعه‌داران ایران در موزه‌ی ملی ایران صبح امروز ۹ اسفند در حالی در موزه ملی ایران برگزار شد که هر مجموعه‌دار در یک جمله کاری که انجام می‌دهد را توصیف کرد.

یک مجموعه‌دار «آفتابه» گفت: خدا کند روزی برسد که کار مجموعه‌داری در ایران به جوانان ایرانی هم سرایت کند.

یک مجموعه‌دار «عکس» بیان کرد: آرزو می‌کنم این نوع جمع‌ها برای مجموعه‌دارها همیشه تکرار شود.

دارنده سه موزه خصوصی در کشور اظهار کرد: سال ۹۴ که مجلس ایجاد موزه توسط بخش خصوصی را تصویب کرد، همه تلاش خود را کردم و امروز ۲۵ هزار قطعه شیء در موزه‌ام دارم. موزه سوم من ۲۷ اسفند با همکاری شهرداری با عنوان تاریخ باستان‌شناسی و رشته‌های دیگر افتتاح می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که برای نخستین‌بار قرار است به زودی موزه خصوصی سینمای کشور را افتتاح کنم، ادامه داد: امیدوارم مجموعه‌داران بخش خصوصی سال آینده کارهای خود را به بخش موزه وارد کنند، چون زمانی که آثار تاریخی در مجموعه‌ها جنبه موزه‌ای پیدا می‌کنند، بازدیدکننده را نیز با خود به همراه می‌آورند.

این مجموعه‌دار در پایان از افراد حاضر در سالن درخواست کرد اگر شیء قدیمی با قابلیت نمایش در موزه دارند به او بفروشند تا وی با نام خودشان در یکی از موزه‌هایش نمایش دهد.

مجموعه‌دار «تمبر و دستک‌های تعزیه» بیان کرد: تمبر تنها مسافر فرهنگی است که بدون ویزا به همه دنیا می‌رود. امیدوارم بتوانیم همه اتفاقات کشور را به تمبر تبدیل کنیم تا باقی بمانند.

موزه‌دار «صنعت چاپ» اظهار کرد: من یک کارگر چاپخانه بودم اما به واسطه علاقه‌ام به چاپ دو موزه یکی در مجلس شورای اسلامی و یکی برای روزنامه همشهری ایجاد کرده‌ام. من خود را با دایر کردن این دو موزه ثروتمندترین شخص ایران می‌دانم.

نوجوان‌ترین مجموعه‌دار آثار خصوصی مهدی رمضان‌زاده با ۱۱ سال سن، که در طول چهار سال گذشته سکه‌های قاجاری را جمع‌آوری کرده است، اطلاعاتش درباره سکه را به رخ کشید.

سیدحسین موسوی یکتا، نوه سیدخندان بزرگ نیز گفت: اولین موزه خصوصی تخصصی اوراق بهادار در استان البرز با دو میلیون قطعه تمبرهای قاجار تا معاصر را در اختیار دارد.

در چهارمین گردهمایی مجموعه‌داران ایران، سه مجموعه‌دار از جمله «میرزا محمد کاظمینی» برای ایجاد موزه موقوفه کاظمینی، «محمد رهگشای» به همراه همسر فرانسوی خود برای راه‌اندازی سرای موزه رهگشای و «خلیل غفاری» برای ایجاد موزه اتومبیل کلاسیک غفاری حائز دریافت «نشان مجموعه داری ایران» شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha