• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۰:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95120906220
  • خبرنگار : 71574

مدیرمسئول «آرمان» در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

در طول سال مناظره پخش کنید، نه ایام انتخابات

در طول سال مناظره پخش کنید، نه ایام انتخابات

مدیر مسئول روزنامه «آرمان» اظهار کرد: صداوسیما باید در طول سال برنامه‌هایی در قالب مناظره میان سلیقه‌های فکری و گروه‌های مختلف سیاسی تدارک ببیند و نه فقط در ایام انتخابات.

حسین عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های مناظره‌ای تلویزیون اظهار کرد: صداوسیمای جمهوری اسلامی باید در طول سال برنامه‌هایی در قالب مناظره میان سلایق فکری و گروه‌های مختلف سیاسی تدارک ببیند تا تضارب آرا شکل بگیرد و این مناظره‌ها نباید فقط مختص انتخابات ریاست جمهوری باشد.

او با بیان اینکه با توجه به تجربه‌های قبلی برنامه‌های مناظره تلویزیون نیاز به بازتعریف دارند، ادامه داد: در این سبک از برنامه‌ها باید به این نکته توجه کرد که مبانی اخلاقی فراموش نشده و فرهنگ و باورهای ارزشمندمان زیر سوال برده نشوند. همچنین باید به ساختار و شکل مناظره و محتوایی که عرضه می‌شود، توجه تمام داشت. به طور کلی جذابیت مناظره‌های انتخاباتی چنان است که می‌تواند نقشه راهی برای مخاطبان ترسیم کند، نقشه راهی که در انتها مخاطبان می‌توانند با آگاهی و شناخت انتخاب کنند که به چه کسی رای دهند و در این صورت رویکردهای پوپولیستی تا حدودی کنترل شده و مسیر عقلانیت هموارتر خواهد شد.

عبداللهی با اشاره به زمان پخش برنامه مناظره بیان کرد: زمان پخش مناظره اهمیت بسیار دارد و برای اینکه بهترین ساعت پخش مناظره مشخص شود، می‌توان نظرسنجی کرد و با توجه به یافته‌های میدانی، ساعت بهینه برای پخش برنامه را تعیین کرد. ضمن اینکه مدت زمان برنامه باید با درایت و دقت نظر تعریف شود. همچنان که چنین برنامه‌هایی نمی‌توانند خیلی کوتاه باشند، نمی‌توانند زمان طولانی به خود اختصاص دهند؛ چراکه زمان دقیق برنامه رابطه مستقیم با میزان اثرگذاری چنین برنامه‌هایی دارد.

مدیرمسئول روزنامه «آرمان» با اشاره به نقش صداوسیما در طرح سوالات مناظره‌ها گفت: سوالات مناظره باید پژوهش محور باشند و محققانی  براساس تحقیق انجام شده، سوالات را طرح کنند. اگر صداوسیما قبل از مناظره اتاق فکر تشکیل دهد، خواهد توانست سوالاتی دقیق و مساله‌محور طرح کند. به عبارت دیگر بسیار اهمیت دارد که سوال‌ها از قبل اندیشیده باشد. اگر سوال‌های طرح شده در مناظره دارای پیشینه پژوهشی و تحقیقی باشد و با توجه به نظرسنجی‌های بی‌طرفانه طرح شده باشند، در آن صورت می‌توان مشاهده کرد که انتظارات مخاطبان و نیازهای جامعه به محک اندیشه و تجربه نامزدها کشیده خواهد شد.

عبداللهی افزود: اگر ۹۰ درصد مردم مشکلات اقتصادی و اشتغال را در نظرسنجی‌ها مطرح می‌کنند، سوالات برنامه مناظره نیز باید معطوف به همین موضوعات باشد. برای مثال، دولت بعدی چه برنامه‌ای برای رفع بیکاری و مشکلات اقتصادی خواهد داشت؟ همچنین با به چالش کشیدن نامزدهای انتخاباتی در مناظره می‌توان به فهم مخاطب کمک کرد و برای بالا بردن کارایی چنین برنامه‌هایی، برنامه‌سازان باید از پرداختن به تفکر سیاسی خاص خود اجتناب کنند؛ به عبارت دیگر عدالت سیاسی باید در مناظره ها لحاظ شود. نامزدهای انتخابات برای رای آوردن نباید حرفی بزنند که بعدها نتوانند عملی کنند و در کل مناظرات نباید به سمت پوپولیستی شدن بروند.

او با بیان این که مجری برنامه‌ی مناظره باید دانش و تسلط کافی داشته باشد، گفت: مناظره ذاتاً موج‌سازی می‌کند و اگر مجری تسلط و دانش کافی نداشته باشد، فقدان تسلط دانش به سطح جامعه کشیده شده و مشکلاتی ایجاد می‌کند. همچنین مجری نباید گرایش‌های سیاسی خود را در برنامه نشان دهد و برای هر چه پربارتر کردن چنین برنامه‌هایی در کنار تخصص و دانش مجری، بهتر است اتاق‌های فکری در صداوسیما شکل بگیرد تا برای طراحی مسیر مناظره از قبل فکر شده و برنامه‌ای مبتنی بر عقل و اندیشه به مردم عرضه شود. در این راستا می‌توان پیش و حین تولید از کارشناسان شناخته شده و اخلاق‌محور استفاده کرد.

مدیرمسئول روزنامه «آرمان» با اشاره به انتقاداتی که بعضاً از صداوسیما مبنی بر عملکرد جناحی این سازمان، مطرح می‌شود، گفت: برخی بر این اعتقادند که صداوسیما گاهی از حد انصاف خارج و تبدیل به یک رسانه حزبی می‌شود، در واقع رسانه ملی تبدیل به رسانه میلی می‌شود که در زمان انتخابات باید مراقبت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

عبداللهی در پایان سخنانش با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گفت: امیدوارم در انتخابات پیش‌رو نشاط سیاسی به وجود بیاید و ضمن طراوات، آگاهی کاملی به مخاطبان داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha