• پنجشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95122616920
  • خبرنگار : 71424

توضیحات یک مسوول درباره «حجم بالای کتب درسی»

کتب درسی

حجـم بالای کتاب‌های درســی مدت‌هاست دانش آموزان، اولیاء و بعضا معلمان را رنج می‌دهد. انتقادهایی که منحصر به دوره تحصیلی بخصوصی نمی‌شود و از دانش آموزان ابتدایی تا دبیرستانی‌ها را در برمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، این موضوع بقدری حائز اهمیت است که دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش از ابتدای ورودش به این وزارتخانه بر ضرورت متناسب سازی کتب درسی تاکید داشته و در این باره می‌گوید: سال های زیادی است که این انتقاد درباره حجم بالای کتب درسی به آموزش و پرورش وارد می شود اما چرا این موضوع حل نمی شود؟ این مورد به نگرش ما برمی‌گردد و گویی ماموریت این شده است تا دانش آموز فیزیک و شیمی یاد بگیرد، خانواده‌ها هم به این امر دامن می‌زنند و فرزندان خود را به کلاس های آموزشی بیرون می فرستند و در واقع آموزش بر تربیت و پرورش در نظام تعلیم و تربیتی کشور غلبه کرده است.»

در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه «آیا حجـم کتاب‌های درســی با میزان ساعات اختصاص یافته به آن درس متناسب است؟» می‌گوید: صفحــات کتابهای درســی نســبت به ســنوات قبل افزایش نداشــته اســت به عنوان مثــال در پایه دهم، می‌توان به ساعات درس فارســی1 اشــاره کرد که 166 صفحه برای دو ســاعت تدریس در هفته پیش‌بینی شده اســت.

وی می افزاید: این در حالی‌ است که ادبیات فارسی سال اول دبیرســتان 189 صفحه و دوم دبیرستان 197 صفحه بوده اســت و یا ریاضی 1 پایه دهم 170 صفحه با چهار ســاعت در هفته است، در حالی‌که ریاضی اول دبیرستان 208 صفحه و دوم دبیرستان 193 با 4 ساعت در هفته بوده است و این موضوع در خصوص سایر دروس نیز صدق می‌کند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه نکته مهم این‌ است که صفحات کتاب نسبت به سال‌های قبل افزایش نداشــته، بلکه موضوع به نحوه اختصاص زمان آموزش برمی‌گــردد چون زمان تدریس برای هر درس به صورت تک زنــگ 50 دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است می‌گوید: به عنوان مثال کتاب زیست‌شناسی سه ساعت در هفته در نظر گرفته شده که در واقع 150 دقیقه کلاس مفید در هفته است، اما در مرحله اجرا، تجمیع شده و به 75 تا 90 دقیقه کاهش می‌یابد. این موضوع در خصوص اکثر کتاب‌های درسی نیز صادق است، بنابراین با عدم رعایت زمان اختصاص یافته به هر درس، دبیران با مشکل و کمبود ساعات تدریس مواجه می‌شوند.

محمدیان ادامه می‌دهد: برخی معلمان در فرآیند یاددهی یادگیری صرفاً به کتاب‌های درسی بسنده نکرده و درصدد هستند مطالبی فراتر از حد کتاب درسی را در کلاس ارائه کنند که در نتیجه منجر به کمبود ساعات خواهد شد. در عین حال افزودن مطالب فراتر از کتاب درسی نیز مزید بر علت شده که از طرف این سازمان توصیه نشده است. از سوی دیگر کتاب‌های کمک درســی کنترل نشده ناشران بدون تأیید این ســازمان وارد کلاسهای درس می‌شــود که خود سبب کاهش ساعت تدریس کتاب درسی مورد نظر خواهد شد.

وی پیشنهاداتی را در این زمینه مطرح کرده و می‌گوید: از راه‌های پیشنهادی جهت اســتفاده بهینه از زمان آموزش در فرآینــد یاددهی- یادگیری، داشــتن طرح درس و طراحی آموزشی مناسب توسط معلمان است به گونه‌ای که معلمان با داشــتن طــرح درس و طراحی آموزشی بخوبی می‌توانند زمان را مدیریت کنند. همچنین استفاده از رســانه‌های پرشــمار تولید شده توسط فراگیران و معلمان در کلاس درس توسط دبیران ضمن فعال شدن کلاس درس، بخوبی می‌توان زمان را مدیریت و بر مشکل حجم غلبه کرد. 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می‌افزاید: تغییر در شیوه ارزشیابی پایانی از حالت حافظه محوری به فرآیندی گام مهمی در مدیریت زمان آموزش خواهد بود. در خصوص حجم کتاب‌های درسی در سایر کشورها نیز باید گفت که نقش و کارکرد کتاب درســی در هر کشــور با کشور دیگر متفاوت است مانند کشور آمریکا که حجم کتاب زیاد بوده، به گونه‌ای که کتاب به عنوان منبع و مرجع یادگیری فراگیران به حساب می‌آید و صفحه به صفحه آن تدریس نمی‌شود. در کشور کره جنوبی و ژاپن نقش کتاب‌های درسی شبیه ایران است و حجم صفحات و زمان پیش‌بینی شده در کشور کره بیش از دو برابر ایران است و در کشور ژاپن حجم صفحات تقریباً با ایران یکسان است؛ اما تراکم مطالب بیشتر است.

محمدیان می‌گوید: با توجه به نظراتی که در این باره از سوی برخی معلمان و رسانه ها اعلام می شود، به منظور بررسی عمیق ســفارش مطالعه تطبیقی با سایر کشــورهای منطقه و نظامهای آموزشی موفق دنیا و همچنین مطالعه درونی با توجه به شاخص هایی همانند معلم، سازماندهی نیروی انسانی، میانگین دانش آموز، ســاعت آموزشی، چگالی و ضریب دشواری دروس و.... به پژوهشگاه داده شده است، که با دریافت نتایج نســبت به اعمال موارد مقتضی اقدام می کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۰:۵۸

برای کتب درسی باید نظر متخصصین همان رشته سوال شود آن هم درطیف گسترده . تدریس فقط به صفحه کتاب بستگی ندارد گاهی چند سطر نیاز به چند ساعت دارد . اگر کشور ما را با کره و ژاپن مقایسه میکنید باید در تمام زمینه ها یکسان باشند وگرنه مقایسه عادلانه نخواهد بود !!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۰۹

حجم و مطالبکتاب درسی ریاضی دوره ابتدایی آنقدر زیاد است که یک معلم فوق لیسانس ابتدایی در درک آن ها عاجز است چه برسد به دانش آموز دوره ابتدایی .

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۱۹

برای تربیت واقعی یکتا پرستی و دین مبین اسلام و عینیت ذهنی دانش آموزان در درس دینی باید کتاب ها طوری طراحی شوند که دانش آموز و حتی خود معلم بعد از خروج از مدرسه درب طبیعت و زندگی شخصی آن را هرروز ا حساس کند.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۲۶

کتاب های دینی باید از حالت فلسفی که برای حتی خود معلم و دانش آموزان غیر قابل درک است . خارج شود و آن را با پیوند با طبیعت و زندگی روزمره به دانش آموزان آموزش داد. درک فلسفی در توان هر کسی نیست چه برسد به دانش آموز .

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۳۱

درک فلسفی دین مبین اسلام در توان چند مرجع عاليقدر شیعه می باشد . نباید آموزش مسائل اعتقادی به شکل غیر قابل درک برای بچه ها باشد .

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۳۵

با توجه علاقه همه به طبیعت باید آموزش مهارت های زندگی با طبیعت ارتباط داشته باشد .

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۳۷

حجم کتاب های درسی باید طوری باشد که دانش آموز از خواندن آن لذت ببرد . نباید طوری باشد که دانش آموز از آن زده شود .

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۴۰

حجم درس ریاضی طوری است که برخی معلمان قسمت های از آن را حذف می کنند.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۴۱

کتاب های درسی مهارت های زندگی باید به صورت محلی و متفاوت طراحی شود.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۱۲:۴۵

در آموزش دروس مهارت های زندگی باید مطالب کتب درسی برای دانش آموز تهرانی و روستایی متفاوت باشد و با تهاجم فرهنگی دشمن در تهران باید بیشتر مبارزه کرد تا یک شهر کوچک یا روستا.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۲۲:۳۹

کاملاً درسته

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۲۳:۰۳

حجم درس قرآن در دوره ابتدایی خیلی زیاد است . باید متناسب با درک و رشد ذهنی کودک دبستانی باشد .

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۶ ۲۳:۱۱

حجم درس قرآن کریم در کشور های دیگر اسلامی مانند ترکیه در مدارس یک دهم ایران است در صورتی که مردم آنجا اعتقادات اسلامیشان از مردم ایران بیشتر است وقت اذان پارک ها پر از نماز گزار میشود. علت چیست؟!!!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۷ ۰۲:۴۹

سلام مساله ومشکل زیادی حجم کتاب ها وقتی مضاعف می شود که در روستاها معلم چندپایه بعضا شش پایه تحصیلی ابتدایی را همزمان تدریس می کند که هراندازه معلم باتجربه وباسوادباشد نمی تواند ازعهده تدریس حتی بصورت حداقلی براید همچنانکه می دانیم بعد از تدریس تمرین وتکرار لازم است که به اینمورد اصلا وقت اقتضا نمی کند مسایل تربیتی هم که تاحدود زیادی مغفول واقع می شود تنها راه حل این موضوع هوشمند سازی کلاسها است ان هم بشیوه هوشمندانه!! دراین امر تنها تجهیز مدارس به رایانه ووسایل جانبی کافی نیست بلکه تولیدمحتوای الکترونیکی براساس کتب درسی بصورت جذاب وعلمی اصل قضیه است واگر تبلت نیز به هردانش امز اختصاص داده شود خیلی خوب است سی دی هردرس را می تواند درمدرسه ومنزل چندین بارمرورکند وتمرین وتکرار داشته باشد با این کار هم راندمان اموزشی بالا می رود هم وقت برای پرداختن به مسایل تربیتی فراهم می اید

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۷ ۰۸:۲۰

متاسفانە هنوز با آگاهی از نظریات صاحب نظران در باره ی یادگیری، بە علت حجم بالای دروس، یادگیری دانش آموزان در سطح دانش باقی مانده و هنوز معلم نقش اول را در کلاس ایفا میکند. و فرصت ندارد فرهنگ یادگیری را به دانش آموز بیاموزد.