• شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95122113692
  • منبع : نمایندگی گیلان

6 روستای ماسال فاقد آب شرب روستایی

6 روستای ماسال فاقد آب شرب روستایی

ایسنا/گیلان فرماندار ماسال با بیان این‌که 83 درصد جمعیت روستایی شهرستان ماسال از نعمت آب شرب برخوردارند، گفت:تنها شش روستای ماسال فاقد آب شرب روستایی هستند.

به گزارش ایسنا، «محمود قاسم‌نژاد» در نشست بررسی مشکلات آب روستایی این شهرستان ماسال که با حضور نماینده‌ی شهرستان‌های ماسال، تالش و رضوانشهر، مدیرعامل آبفار گیلان و بخشداران ماسال و شاندرمن برگزار شد،‌ با بیان این‌که شش روستا در سطح شهرستان فاقد شبکه آبرسانی هستند، افزود: میانگین برخورداری از آب شرب روستایی در سطح شهرستان ماسال 83 درصد است که این رقم 7 درصد میانگین استانی آن بالاتر است.

وی با اشاره به فرسودگی شبکه‌ی آبرسانی در برخی روستاهای شهرستان، یادآور شد: وجود شبکه‌ی آبرسانی فرسوده،‌ علاوه‌بر ایجاد مخاطرات برای سلامت افراد، نیاز به هزینه‌های مضاعف جهت حفظ و نگهداری دارد که به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود.

فرماندار ماسال وجود تنش کمبود آب در برخی روستاهای شهرستان به‌ویژه در ایام تابستان را از دیگر دغدغه‌ها و مسائل حوزه آبرسانی دانست و گفت: این در حالی است که با راه‌اندازی مجتمع آبرسانی گرمه خونی انتظار می‌رفت در روستاهای زیرمجموعه این پروژه شاهد رفع کامل این مشکلات باشیم که باید در این خصوص بررسی و کارشناسی دقیق صورت بگیرد.

قاسم‌نژاد با تأکید بر ضرورت نوسازی مخازن آب روستاهای سراکه،‌ نساء و پلنگ‌سرا، وزمه‌تر و بی‌تم، افزود: دو روستای خانقاه بر و دوله ملال در بخش مرکزی علیرغم این‌که در نزدیکی شهر واقع هستند و بالغ بر 570 خانوار را شامل می‌شوند از نعمت آب محروم هستند که برای آبرسانی به این 2 روستا 59 کیلومتر شبکه و شش میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: متأسفانه این دو روستا در زمره‌ی 1000 روستای کشور که از محل صندوق توسعه‌ی ملی جهت آبرسانی آن‌ها اعتبار اختصاص داده می‌شوند، قرار نگرفته‌اند و اعتبارات محدود استانی و شهرستانی نیز به هیچ‌عنوان کفاف اجرای این پروژه را نمی‌کند.

فرماندار ماسال با ابراز امیدواری جهت اختصاص اعتبار لازم آبرسانی به این دو روستا از محل صندوق توسعه‌ی ملی، خاطرنشان کرد: پیگیری‌های نماینده‌ی محترم در این راستا می‌تواند بسیار کلیدی و راهگشا باشد.

نماینده‌ی شهرستان‌های ماسال، تالش و رضوانشهر نیز در این نشست با بیان این‌که متأسفانه شبکه‌های آبرسانی در برخی روستاها به‌علت  افزایش تعداد خانوارها، منطبق با نیازهای روستا نیست و به اصلاح نیاز دارد، افزود: در این خصوص نیاز است با کارشناسی دقیق و انجام برآوردهای لازم،‌ برنامه‌ی مشخصی در جهت رفع این مشکلات ارائه شود.

«محمود شکری» با تأکید بر ضرورت در میان گذاشتن برنامه‌ها و کمبودها با مردم،‌ تصریح کرد: اگر ما با مردم شفاف باشیم، مردم آمادگی پذیرش و حتی کمک در جهت برطرف کردن مشکلات مربوطه را خواهند داشت.  

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز در ادامه این جلسه با بیان این‌که نگاه ما به اعتبارات استانی نگاه توسعه‌ای نیست، اظهار کرد: با توجه به محدودیت این اعتبارات،‌ جهت توسعه‌ی شبکه آبرسانی نیازمند اعتبارات ملی هستیم.

مهندس «رنجور» برنامه محوربودن با تکیه بر کارشناسی دقیق و مبتنی بر نیازهای آینده را از جمله راهبردهای اساسی آب و فاضلاب روستایی برشمرد و گفت: تأمین منابع آبی، بازسازی مخازن و اصلاح شبکه‌های فرسوده به ترتیب از جمله اولویت‌های این سازمان محسوب می‌شود.

وی با ابراز امیدواری در خصوص افزایش سهم شهرستان ماسال از صندوق توسعه ملی جهت توسعه‌ی شبکه آبرسانی، پیش‌بینی کرد: در طی برنامه‌ی ششم توسعه شاهد ارتقای شاخص‌های آبرسانی شهرستان به استانداردهای لازم و بهبود فرآیند آبرسانی در شهرستان باشیم.

مدیر عامل آبفار گیلان هزینه‌ی اجرای پروژه‌های آبرسانی در استان گیلان را  دو تا سه برابر میانگین هزینه‌های کشوری دانست و افزود: متوسط لوله‌گذاری مورد نیاز برای آبرسانی به هر خانوار در کشور  20 متر است، در حالی که این رقم در استان گیلان به بالای 75 متر می‌رسد.

رنجور با اشاره به پائین بودن هزینه‌ی آب روستایی، خاطرنشان کرد: با این وضعیت علیرغم هزینه‌های زیاد آبرسانی به هر خانوار روستایی و بدهی‌های موجود،‌ سازمان آب و فاضلاب روستایی گیلان زیان‌ده است که این امر خدمات‌رسانی این سازمان را با مشکل مواجه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha