• سه‌شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95122415977
  • خبرنگار : 71565

رییس مرکز شورای حل اختلاف کشور مطرح کرد

بیش از ٣ میلیون پرونده ورودی به شورای حل اختلاف در سال ٩٥

رییس مرکز شورای حل اختلاف کشور با بیان اینکه تا ابتدای ماه ١٢ بیش از ٣ ملیون پرونده وارد شورای حل اختلاف شد، مطرح کرد: حدودا ٣٣ درصد از این پرونده‌ها با صلح و سازش بین طرفین مختومه شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام احمدی‌میانجی در حاشیه همایش ملی صبر در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سئوالی در رابطه با آمار صلح و سازش در شورای حل اختلاف در سال ٩٥ گفت: تا ابتدای ماه ١٢ بیش از ٣ ملیون پرونده وار شورای حل اختلاف شد، آن‌ها را بررسی کردیم و نزدیک به همین مقدار مختومه شد. حدودا ٣٣ درصد از این پرونده ها با صلح و سازش بین طرفین مختومه شد، البته این صلح و سازش شامل قتل‌های عمدی، غیرعمدی و نزاع های دست جمعی است. ایجاد صلح و سازش نسبت به صدور رای بسیار سخت است؛ خوشبختانه این آمار قابل توجه است، ولی آمار ما بیش از این است و توقع داریم این آمار به ٥٠ درصد و بیش از آن نیز برسد.

وی افزود: این آمار در استان ها مختلف است. در بعضی استان ها میزان صلح و سازش کم‌تر از این آمار و در برخی دیگر بیشتر از این امار است. مثلا در استان بوشهر، سیستان و پلوچستان و کردستان آمار صلح و سازش خوب است، ولی در برخی استان‌ها آمار صلح و سازش کم است و این آمار در تهران متوسط است.

رییس مرکز شورای حل اختلاف کشور در پاسخ به سئوالی در رابطه با اینکه با توجه به اجرایی شدن قانون جدید شورای حل اختلاف و اینکه صلاحیت این مرجع افزایش پیدا کرده، آیا حجم پرونده‌ها نیز دچار تراکم شده است؟ توضیح داد: طبق قانون جدید یکسری از صلاحیت‌ها را از ما گرفتند و یکسری صلاحیت جدید به ما داده شد. در مجموع در کل کشور چندان تفاوتی نکرده است. ما پرونده های مختلفی داریم که اکثر آن‌ها حقوقی هستند و بیشتر مربوط به مسائل مالی است.

احمدی‌میانجی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره بیمه کارکنان شورای حل اختلاف گفت: بحمدالله بیمه را راه اندازی کردیم، برای افراد بیمه تکمیلی نیز فراهم شد و از یک ماه پیش اجرایی شده است.

وی با اشاره به مشکلات شورای حل اختلاف در مورد بودجه تخصیص یافته به این شورا، گفت: بودجه‌ای که به ما تعلق می‌گیرد بسیار ناچیز است. کسانی که در شورای حل اختلاف فعالیت می‌کنند یکسری از بازنشسته‌ها هستند که این‌ها توقع مالی آنچنانی ندارند. خیلی اوقات خودشان هم از لحاظ مالی به ما کمک می‌کنند. در همین همایش یکی از این افرادی که مورد تقدیر قرار گرفت در طول این سال‌ها ٦ میلیارد تومان از جیب خود کمک کرده است که بتواند صلح و سازش ایجاد کند، برخی از افراد برای ما ساختمان‌هایی ساخته‌اند که در عوض آن مبلغی دریافت نکرده اند، ولی بیش از ١٤ هزار نفر نیروی جوان داریم که مدت 10 سال است برای ما خدمت کرده‌اند و مبلغی که ما به آن ها می پردازیم بسیار ناچیز است که من خجالت می کشم این مبلغ را حتی به فرزند خود بپردازم.

احمدی‌میانجی اظهار کرد: این افراد با همین میزان دریافتی برای ما کار کرده‌اند. ما درخواست داریم که برای این مشکل فکری بشود که هم آینده این عزیزان مشخص شود و هم دریافت‌ها سر و سامان پیدا کند. در سال ٩٥، ١٥٩ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده بود که به خزانه واریز کنیم که در قانون باید صد در صد این مبلغ را به خود ما بدهند. ما به جای ١٥٠ میلیارد تومان، ٢٥٠ میلیارد تومان به خزانه واریز کردیم، آن ١٥٠ میلیارد تومان را هم به ما نمی دهند و از این جهت ما شدیدا در مضیقه هستیم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه شورای حل اختلاف قاضی جدید استخدام می‌کند یا خیر گفت: در همین چند روزه از طریق منابع انسانی قوه قضاییه با یک آگهی اعلام می‌شود که علاقه مندان در اردیبهشت ماه در آزمون مربوطه ثبت‌نام کنند و ان شاالله در تیر ماه آزمون برگزار می‌شود، این آزمون دومرحله‌ای است و تا آن میزان که قبول شوند استخدام می‌کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم که بین ٣٠٠ تا ٤٠٠ نفر در این آمون قبول شوند که بتوانیم آن‌ها را استخدام کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha