• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۰:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95121409131
  • خبرنگار : 71463

/یادداشت/

دفاعیه یا زمان‌بندی انتخاباتی به سبک احمدی‌نژاد؟

دفاعیه یا زمان‌بندی انتخاباتی به سبک احمدی‌نژاد؟

یک‌باره فیلش یاد هندوستان کرده است. بغتتا یادش آمده که باید از عملکرد دولتش دفاع کند. محمود احمدی‌نژاد کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بیانیه ای صادر کرده که به قول نزدیکانش کیفرخواستی علیه اتهامات مطرح‌شده درباره دولت‌ اوست.

با انتشار بیانیه مشروح احمدی‌نژاد درباره خزانه خالی دولت و رد این ادعا توسط او چند سوال و نکته مطرح می‌شود.

۱. احمدی‌نژاد در ابتدای بیانیه‌اش نوشته که «اینجانب در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ طی نامه‌ای سرگشاده، خواستار انجام مناظره‌ای تلویزیونی و شفاف شدم تا از رهگذر آن، مسائل به طور مستند برای مردم بیان شود اما تکرار اتهامات، تنها پاسخی بود که به افکار عمومی داده شد.» چرا رئیس دولت‌های نهم و دهم تقریبا سه سال صبر کرده و حالا به یادش افتاده که پاسخی به اتهامات مطرح‌شده ارائه دهد؟

۲. درخواست مناظره از رئیس دولت حاضر از سوی رئیس دولت پیشین به نظر یک فرار به جلو است، چراکه ناگفته پیداست هیچ‌وقت چنین مناظره ای آن هم در حالی که دولت جدید تازه بر سر کار آمده امکان‌پذیر نیست. آیا احمدی‌نژاد تلاش کرده با یادآوری این درخواست نشان دهد محق است و روحانی از پاسخگویی به او فراری؟ آیا وقتی خودش دولت را در دست داشت با درخواست چنین مناظره‌ای از سوی سیدمحمد خاتمی موافقت می‌کرد؟

۳. شاید احمدی‌نژادی‌ها چنین پاسخ دهند که او برای حفظ منافع ملی در دوران مذاکرات هسته‌ای سکوت کرده تا دولت راحت‌تر برجام را به سرانجام برساند. اما باز این سوال مطرح می‌شود که تقریبا یک سال و ۹ ماه از توافق هسته‌ای و بیش از یک سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد پس چرا احمدی‌نژاد حالا به فکر افتاده تا چنین بیانیه‌ای را منتشر کند؟

۴. به نظر می‌رسد پس از آن‌که احمدی‌نژاد از سوی مقام معظم رهبری از حضور در انتخابات منع شد، تمام رشته‌های خود را پنبه شده می‌بیند؛ چراکه با انجام سفرهای استانی در حال دورخیز برای رسیدن به پیروزی در انتخابات بود. شاید او سکوت کرده بود تا برگ‌هایش را برای انتخابات رو کند و به همین دلیل است برای آن‌که کارت‌هایش نسوزد پیش از انتخابات در حال رو کردن آن‌هاست.

۵. احمدی‌نژاد و یارانش یکی دو ماهی است که به شدت در رسانه‌ها فعال شده‌اند. ابتدای نامه تبعیت او از رهبر انقلاب برای عدم کاندیداتوری به صورت وسیعی انعکاس یافت. بعد از آن احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای اعلام کرد از هیچ شخص و گروهی در انتخابات آینده حمایت نخواهد کرد و هفته پیش هم به دونالد ترامپ نامه نوشت تا نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند. احمدی‌نژاد حالا با نوشتن چنین بیانیه‌ای آیا صرفا به دنبال دفاع از عملکرد دولت خود است؟

۶. درست یک هفته بعد از بازی رسانه‌ای احمدی‌نژاد در حمایت نکردن از کاندیدای خاصی در انتخابات که هوشمندانه اصولگرایان را آچمز کرد، حمید بقایی مشاور اجرایی دولت احمدی‌نژاد از نزدیکان او کاندیداتوری خود را در انتخابات آن هم با انتشار عکس‌هایی همراه احمدی‌نژاد اعلام کرد و پس از آن اسفندیار رحیم‌مشایی در نشستی به دفاع از کاندیداتوری بقایی پرداخت و چه کسی است که ندادند "احمدی‌نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی‌نژاد"؟

۷. آیا احمدی‌نژاد و یارانش به تقسیم کار پرداخته‌اند؟ به نظر می‌رسد یاران محمود در آستانه انتخابات حمله به سطوح کلان و راس هیات دولت را به احمدی‌نژاد سپرده‌اند. او که به قول خودش قرار نیست از شخص خاصی حمایت کند در واقع با چنین بیانیه‌هایی بدون آن‌که متهم به فعالیت انتخاباتی شود در راستای اهداف رقبای انتخاباتی دولت یازدهم فعالیت می‌کند و حمید بقایی هم انرژی خود را به سایر امور انتخاباتی اختصاص خواهد داد. 

احمدی‌نژاد در بیانیه خود نوشته است که «شرایط پیش رو ، اینجانب را بر آن داشته است تا ضمن حفظ موضع سکوت در مسائل جاری کشور ، درباره برخی موضوعات، توضیحاتی را به استحضار ملت شریف برسانم. این کار را با پاسخ به چند ادعای رئیس محترم قوه مجریه که در آستانه مذاکرات هسته‌ای با بیگانگان، به صراحت و از تریبون عمومی مطرح گردید آغاز می‌کنم و به مرور به دیگر ادعاها نیز خواهم پرداخت.» این یعنی چنین بیانیه‌هایی ادامه خواهد داشت و این رشته سر دراز دارد. نکته جالب اینجاست که ضمن حفظ موضع سکوت چنین بیانیه‌هایی صادر می کند؟ شاید چنین بیانیه‌هایی بدون آن‌که مستقیما به انتخابات بپردازد در راستای اهداف یار غار رئیس‌جمهور پیشین تا انتخابات ۹۶ ادامه خواهد یافت؛ دفاعیه‌هایی که به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد با زمان‌بندی انتخاباتی به سراغ آن‌ها خواهد رفت.

به نظر می‌رسد که این بیانیه و بیانیه‌هایی که احتمالا پس از این منتشر خواهد شد، بیش از دفاع از عملکرد دولت‌های احمدی‌نژاد، نکات مبهم انتخاباتی دارد که #باید_روشن_شود.

یادداشت از آرین افخمی؛ خبرنگار سیاسی ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۰۰:۴۱

آخییییش حرف دلمونو زدی از وقتی اون بیانیه رو خوندم داشتم خفه میشدم

avatar

واقعا متاسفیم.احمدی نژادهای ایران همان سربازان مقام معظم رهبری هستند.اگر الزایمر گرفته‌اید و ادعای آزادی دارید لطفا شمه ای از تمجیدهای مقام معظم رهبری را در مورد دولتهای عدالت محور اقای احمدی نژاد مرور کنید.معیار ما برای شناخت مسئولین مواضع رهبر عزیزمان است.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۰۷:۴۰

نه دادا هوایی شدس آپیش خودش گفتس من چیچیم از ترامپ کمترس!! حتی دو دوره سابقه رئیس جمهوری هم دارم!!

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۰۸:۲۲

از رو نمیرن ایشون هیچوقت!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۰۹:۱۶

دولت تک دوره‌ای به پایان کار نزدیک می‌شود

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۰:۱۷

زهی خیال باطل :)

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۰:۲۰

احمدي نژاد را منصفانه نقد كنيم: 1- احمدي نژاد قاطع و محكم بود حتي با نزديكان خود ازجمله وزير اطلاعات و وزير امور خارجه اش. 2- فرستادن موجود زنده به دنيا اين پيام را داد كه ايران به فن آوري هدايت موشك‌هاي بالستيك دست يافته است. 3-احمدي نژاد بازاري نبود و عده اي تلاش كردند با بر هم زدن بازار مردم را به ايشان بد بين كنند اما همه ميدانند كار چه كساني بود و چه كساني براي تحريمهاي بيشتر به دشمن گرا مي دادند. 4-احمدي نژاد هيچ قرارداد ننگيني نبست 5- احمدي نژاد تا دورترين روستاهاي كشور سركشي كرد و از نزديك مشكلات را ديد و معتقد به توزيع عادلانه منابع و امكانات بود. 6- احمدي نژاد يادگار ماندگار مسكن مهر را براي محرومين واقعي كليد زد و بسياري از آنها را صاحب مسكن كرد. 7-احمدي نژاد در انهدام مافياي شركتهاي پيمانكاري تامين نيرو نقش ارزنده اي داشت. 8-احمدي نژاد به هيچ دولتي باج نداد به همين دليل آنها رابطه خوبي همانند مصدق با ايشان هم نداشتند. 9 - احمدي نژاد توسعه شبكه ملي اطلاعات ،ساخت بنزين و كشتي سازي را در جهت جلوگيري از افتادن كشور در تله قدرتهاي غربي به پيش برد. و موفق هم شد

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۸:۰۱

احمدي‌نژاد دو سال اول پروژه‌هاي دولت قبل كه با نفت 7 دلاري ساخته شده بود افتتاح ميكرد و بعد هم تا 4 سال بعد دوباره همونا را افتتاح كرد و دوسال آخر هم مشغول كلنگ زدن بود. البته بهمراه سخنراني‌هاي هزينه‌دار و كوبنده. مهمترين متحد ما هم ونزوئلا بود. اي كاش خود احمدي‌نژاد كانديدا ميشد تا پي به پايگاه اجتماعي ايشان ميبرديم. در ضمن همين بقايي هم ميدونه رد صلاحيت ميشه اما اومدن تا براي 4 سال ديگه دونه بكارند.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۰:۲۲

بیگ لایک ...حالا این برنامه داره تا زمان انتخابات...متن بیانیه ش هم کشته ما رو...باب کردن بی احترامی و دروغ در آمار؟؟؟ مبدعش که شما بودید برادر...مذاکرات هسته‌ای با بیگانگان ؟؟؟ چطور در زمان ایشون بیگانگان نبودن....لابد عمه ما تا حالا 10 تا نامه به سران امریکا نوشته ؟ برو آقا برو ...دست شما برای ولاییون روشده

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۰:۲۵

جناب صادق پور محترم! معلم گرامی! اگه بخوای تاریخ رو برای بچه‌های مردم هم اینجوری تحریف کنی که واویلا...لابد ما بودیم که 11 روز از رهبر ممکلت قهر کردیم رفتیم خونه نشستیم؟

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۰:۴۴

عزیزان، کلا به حرفهای این آدم این قدر بها ندهید. او به هر طریقی می کوشد خودش را مطرح کند و شما هم به کارهایش می پردازید و به آنها پوشش می دهید. افسوس که با این جماعت برخورد نشد، اگر شده بود جرات نمی کردند به میدان بیایند. اما بالاخره شاید روزی وقتش برسد.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۰:۵۰

هم دفاعیه، هم زمانبندی... اشکالی داره؟

avatar

اﻳﻦ ﻓﺮﺩ ﺩﺭ ﻫﺸﺖ ﺳاﻟ ﺧﺴﺎﺭاﺕ ﻓﺮاﻭاﻧﻲ ﺑﻪ اﻳﺮاﻥ ﺭﺳﺎﻧﺪ و ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ بﻪ ﺭاﻫﺶ اﺩاﻣﻪ ﻣﻴﺪﻫﺪ.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۱:۰۱

به جای اینکه دولت بیاد جواب بده بازم رسانه‌ها باید جورکش باشن

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۱:۱۸

اتفاقا احمدی نژاد با این جواب مستدل و مستندش ، درست زده تو خال .

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۱:۵۳

تحلیل بسیار عالی بود. بلاشک احمدی‌نژاد به عنوان لیدر جریانی در مسیر تثبیت بقایی تحت عنوان "احمدی‌نژاد ثانی" اقدامات به مراتب گسترده‌تری از صدور بیانیه انجام خواهد داد. سودای قدرت از سر این مرد نمی‌افتد!

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۲:۵۴

درود بر احمدی نژاد اتهامات به ایشان و اطرافیانش همگی ساختگی هستند

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۴:۱۰

آفرین بر شما بعضی ها چون منافعشون به خطر می افتاد با احمدی نژاد چپ افتاده بودند. موارد خیلی زیاده فقط یک مورد را میگم .در زمان انتخابات آقای روحانی میگفت معیار اندازه تورم جیب مردم هست نه آمار و ارقام بانک مرکزی و مرکز آمار حالا چطور شده به خودشان که رسیده معیار شده بانک مرکزی و مرکز آمار.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۴:۱۶

مردم بابصیرت و انقلابی فرق شخص خادم وخائن را خوب میفهمند

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۶:۳۴

معلوم نیست کی راست می گه و کی دروغ می گه؛ روحانی می گه خزانه خالی بوده ولی ادعای احمدی نژاد یک خزانه با وضعیت عالی در پایان سال 92؛ مشکل این است که عادت به تخریب دولتهای قبلی دارند.