• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95121408499
  • منبع : نمایندگی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس مطرح کرد

تدفین دو شهید گمنام در حریم درجه ۲ پاسارگاد

تدفین دو شهید گمنام در حریم درجه ۲ پاسارگاد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: خاکسپاری پیکرهای پاک و مطهر ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در محدوده حریم درجه ۲ محوطه تاریخی پاسارگاد انجام شده است.

«مصیب امیری» در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پیش از این درخواست‌هایی مبنی بر تدفین شهدای گمنام در محوطه تاریخی پاسارگاد وجود داشت، اما با رایزنی‌های انجام‌شده از سوی سازمان در تهران و ارائه توضیحات و توجیهات پیرامون محدودیت‌های موجود، مکانی جدیدی در محدوده حریم درجه ۲ محوطه در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد قبلی در محدوده درب ورودی بود، گفت: در واقع سه شهید دوران دفاع مقدس برای تشییع و خاکسپاری به شهرستان پاسارگاد منتقل شده بودند که پیکرهای مطهر ۲ شهید برای تدفین به روستای پاسارگاد انتقال یافت.

او تصریح کرد: محل تعیین شده برای تدفین و ایجاد المان شهدای گمنام در محدوده حریم درجه ۲ محوطه تاریخی است و براساس قوانین میراث جهانی، ساخت المان یا ساختمان به ارتفاع حداکثر ۴.۵ متر ممنوعیت و محدودیت قانونی نداشته و ندارد.

امیری گفت: محوطه اختصاص یافته به این امر، در فاصله حدود ۲ کیلومتری محوطه جهانی پاسارگاد و نزدیک به روستای پاسارگاد است.

دفن شهدای گمنام در پاسارگاد، برای نخستین‌بار پنج ماه قبل از سوی مسئولان شهری پاسارگاد مطرح شد. فضای پیشنهادی ابتدا در گورستان روستای مادرسلیمان و در کنار سایر شهدا پیشنهاد شده بود که به دلایلی امکان‌پذیر نشد. پس از آن قطعه زمینی در روستای مادر سلیمان و در ۶۰۰ متری و خود آرامگاه کوروش پیشنهاد شد که به دلیل واقع شدن در حریم محوطه جهانی پاسارگاد و ممنوعیت ساخت‌وساز با مخالفت پایگاه میراث جهانی پاسارگاد روبرو شد.

پس از این، محل دفن به قطعه زمینی در ابتدای روستا و در حاشیه مسیر بازدید گردشگران و نزدیک به عرصه آثار و در منظر آثار دیگر مجموعه میراث جهانی از جمله تختگاه و بناهای دروازه و باغ شاهی بود تصمیم‌گیری و منتقل شد.

تا اینکه هفته پیش، خاک‌برداری و تسطیح زمین آغاز شد و سرانجام پنج‌شنبه ۱۲ اسفند همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) دو شهید گمنام در حریم درجه 2 محوطه‌ جهانی پاسارگاد به خاک سپرده شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۱۲:۰۹

سیاست کثیفیست هم توهین به شهداست هم توهین به مردم و هم توهین به تاریخ شهدا باید در کنار شهدا و در آرامگاههای هر شهر و روستا دفن شوند نه هر دره و تپه ای !!!

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۲۳:۵۷

آن کس که نداند و نداند که نداند، پس با این تز میشه در صحن امام رضا جورج بوش پدر را دفن کرد.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۲۲:۰۱

شهدا شدند بازیچه بعضی سیاستمداران. چطور دلتون میاد کسانی را که جونشونو بدون چشمداشت برای این آب و خاک دادند ،اینطور به بازی بگیرید برای پیشبرد اهداف سیاسی خودتون. به زور می خواید عقاید سطحی خودتونو به دیگران دیکته کنید. از تجمع مردم در مکان‌هایی که دوست دارند جلوگیری کنید به بهانه شهدا. همه شهدا باید در مکانی که «شهدا» می‌نامیم و کنار هم به خاک سپرده شن. چی رو می خواید ثابت کنید؟

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۰۶:۰۳

ترس از کورش تا این حد....